Αεροδρόμιο Καστελίου
Αεροδρόμιο Καστελίου
Αεροδρόμιο ΚαστελίουΠηγή Εικόνας: ΤΕΡΝΑ

Το υπάρχον αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» θα αντικαταστήσει το νέο αεροδρόμιο στην περιοχή του Καστελίου Κρήτης, που θα κατασκευάσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, έργο του οποίου η τελετής θεμελίωσης πραγματοποιήθηκε το Σάββατο.

Το «Νίκος Καζαντζάκης» αποτελεί σήμερα το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ακολουθώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, έχοντας, ήδη, ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης περαιτέρω αύξησης της κίνηση. Το 2019 η συνολική κίνηση είχε διαμορφωθεί σε 8 εκατ. επιβάτες.

Αεροδρόμιο ΚαστελίουΠηγή Εικόνας: ΤΕΡΝΑ

Επίσης, το υφιστάμενο αεροδρόμιο αντιμετωπίζει περιορισμούς λόγω συμφόρησης ιδιαίτερα κατά τους μήνες αιχμής, περιορίζοντας μια σημαντική θετική προοπτική. Κατά συνέπεια, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου μειονεκτούν σε σχέση με τις προδιαγραφές των σύγχρονων αεροδρομίων που εξυπηρετούν δημοφιλείς προορισμούς.

Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου, στο Καστέλι, θα κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.

Στην εταιρεία παραχώρησης του αεροδρομίου (κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης), μέτοχοι θα είναι το Δημόσιο (45,9%), η ΤΕΡΝΑ (32,46%) και η ινδικών συμφερόντων GMR Airports Ltd, ενώ το έργο θα κατασκευάσει, κατά 100%, η ΤΕΡΝΑ.

Αεροδρόμιο ΚαστελίουΠηγή Εικόνας: ΤΕΡΝΑ

Στα 480 εκατ. ευρώ το κόστος κατασκευής

Το κόστος κατασκευής του έργου διαμορφώνεται σε 480 εκατ. ευρώ εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.

Το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την εταιρεία, ετησίως, αντιστοιχεί σε 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου. Από αυτά 1% θα κατευθύνεται στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% στην ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

Η συμβατική διάρκεια της περιόδου παραχώρησης διαμορφώνεται σε 35 έτη από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την περίοδο μελέτης-κατασκευής.

Η συμβατική διάρκεια της περιόδου μελέτης-κατασκευής είναι έως 60 μήνες από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, ενώ υπολογίζεται ότι 2.000 εργαζόμενοι θα απασχοληθούν στο έργο κατά την περίοδο μελέτης-κατασκευής.

Η στελέχωση της εταιρείας του αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.

 Το νέο αεροδρόμιο

Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει:

-1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E

-1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους

-8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο

-συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου

-Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)

-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι

-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου

-χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)

-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας

-οδό πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους

-χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ.

Θα έχει ακόμη τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου

Αεροδρόμιο στο ΚαστέλιΠηγή Εικόνας: ΤΕΡΝΑ

Επίσης, θα πραγματοποιηθεί σειρά τοπικών έργων σύνδεσης, δηλαδή:

-Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo

-Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

-Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου

-Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

-Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.

-Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.

Αεροδρόμιο Καστελίου
Αεροδρόμιο Καστελίου