Στόχο τη διάσωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων έχει το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας, του οποίου η αξία τοποθετείται στα 400 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία από το 2014 εμφανίζει συνεχώς ζημιές, με αποτέλεσμα το μηνιαίο έλλειμμα να τοποθετείται στα 6 εκατ. ευρώ και οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις σε 100 εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο διάσωσης που έχει εκπονηθεί από τη διοίκηση της εταιρείας και υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης – το οποίο παρακολουθεί από πολύ κοντά, σε καθημερινό επίπεδο τις εξελίξεις – προβλέπει την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους αλλά και την εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάσης πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες.
Όπως εξάλλου, ανέφερε, πρόσφατα, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, “το σχέδιο διάσωσης θέλει χρόνο για να καταρτιστεί. Θεωρήστε, όμως, δεδομένο ότι θα καταρτιστεί. Είναι στα χέρια μας και δεν έχουμε κανένα πρόβλημα μ’ αυτό. Τα ΕΛΤΑ είναι ένας οργανισμός με 192 χρόνια ζωής, είναι εξίσου αρχαίος με το ελληνικό κράτος και γι’ αυτόν τον λόγο θα τα διασώσουμε”.
Που θα στηριχθεί η εξυγίανση της εταιρείας;
-Στην πραγματοποίηση εθελουσίας εξόδου προσωπικού. Σε παράλληλο χρόνο, λήγουν σταδιακά οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου 1.500 εργαζομένων στη διανομή-διαλογή. Πρόκειται για λήξη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου «δανεικών εργαζόμενων», δηλαδή εργαζόμενων μέσω παρένθετων εταιρειών. Πρακτική που έχει καταγγελθεί στο παρελθόν από κόμματα και συνδικαλιστές. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία προσανατολίζεται στην πρόσληψη, μέσω ΑΣΕΠ, 520 εποχικών εργαζομένων με δίμηνη σύμβαση, διαδικασία που επιτρέπει τον περιορισμό του μισθολογικού κόστους των ΕΛΤΑ σε περίπου 1 εκατ. ευρώ, τον μήνα. Η επιλογή των δίμηνων συμβάσεων, σύμφωνα με πληροφορίες του economix.gr, προκρίθηκε με παραίνεση του Υπουργείου καθώς αποτελεί την πιο ευέλικτη από τις διαδικασίες που επιβλέπει το ΑΣΕΠ. Επιπλέον, τα ΕΛΤΑ θα προχωρήσουν σε καλύτερη αξιοποίηση του μόνιμου προσωπικού, καθώς το μέσο κόστος των μονίμων υπαλλήλων ανέρχεται σε 2.850 ευρώ μηνιαίως.
– στην είσπραξη των οφειλών κυρίως από την Καθολική Υπηρεσία. Το 2019 εισπράχθηκαν 105 εκατ. ευρώ ενώ συνολικά οι υποχρεώσεις για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, κατά το διάστημα 2013-2018, τοποθετούνται σε 154 εκατ. ευρώ.
– χρηματοδότηση από προγράμματα ΕΣΠΑ για εκσυγχρονισμό υπηρεσιών
Παράλληλα, τα ΕΛΤΑ δρομολογούν το κλείσιμο σημαντικού αριθμού καταστημάτων, με 270 καταστήματα να έχουν κατεβάσει ρολά. Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας, θα ληφθεί μέριμνα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που θα δημιουργηθούν από το κλείσιμο καταστημάτων.
Ήδη τόσο η διοίκηση όσο και το Υπουργείο βρίσκονται υπό συνεχή πίεση κυρίως από επαρχιακούς δήμους – αλλά και τοπικούς βουλευτές – για το κλείσιμο των καταστημάτων που έχει αποφασιστεί. Με τις δίμηνες προσλήψεις θα απελευθερωθούν ανθρώπινοι πόροι ώστε σε κάποια νευραλγικά σημεία να λειτουργούν τα καταστήματα που κατεβάζουν ρολά έστω και για λίγες ώρες (2-3) την εβδομάδα, καθώς οι τοπικοί παράγοντες πιέζουν κυρίως για την εξυπηρέτηση των μεγάλης ηλικίας πολιτών, αγροτών, αποδήμων κλπ που εξυπηρετούνται από τα ΕΛΤΑ για συντάξεις, πληρωμή λογαρισμών κλπ, καθώς δεν υπάρχουν σε πολλές κωμοπόλεις ούτε τραπεζικά καταστήματα και η εξοικοίωση με το διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές για ένα μέρος του πληθυσμού εκεί παραμένει ζητούμενο.
Τα μεγέθη
Το διάστημα 2015-2019, οι απώλειες της εταιρείας τοποθετούνται στα 150 εκατ. ευρώ, με τα ΕΛΤΑ να εμφανίζουν κέρδη προ φόρων 14 εκατ. ευρώ το 2014. Το 2019 όμως, οι ζημιές της εταιρείας ξεπέρασαν τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές των τελευταίων ετών τοποθετούνται σε 115 εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο διάσωσης καταρτίζεται λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυνατότητες της εταιρείας, τις συνθήκες της αγοράς, τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους και το ενωσιακό δίκαιο. Τέλος, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, έχει διοριστεί μια νέα διοίκηση που έχει την εμπειρία και την τεχνοκρατική επάρκεια για την αντιμετώπιση της δυσχερέστατης θέσης της Εταιρείας και για την επίτευξη μια βιώσιμης λύσης που θα την ξαναβάλει σε τροχιά ανάπτυξης.