Την ανάγκη να προχωρήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα για την Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να αντιμετωπίζονται οι καθημερινές κυκλοφοριακές ανάγκες αλλά και οξυμένα προβλήματα, όπως αυτά που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πολυπληθούς κλαδικής έκθεσης «Agrotica», τονίζει, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
«Πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι. Πρέπει να προχωρήσουμε όλοι προς την Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα -και ο δήμος και οι πολίτες και οι καταστηματάρχες- όλοι πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι οι πόλεις στην Ευρώπη αλλάζουν, με κέντρα που είναι πεζοδρομημένα, με μεγάλους φόρτους κυκλοφορίας, τους οποίους και διαχειρίζονται. Μην περιμένουμε μόνο το μετρό να σώσει τη πόλη, δεν πρέπει να περιμένουμε πως όταν θα γίνει όλα θα διορθωθούν με έναν “φανταστικό” τρόπο!», δήλωσε η κ. Αϋφαντοπούλου.
Εστιάζοντας σε μια σειρά από συμπεράσματα που προέκυψαν από τα πέντε 24ωρα που παρατηρήθηκε αθρόα προσέλευση εκθετών κι επισκεπτών σε ένα μικρό τμήμα του αστικού ιστού, λόγω της κλαδικής έκθεσης για τον αγροτικό κόσμο, η διευθύντρια του ΙΜΕΤ ΕΚΕΤΑ παρατήρησε ότι υπήρξε αριθμός ημερών «στις οποίες το κυκλοφοριακό σύστημα πέρασε δύσκολα, κάτι που μπορεί να συμβαίνει με οποιοδήποτε σύστημα».
Απαραίτητο, κατά την κ. Αϋφαντοπούλου, είναι σε τέτοιες έκτακτες περιστάσεις να λειτουργήσει ειδικό σχέδιο το για το «πώς θα λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες», να είναι γνωστό το τι θα ειπωθεί στους πολίτες «ώστε να χρησιμοποιήσουν άλλα μέσα όπως και να αποφύγουν συγκεκριμένες περιοχές» αλλά και να υπάρξει ειδική στόχευση για το ζήτημα της στάθμευσης. «Δεν είναι δυνατό να έρχονται αυτοκίνητα και να τους επιτρέπεται να σταθμεύουν πάνω στους δρόμους με αυτούς τους όρους (σ.σ. που ίσχυσαν κατά τη διάρκεια της κλαδικής έκθεσης), τονίζει η ερευνήτρια του ΕΚΕΤΑ.
«Κλειδί» των εξελίξεων το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
«Πρέπει να προχωρήσουμε τώρα. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι το πρώτο το οποίο πρέπει να γίνει η βάση για το σκεπτικό όλων. Αναπτύχθηκε με τις προτάσεις όλων, ας ελεγχθεί λοιπόν πάλι από όλους, ας τροποποιηθεί όπου είναι απαραίτητο και ας προχωρήσουμε στην υλοποίησή του γιατί όσο καθυστερούμε, τόσο μεγαλώνουν τα ήδη μεγάλα προβλήματα στο κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη», αναφέρει χαρακτηριστικά η διευθύντρια ερευνών του ΙΜΕΤ ΕΚΕΤΑ.
«Η λύση του κυκλοφοριακού, που για τη Θεσσαλονίκη είναι ένα μεγάλο ζήτημα, θέλει χρόνο και θέλει να βοηθήσουν πολλοί», συμπληρώνει η κ. Αϋφαντοπούλου, εξηγώντας πως αυτό που είναι σήμερα αναγκαίο είναι «να οριστικοποιήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης τις τροποποιήσει του ΣΒΑΚ και αυτό να περάσει από το δημοτικό συμβούλιο». Αυτό, σύμφωνα με την ίδια, θα σημαίνει πως «θα είναι όλοι ενημερωμένοι για τι είναι οι τολμηρές, μακροχρόνιες, άμεσες προτάσεις του ΣΒΑΚ».
Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι -σύμφωνα με την επιστήμονα του ΕΚΕΤΑ- κάτι που εκκρεμεί. Εκτιμά, ωστόσο, πως «μετά και τις συζητήσεις που έχουν γίνει με τον κεντρικό δήμο» θα ολοκληρωθεί συνολικά η διαδικασία.