Φέτος η χρονιά για τη Mazda είναι ξεχωριστή, καθώς γιορτάζει την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυσή της. Το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης που θα διεξαχθεί σε λίγες ημέρες, θα αποτελέσει την απαρχή του εορτασμού της, με στόχο να θυμίζει στους φίλους της αυτοκίνησης το παρελθόν, αποκαλύπτοντας, παράλληλα, τα μελλοντικά της βήματα.
Από την πρώτη μέρα λειτουργίας η εταιρία ήταν ενάντια στη συμβατικότητα, γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Πάντα αναζητούσε νέους δρόμους στους τομείς της μηχανολογίας και του σχεδιασμού, με αποτελέσματα που οι άλλοι τα θεωρούσαν ανέφικτα.
Σε όλη τη διαδρομή, η Mazda κατέγραψε σημαντικές διακρίσεις. Ήταν η πρώτη ασιατική μάρκα που κέρδισε το Le Mans το 1991, παρουσίασε το εμβληματικό Cosmo Sport 110S, τον περιστροφικό κινητήρα σε μοντέλο μαζικής παραγωγής και δημιούργησε ένα παγκόσμιο best-seller, το διθέσιο roadster Mazda MX-5, με πάνω από ένα εκατομμύριο πωλήσεις από το λανσάρισμά του το 1989. Είναι, επίσης, η μάρκα που παρουσίασε τον πρώτο βενζινοκινητήρα στον κόσμο που συνδυάζει τις τεχνολογίες αυτανάφλεξης με συμπίεση, και ανάφλεξη με σπινθήρα, τον κινητήρα Skyactiv-X.
Όλα ξεκίνησαν πριν από 100 χρόνια όταν ένας κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της Toyo Cork Kogyo Co. Ltd και το 1921 την μετέτρεψε πρώτα σε κατασκευαστή εργαλειομηχανών και στη συνέχεια σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.
Το πρώτο μοντέλο ήταν ένα τρίκυκλο, το Mazda-Go, που ξεκίνησε να πωλείται το 1931. Το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές, καθώς δεχόταν συνεχείς βελτιώσεις, όπως το 1938 που χρησιμοποίησε το πρωτοποριακό κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων, πετυχαίνοντας την κατά 20% μείωση στην κατανάλωση.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εργοστάσιο των φορτηγών ξεκίνησε και πάλι να λειτουργεί, λίγους μήνες μετά τη ρίψη της ατομική βόμβας στη Χιροσίμα. Τα επαγγελματικά οχήματα εξακολούθησαν να αποτελούν προτεραιότητα της εταιρείας μετά τον πόλεμο και το πρώτο επιβατικό που ήταν το Mazda R360, παρουσιάστηκε το 1960. Το αυτοκίνητο αυτό σημείωσε μεγάλη επιτυχία και άνοιξε το δρόμο στις μετέπειτα επιτυχημένες σειρές των αυτοκινήτων της Mazda που βλέπουμε μέχρι και σήμερα.
Το 1961 η Mazda παίρνει τα δικαιώματα του περιστροφικού κινητήρα
Το 1961, η εταιρεία υπέγραψε μία συμφωνία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία NSU παίρνοντας τα δικαιώματα εξέλιξης και παραγωγής του νέου μικρού και ελαφρού περιστροφικού κινητήρα Wankel.
Το 1967, το φουτουριστικό Mazda Cosmo Sport 110S έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού «success story», καθώς για πολλά χρόνια η εταιρεία παρουσίασε μεγάλο αριθμό μοντέλων, όπως το Mazda RX-7, καταγράφοντας πωλήσεις σχεδόν δύο εκατομμυρίων αυτοκινήτων εφοδιασμένων με περιστροφικό κινητήρα.
Η Mazda αποδείκνυε την τεχνολογική της υπεροχή στους αγώνες όπως ήταν ο αγώνας Le Mans το 1991, με το Mazda 787B. Ένα αγωνιστικό με τέσσερις ρότορες, και το μοναδικό αυτοκίνητο με κινητήρα χωρίς πιστόνια. Ο περιστροφικός κινητήρας της Mazda αποτέλεσε και την έμπνευση για τους πρωτοποριακούς κινητήρες τεχνολογίας Skyactiv, τα κιβώτια μετάδοσης, τις πλατφόρμες και τα αμαξώματα που εξελίχθηκαν με στόχο τη μέγιστη αποδοτικότητα και ενσαρκώνουν τη φιλοσοφία Jinba Ittai, που δηλώνει τη σχέση οδηγού-αυτοκινήτου σε όλα τα μοντέλα της Mazda.
Με τον περιστροφικό κινητήρα να αποτελεί τρανό παράδειγμα της αφοσίωσης της Mazda στην κατασκευή αυτοκινήτων «fun-to-drive», ήταν λίγο μετά το 1984 όταν η εταιρεία μετονομάστηκε επισήμως σε Mazda Motor Corporation. Το 1989, η παρουσίαση ενός πανάλαφρου roadster με την ονομασία Mazda MX-5 «τάραξε τα νερά», δεδομένου ότι εκείνη την εποχή τα μικρά διθέσια ανοιχτά μοντέλα, ήταν σχεδόν εξαφανισμένα. Σήμερα, έπειτα από τέσσερις γενιές, το Mazda MX-5 παραμένει το κορυφαίο σε πωλήσεις roadster στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχοντας από το 2016, ξεπεράσει σε πωλήσεις το ιστορικό ρεκόρ του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων.
Είναι η χαρά της οδήγησης που βρίσκει κανείς στο DNA όλων των σημερινών μοντέλων της Mazda και θα παραμείνει και για τα επόμενα 100 χρόνια, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να βιώνει κοσμογονικές αλλαγές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές εταιρείες προσπάθησαν να μιμηθούν την κίνηση της Mazda και να υιοθετήσουν τον κινητήρα αυτόν, όμως μόνο η Mazda κατάφερε να τον εξελίξει από τα αρχικά του στάδια και να τον τοποθετήσει σε σπορ μοντέλα, πετυχαίνοντας έτσι την ευκολότερη αγορά τους από το ευρύ κοινό. Το πιο σύγχρονο παράδειγμα είναι το εξαιρετικά δημοφιλές Mazda RX 8 το οποίο διαθέτει τα δυναμικά χαρακτηριστικά και την σπορ αίσθηση των αυτοκινήτων Mazda.
Περιβαλλοντολογική συνείδηση από όλα τα εργοστάσια της Mazda
Μετά τις επιτυχίες των μοντέλων της το σκηνικό των πωλήσεων αλλάζει και γίνεται μια από τις κορυφαίες εταιρείες αυτοκίνησης στον κόσμο. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της αυξάνονται σε ΗΠΑ και Ευρώπη και αναλογούν στα 2/3 της συνολικής της παραγωγής.
Η εταιρεία, έχοντας δύο κύριες γραμμές παραγωγής στην Ιαπωνία, σύντομα δημιουργεί άλλες 14 παραγωγικές μονάδες σε διάφορες χώρες. Το εργοστάσιο στην Χιροσίμα κατασκευάζει τα Mazda 2, 3, MX5, RX8 και CX7 με συνολική παραγωγή 480.000 μονάδων σε ετήσια βάση. Το δεύτερο εργοστάσιο της εταιρείας που βρίσκεται στην περιοχή Χόφου μπαίνει στην παραγωγή των Mazda 3 και 6 με δυνατότητα 410.000 μονάδων τον χρόνο.
Σήμερα, η Mazda είναι η μοναδική κατασκευάστρια εταιρεία στον κόσμο που κατασκευάζει ταυτόχρονα κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου και περιστροφικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ένας από τους βασικούς στόχους των επικεφαλής είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι επινόησαν τρόπους ώστε να συνδυαστεί η αρμονία της φύσης με όλες τις επιχειρησιακές δραστηριότητες. Από το 1990 έχει μειώσει κατά 55% τα απόβλητα που πηγαίνουν στα υλικά οδόστρωσης, ενώ από το 1996 έχει ολοκληρώσει το ποσοστό ανακύκλωσης κατά 91%. Πάνω από το 75% των πλαστικών μερών, που χρησιμοποιεί, μπορεί να ανακυκλωθεί. Τα υλικά τριβής, όπως οι φλάντζες και τα τακάκια φρένων, είναι χωρίς αμίαντο, ενώ δεν χρησιμοποιεί υλικά που καταστρέφουν το όζον. Άξιο λόγου είναι ότι πολλές παραγωγικές μονάδες έχουν περάσει την αυστηρή δοκιμή του ISO 14001 που είναι γνωστή και ως περιβαλλοντικός έλεγχος ISO.
H Mazda στην Ελλάδα
Η Mazda στο παρελθόν είχε ορίσει την εταιρεία ΕΛΜΑ ΑΕΒΕΑ ως επίσημο και αποκλειστικό εισαγωγέα και διανομέα των προϊόντων της στην Ελλάδα από το 1982, με την γενική αντιπροσωπεία να ανήκει κατ’ αποκλειστικότητα στον όμιλο εταιρειών της οικογένειας Κορτέση, η οποία είχε μια αξιόλογη προϋπηρεσία στο χώρο των αυτοκινήτων από το 1936. Τον Ιούνιο του 2014 η εισαγωγική εταιρεία χρεοκόπησε και μετά για 5 χρόνια δεν έμεινε ελληνική αντιπροσώπευση της εταιρείας στις πωλήσεις των καινούριων μοντέλων. Ήταν μια «μαύρη σελίδα» για την εταιρεία στην Ελλάδα. Ωστόσο όλο αυτό το διάστημα διατηρήθηκε πλήρες δίκτυο τεχνικής υποστήριξης, απαρτιζόμενο από 25 επίσημους επισκευαστές, όλοι επίσημοι συνεργάτες της Mazda Austria ΕΠΕ. Διατηρήθηκε επίσης και υπηρεσία Οδικής βοήθειας Mazda, από την υπηρεσία Mazda Europe Service, η οποία και παρεχόταν δωρεάν μετά την πραγματοποίηση ενός ετήσιου Service (σύμφωνα με τις προδιαγραφές συντήρησης της Mazda) σε έναν από τους επίσημους συνεργάτες της Mazda Austria ΕΠΕ.
Η αναγέννηση της μάρκας ήρθε στις 2 Μαΐου του 2019 όπου ανακοινώθηκε επίσημα ότι ο Όμιλος Συγγελίδη θα εισάγει πάλι την Mazda στην Ελλάδα, καθώς επελέγη επίσημα από την Mazda για το σκοπό αυτό. Οι επίσημες πωλήσεις ξεκίνησαν τον περσινό Ιούλιο και η πορεία της μάρκας στην ελληνική αγορά είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη με πολλές πωλήσεις και προσδοκίες.