Με γρήγορους ρυθμούς και βάση του υφιστάμενου χρονοδιαγράμματος προχωράει ο αγωγός για τη μεταφορά αερίου από την Κομοτηνή στη Στάρα Ζαγόρα, γνωστός και ως Interconnector Greece – Bulgaria (IGB).
Η ώθηση που παίρνει ο αγωγός το τελευταίο διάστημα έρχεται από δύο παράγοντες.
Πρώτον, από τη στάση που διατηρεί η βουλγαρική κυβέρνηση, με την αρμόδια υπουργό Ενέργειας της γειτονικής χώρας, Τεμενούζκα Πέτκοβα, να έρχεται σε συνεννόηση με στελέχη της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει τη δημιουργία του έργου (IGGB AD) και εκπροσωπεί τη «Σωληνουργεία Κορίνθου» και την Avax. Η υπουργός έθεσε με σαφήνεια το χρονοδιάγραμμα ζητώντας μέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους να έχει ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό κομμάτι του αγωγού.
Οι διαβεβαιώσεις ήρθαν και από τις δύο εταιρείες με την Avax, που την προηγούμενη εβδομάδα έβγαλε προκήρυξη για 61 προσλήψεις οι οποίες αφορούν τη στελέχωση του αγωγού στην περιοχή της Ροδόπης, να ξεκαθαρίζει πως ο αυτόματος εξοπλισμός συγκόλλησης θα μεταφερθεί από τη Θεσσαλονίκη στη Βουλγαρία και τη Σωληνουργεία Κορίνθου να ενημερώνει πως οι σωλήνες βρίσκονται υπό κατασκευή και η πρώτη παρτίδα, που αφορά 47 χιλιόμετρα, θα παραδοθεί εντός του Φεβρουαρίου.
Ο δεύτερος λόγος που φαίνεται να παίρνει ώθηση το πρότζεκτ του IGB είναι η ιδιαίτερη κινητικότητα που παρατηρείται γύρω από τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη. Το ενισχυμένο επενδυτικό ενδιαφέρον μετά και την έναρξη της β’ φάσης του market test ενίσχυσε τις προθέσεις της Βουλγαρίας για μεταφορά φυσικού αερίου. Υπό αυτό το πρίσμα, η Bulgargaz EAD θα επιφυλάξει πρόσθετη μεταφορική ικανότητα έως 500 εκατ. κ.μ. κατ’ έτος για περίοδο τριών έως πέντε ετών. Πριν από τη λήψη της σχετικής απόφασης, η βουλγαρική εταιρεία είχε υπογράψει για την εξαγορά του 20% της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο του LNG στην Αλεξανδρούπολη.
Πάντως η ίδια διαπίστωση περί σύνδεσης του τερματικού σταθμού με τον αγωγό IGB γίνεται και από την ίδια την εταιρεία. Σε σχετική ανακοίνωσή της είχε επισημάνει πως ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει εξαιρετικό συγχρονισμό με το έργο αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας λόγω της στρατηγικής του θέσης αφού η εγκατάσταση θα βρίσκεται πολύ κοντά σε ένα από τα σημεία εισόδου του διασυνδέτη στην περιοχή της Κομοτηνής. «Αυτό παρέχει ένα τεχνολογικό πλεονέκτημα στη μεταφορά του φυσικού αερίου που παραδίδεται στο τερματικό σε πελάτες στη Βουλγαρία μέσω της IGB», επεσήμανε χαρακτηριστικά η εταιρεία.
Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση του market test εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους είκοσι εταιρείες για συνολική δυναμικότητα αεριοποίησης και παράδοσης περί τα 12,2 δισ. κ.μ. (bcm) κατ’ έτος, τη στιγμή που η τεχνική δυναμικότητα του έργου φτάνει τα 5,5 bcm/χρόνο. Η δεύτερη φάση του market test ξεκίνησε από τη GASTRADE στις 10 Ιανουαρίου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 24 Φεβρουαρίου.