Συνεχίζονται τα μέτρα ασφαλείας από τις δασικές υπηρεσίες και το κυνήγι από συλλόγους για τους αγριόχοιρους στις περιοχές της βόρειας Ελλάδας όπου και εντοπίζονται προβλήματα, την ίδια ώρα που για τις υπόλοιπες έληξε στις 20 Ιανουαρίου η κυνηγητική περίοδος.
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, το τέλος της θήρας του αγριόχοιρου συνδέεται με το βιολογικό κύκλο του, καθώς τα περισσότερα θηλυκά ζώα αυτήν την περίοδο εγκυμονούν. Ωστόσο, λόγω ανάγκης προστασίας της κτηνοτροφικής παραγωγής αλλά και λόγω πρόληψης για τη μη εξάπλωση της αφρικανικής πανώλης των χοίρων, συνεχίζεται η υλοποίηση των μέτρων που προβλέπονται από το ΥΠΕΝ. Συγκεκριμένα, αφορά στη δίωξη ημίαιμων, μη δεσποζόμενων, χοίρων και αγριόχοιρων σε αγροτικές και λοιπές περιοχές.
Μεταξύ των λόγων που επέβαλλαν την έκδοση της συγκεκριμένης απόφασης, είναι η λήψη προληπτικών μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της Αφρικανικής Πανώλης των χοίρων σε Περιφερειακές Ενότητες της Βορείου Ελλάδος και συγκεκριμένα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Μακεδονίας – Θράκης και Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας.
Το υπουργείο προχώρησε σε αυτή την ενέργεια, λόγω του ότι τα τελευταία χρόνια σε πολλές περιοχές καταγράφεται υπερπληθυσμός των ημίαιμων που προκαλούν εκτεταμένες ζημιές στις γεωργικές καλλιέργειες με αντίστοιχα αποτελέσματα στην αγροτική οικονομία. Παράλληλα, παρά τα διαχειριστικά μέτρα που λήφθηκαν μέχρι σήμερα, όπως είναι η αυξημένη κάρπωση των αγριόχοιρων κατά την κυνηγετική περίοδο σε όλη τη χώρα, δεν μειώθηκε ο πληθυσμός των αγριόχοιρων, ούτε και οι ζημιές στην αγροτική παραγωγή, ενώ γίνεται και συνεχής αναφορά σε καταστροφές που προκαλούνται από μη δεσποζόμενους ημίαιμους χοίρους.
Ο υπερπληθυσμός των αγρίοχοιρων αποτελεί γεγονός εδώ και χρόνια. Τα αποτελέσματα του φαίνονται ήδη στις καλλιέργειες με τους αγρότες να κρούουν των κώδωνα του κινδύνου. Το τελευταίο διάστημα δε, ήδη κάνουν… επισκέψεις σε διάφορες πόλεις της χώρας, ενώ οι αρμόδιοι παρά τα μέτρα που έχουν παρθεί κατά καιρούς, συνεχίζουν να θορυβούνται με την έξαρση του φαινομένου. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα, όταν εθεάθη στην Εκάλη μικρή αγέλη να διασχίζει κεντρικούς δρόμους της περιοχής, με τους κατοίκους να επιτίθενται στις Αρχές αφενός για την αύξηση τους και αφετέρου για τα μέτρα που δεν έχουν ληφθεί από πλευράς Πολιτείας.
Η αύξηση του πληθυσμού των αγριογούρουνων, έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, ενώ σε αρκετές περιοχές, τόσο στην Πελοπόννησο όσο και στη Μακεδονία έχει επανειλημμένα ζητηθεί η λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Βέβαια, δεν περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα το φαινόμενο καθώς υφίσταται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Στην αύξηση του πληθυσμού, καθοριστικό παράγοντα αποτελεί το γεγονός ότι τα περισσότερα ζώα είναι υβρίδια, αφού σύμφωνα με μελέτες προέρχονται από διασταυρώσεις με γουρούνια. «Τα αγριογούρουνα γεννούν 2 με 4 μικρά, σε αντίθεση με τα υβρίδια που η κάθε γέννα κυμαίνεται από 6 έως 10» είχε εξηγήσει παλαιότερα ο δασολόγος-περιβαλλοντολόγος, διευθυντής υποστήριξης της Κυνηγετικής Ομοσπονδίας Μακεδονίας-Θράκης, Κυριάκος Σκορδάς. Τα υβρίδια προέρχονται από διασταυρώσεις αγριογούρουνων με γουρούνια ελευθέρας βοσκής, τα οποία διατηρούν κτηνοτρόφοι που ωφελούνται από πρόγραμμα επιδοτήσεων βιολογικής κτηνοτροφίας.
Στις περισσότερες περιφέρειες της χώρας επικρατεί αναβρασμός και κινητοποίηση για το πρόβλημα με τον ανεξέλεγκτο αριθμό αγριογούρουνων. Ήδη από το 2011 το πρόβλημα άρχισε να απασχολεί τον αγροτικό κόσμο, καθώς με το κλείσιμο μονάδων εκτροφής ημίαιμων αγριογούρουνων μόλις σταμάτησε η επιχορήγηση τους, τα ζώα ελευθερώθηκαν και πολλαπλασιάζονται πλέον ανεξέλεγκτα. Έτσι, γεννιούνται πολλά περισσότερα ημίαιμα, τα οποία αρχικώς αναζήτησαν τροφή στα χωράφια της ευρύτερης περιοχής Λαγκαδά – Βόλβης (για τη Θεσσαλονίκη) και ακολούθως στο Σέιχ Σου.
Πέρα από τις καταστροφές στις καλλιέργειες αλλά και σε οικόσιτα ζώα, τα αγριογούρουνα προκαλούν φόβο στους κατοίκους, καθώς κυκλοφορούν ακόμη και σε αυλές σπιτιών και στους δρόμους, ενώ ορισμένα από αυτά φτάνουν σε βάρος τα 100 κιλά και ένα ενδεχόμενο τροχαίο μπορεί να αποδειχτεί μοιραίο και για τους επιβάτες οχημάτων.