Πηγή Εικόνας: Lamda Development

Μετά  από 7 μήνες διακυβέρνησης  της χώρας από τη ΝΔ, η πολυπόθητη  μπουλντόζα θα εμφανιστεί στο Ελληνικό – αλλά για αυτό απαιτείται νέα νομοθετική παρέμβαση που θα επιτρέπει την έναρξη εργασιών.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης  προανήγγειλε ότι «είμαστε στην τελική ευθεία», διευκρινίζοντας  ότι κατατίθεται στη Βουλή Νομοσχέδιο, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται άρθρα, βάσει των οποίων εξουσιοδοτείται η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ» να κάνει σύμβαση με την εταιρεία «LAMDA» για να ξεκινήσουν τα έργα. Μένει να δούμε το ακριβές περιεχόμενο των διατάξεων για να αποσαφηνιστεί το είδος της σχέσης – και το οικονομικό της σκέλος, ίσως… Το νομοσχέδιο στο οποίο θα περιληφθούν οι σχετικές διατάξεις αναμένεται, πλην απροόπτου, να είναι αυτό των υδατοδορμίων που αναμένεται άμεσα.

Ρύθμιση για να κατεδαφιστούν τα αυθαίρετα

Το νομοσχέδιο θα δίνει τη δυνατότητα να κατεδαφιστούν παράνομα κτίρια που βρίσκονται διάσπαρτα στον χώρο του πρώην αεροδρομίου. Και αυτό γιατί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), όπως και πολλές άλλες κρατικές υπηρεσίες (Γενική Γραμμετία Αθλητισμού κλπ) που στεγάζονταν εκεί, προχωρούσαν στο παρελθόν σε κατασκευή κτιρίων χωρίς να έχουν λάβει άδειες. Και αυτό γιατί σε διαφορετικές φάσεις, η νομοθεσία έδινε διαφορετικές τέτοιες δυνατότητες σε δημόσιους φορείς (πχ με έγκριση από την τεχνική υπηρεσία, έγκριση κατόπιν ανεγέρσεως κλπ). Το ίδιο πιθανότατα ισχύει και για τον διάδρομο προσγείωσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις – που έχουν προετοιμαστεί από τα  συναρμόδια υπουργεία με κυρίαρχο το ΥΠΕΝ – σκοπό έχουν να δημιουργήσουν μία νομική παράκαμψη που θα λειτουργήσει ως μπαϊ πάς (bypass) στην υφιστάμενη νομοθεσία. Και αυτό γιατί με τη νομοθεσία από το 2013 και μετά (με τους νόμους 4178/2013 και 4495/2016, τους λεγόμενους νόμους Καλαφάτη – Σταθάκη για τα αυθαίρετα) οποιοδήποτε ακίνητο για να μεταβιβαστεί πρέπει είτε να δηλωθεί ως αυθαίρετο είτε να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχει αυθαιρεσία. Και κάθε κτίριο που δεν έχει οικοδομική άδεια και δεν είναι σήμερα όπως ακριβώς εμφανίζεται στην οικοδομική άδεια είναι αυθαίρετο – ή, έστω, έχει αυθαιρεσίες.

Στην περίπτωση του Ελληνικού υπάρχουν περισσότερα από 900 κτίρια διάσπαρτα μέσα στην έκταση, ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού έχει κηρύξει διατηρητέα μόνο 58 από αυτά. Για να υλοποιηθεί η επένδυση τα υπόλοιπα κτίρια πρέπει να κατεδαφιστούν. Αφενός για να υπάρξει μεταβίβαση. Και αφετέρου για να υπάρξει νόμιμη κατεδάφιση, καθώς με βάση την κείμενη νομοθεσία, άδεια κατεδάφισης εκδίδεται μόνο για νόμια κτίρια – τα παράνομα πρέπει να δηλωθούν και να πληρώσουν έστω ένα παράβολο πριν κατεδαφιστούν. Η εργασία για να γίνει αυτό για τα 800+ ακίνητα θα ήταν τεράστια, με πολύ μεγάλο κόστος που δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός λόγος να επωμιστεί ούτε το δημόσιο ούτε ο επενδυτής. Έτσι το ΥΠΕΝ αποφάσισε, υπό την πίεση του Υπουρεγίου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, να νομοθετήσει με έναν τρόπο – που μένει να δούμε την επακριβή διατύπωση – ότι τα κτίρια θεωρούνται νομίμως υφιστάμενα. Η νομική θωράκιση της διατύπωσης και της αιτιολογικής έκθεσης για αυτό το σημείο θα έχει μεγάλη σημασία στο μέλλον καθώς θα θωρακίσει – ή όχι – τις κατεδαφίσεις από τυχόν προσφυγές.

Μόνο εφόσον λυθεί και αυτή η εκκρεμότητα θα μπορέσει επιτέλουν να εισέλθει στο πρώην αεροδρόμιο η πολυπόθητη μπουλντόζα, που η κυβέρνηση έχει πολλάκις εξαγγείλει. Και στο πρόσφατο παρελθόν άλλωστε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Στέργιος  Πιτσιόρλας μιλούσε συνεχώς για την εμφάνιση της μπουλντόζας  αλλά δεν επιβεβαιώθηκε. Η σκυτάλη πέρασε στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, και αρκετοί υπουργοί, ανάμεσα τους κυρίως ο Άδωνις Γεωργιάδης, θα επιθυμούσαν χθες να είχαν μπει οι μπουλντόζες. Αλλά όπως όλα δείχνουν ο γραφειοκρατικός  χρόνος τρέχει με το δικό του ρυθμό και υποχρεώνει την κυβέρνηση σε νέες νομοθετικές  παρεμβάσεις για να γίνει η προσδοκία πραγματικότητα.

Σημειώνουμε ότι όσον αφορά την επένδυση, δεν υλοποιούνται ακόμη οι όροι της σύμβασης που  επικυρώθηκε από τη Βουλή το Σεπτέμβριο του 2016, με τον νόμο 4422/2016. Ακόμη υπάρχουν αναβλητικές αιρέσεις που δεν επιτρέπουν την υλοποίησή της και κυρίως το να φθάσουμε στο σημείο καμπής: να καταβάλλει η Lamda την προκαταβολή των 300 εκατ  ευρώ για τη μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ από τον πωλητή που είναι το ΤΑΙΠΕΔ στον αγοραστή που είναι  το Hellinikon Global με έδρα το Λουξεμβούργο.

Με βάση το άρθρο 2 της σύμβασης, είναι πιθανόν η μεταβίβαση της έκτασης του Ελληνικού να μην ολοκληρωθεί μέσα στο 2020 διότι η σύμβαση προβλέπει να έχουν  τακτοποιηθεί όλες οι αναβλητικές αιρέσεις για να γίνει η μεταβίβαση  όπως και η  καταβολή της προκαταβολής των 300 εκατ.  ευρώ.

Ποιες είναι οι εκκρεμότητες.

Η πιο κρίσιμη εκκρεμότητα είναι η έκδοση δικαστικών αποφάσεων επι των εκκρεμών αιτήσεων ακύρωσης για τις ΚΥΑ που δημοσιεύτηκαν τον περασμένο Αύγουστο από τον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη. Οι  αιτήσεις ακύρωσης θα συζητηθούν στο αρμόδιο τμήμα του ΣτΕ αλλά δεν είναι βέβαιο ότι όλες οι αποφάσεις θα βγουν μέσα στο 2020, παρότι η κυβέρνηση πιέζει σχετικώς.

Πάντως η άλλαη εκκρεμότητα, η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την άδεια παραχώρησης της άδεια καζίνο στο Ελληνικό πλησιάζει προς το τέλος της. Ο αποκλεισμός της Hard Rock από τη διαδικασία , η οποία προανήγγειλε ότι θα καταθέσει ενστάσεις κατά του αποκλεισμού της,  για να συζητηθούν στο αρμόδιο όργανο που είναι η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών , επισπεύδει τη διαδικασία. Η ΑΕΠΠ θα πρέπει να βγάλει απόφαση σε 20 ημέρες από την κατάθεση των ενστάσεων. Πάντως στο περιεχόμενο  των ενστάσεων της Hard Rock έχουν δοθεί απαντήσεις από την Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού όπως και από την Επιτροπή Εποπτείας Ελέγχου Παιγνίων, αναφορικά με τον κοινό νομικό σύμβουλο, όπως και  εάν συμμετείχε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο παρελθόν σε υπόθεση ναταγωνισμού, δηλαδή σε καθορισμό τιμών σε διαγωνισμούς (καρτέλ).

Πάντως οι εκπρόσωποι της αμερικανικής εταιρείας φαίνεται ότι θα προσφύγουν και στην  Ελληνική  Δικαιοσύνη όπως και στα αρμόδια  ευρωπαϊκά όργανα  με την προσδοκία της  δικαίωσης. Νομικοί κύκλοι θεωρούν  ότι η απόφαση της Αρχής Εξέτασης  Προδικαστικών  Προσφυγών  θα καθορίσει και την τύχη  του διαγωνισμού, καθώς  θεωρείται τελεσίδικη απόφαση. Παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή Παιγνίων να ολοκληρώσει τη διαδικασία του διαγωνισμού, χωρίς την ανάληψη ρίσκου, για την παραχώρηση της άδειας  του καζίνο.

Ανάμεσα στις άλλες σοβαρές εκκρεμότητες είναι η  έκδοση υπουργικής απόφασης για τη διανομή του ακινήτου, που είναι σχεδόν έτοιμη από το Υπουργείο Οικονομικών. Η διανομή αφορά τον καταμερισμό της έκτασης που προβλέπει ότι το 30% θα ανήκει ιδιοκτησιακά στη Lamda και το υπόλοιπο  70% στο κράτος. Η διαπραγμάτευση γίνεται έτσι ώστε το ελληνικό Δημόσιο να  αποκτήσει δικαιώματα σε περιοχές φιλέτα του έργου, όπως είναι ένα μέρος από το παραλιακό μέτωπο. Η Lamda, για το υπόλοιπο 70% κυριότητας του δημοσίου, θα έχει το δικαίωμα επιφανείας για περίοδο 99 ετών, για να είναι σε θέση να ολοκληρώσει και να εκμεταλλευτεί το έργο. Μετά  την συμπλήρωση των 99 χρόνων, όπως προβλέπει η σύμβαση, ο αγοραστής θα έχει ιδιοκτησία στο 30% και το υπόλοιπο 70% θα επανέλθει στο κράτος.