Με την υπογραφή, σήμερα, μεταξύ του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή και του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Andrew Mc Dowell της δανειακής σύμβασης ύψους 180 εκατ. ευρώ, “κλειδώνει” χρηματοδοτικά το έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ. Η ΕΤΕπ συγχρηματοδοτεί την επένδυση της οποίας η συνολική αξία θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ, στηρίζοντας έμπρακτα τα έργα παραχώρησης που αποτελούν μοχλό ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία. Πλέον, απομένει η υπογραφή της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης, η οποία θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Φεβρουάριο στο Ηράκλειο, όπου δεν αποκλείεται το “παρών” να δώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Να σημειώσουμε ότι το έργο θα υλοποιήσει η κοινοπραξία GMR-ΤΕΡΝΑ, με την πρώτη, που είναι ινδικών συμφερόντων, να έχει ιδρύσει -κάτι που ήταν αναμενόμενο-θυγατρική στην Ελλάδα, την GMR Airports Greece με έδρα στο Χαλάνδρι.
Το έργο
Αυτή τη στιγμή, το έργο βρίσκεται στη φάση της υλοποίησης των πρόδρομων κατασκευαστικών εργασιών, των οποίων το πέρας θα οδηγήσει στην έναρξη του βασικού έργου του αεροδρομίου και των συνοδών έργων υποδομής. Συνολικά, η κατασκευαστική περίοδος του έργου διαρκεί 60 μήνες, ενώ σε αυτό θα απασχοληθούν συνολικά 1.500 άτομα.
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα διαθέτει:
– 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ. κατηγορίας
– 1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
– 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
– 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
– χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρεμμάτων
– 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS
– 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
– 11 κτήρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant και εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
– χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων
– εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και
– χώρους εμπορικών χρήσεων 400 στρεμμάτων
Όσον αφορά τα συνοδά έργα υποδομής, περιλαμβάνουν την υλοποίηση:
– νέου ανισόπεδου κόμβου Χερσονήσου
– οδού σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους 18 χλμ.
– εργασιών αποκατάστασης στην υφιστάμενη εθνική οδό Χερσόνησος-Καστέλι
– οδού σύνδεσης του αεροδρομίου με την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους 5 χλμ.
– της περιμετρικής οδού Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. και
– εξωτερικού περιμετρικού δικτύου αεροδρομίου με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδών, συνολικού μήκους 20 χλμ.
Μεγάλο το κενό στα έργα τουριστικής υποδομής
Πάντως, είναι αναγκαίο να επισπευθούν οι διαδικασίες δημοπράτησης νέων έργων. Κι αυτό επειδή σύμφωνα με έρευνα της PriceWaterhouseCoopers, το 62% των τουριστικών υποδομών δεν έχουν, πλήρως, σχεδιαστεί, με εξαίρεση τη νέα προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Σημαντική συμβολή στην ενίσχυση των τουριστικών υποδομών, θα έχουν τα έργα αξιοποίησης μαρίνων, αλλά η πρόοδος-με εξαίρεση τις μαρίνες Αλίμου και Χίου- είναι περιορισμένη.