Μπορεί το 2018 να καταγράφηκε μείωση 1% των τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ωστόσο 700 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, με σημαντικό ποσοστό να αφορά σε πεζούς. Παραβίαση του STOP, είσοδος στο αντίθετο ρεύμα και ελιγμοί, ήταν οι κορυφαίες αιτίες για τρακαρίσματα. Η κυβέρνηση με αυτά τα δεδομένα, επιδιώκει να αλλάξει την οδηγική συμπεριφορά, ενώ αναμένεται ο ΚΟΚ να αυστηροποιηθεί περαιτέρω.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε ολόκληρη τη χώρα καταγράφηκαν συνολικά 10.737 οδικά τροχαία ατυχήματα, σε σύγκριση με το 2017 που είχαν συμβεί 10.848.
Αναλυτικότερα, υπήρξαν 700 νεκροί (μείωση 4,2%), 727 βαριά τραυματίες (αύξηση 3%) και 12.422 ελαφρά τραυματίες (μείωση 1,1%). Από το σύνολο των 700 νεκρών, το 64,3% αφορούσε σε οδηγούς, το 14,9% σε μεταφερόμενους επιβάτες και το 20,9% σε πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 80,4% και 19,6% αντίστοιχα. Το ποσοστό των νεκρών κατανέμεται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0- 24 ετών (14,7%), 25- 49 ετών (33,1%), 50- 64 ετών (18,3%) και άνω των 65 ετών (32%). Από το σύνολο επίσης των νεκρών, 265 επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα (37,9%), 217 σε δίτροχα συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων (31%) και 146 ήταν πεζοί (20,9%). Από την ποσοστιαία κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 20,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 39,5% σε δίτροχα. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε μη κατοικημένη περιοχή ανέρχονται σε 55,9% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 22,4% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 60,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 18% σε δίτροχα.
Το 2018 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 999,6. Η περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 1.469,2, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.361,2 και στην τρίτη θέση ήταν η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 1.070,4. Ως προς τους νεκρούς, ανά 1.000.000 κατοίκους ο δείκτης σε σύνολο χώρας ήταν 65,2. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 161,4, δεύτερη η περιφέρεια Πελοποννήσου με 107,5 και τρίτη η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 97,0.
Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων (1.016) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 9,5% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και οι περισσότεροι νεκροί (75), με ποσοστό 10,7%, επίσης τον Ιούλιο. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (684), με ποσοστό 6,4%, καταγράφηκε τον Φεβρουάριο και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (37) επίσης τον Φεβρουάριο, με ποσοστό 5,3%. Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων το 2018 συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (14,7%), ενώ ο μικρότερος αριθμός Κυριακή (12,8%). Ωστόσο, την Κυριακή καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (17,6%).
Από το σύνολο των 10.737 ατυχημάτων τα 9.815 (91,4%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 620 νεκρούς (88,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες 402 και 282 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (3,7% και 2,6%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 27 και 35 άτομα αντίστοιχα (3,9% και 5%).
Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (60,9%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (39,9%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού» (18,1%) και ακολουθεί η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» (13,6%). Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 38,4% (269 νεκροί), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» με ποσοστό 17,6% (123 νεκροί). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» με 28,6% (200 νεκροί) και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 21,3% (149 νεκροί).
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, από το βήμα της Βουλής έκανε γνωστό ότι πρόκειται να έρθει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης του ΥΠΟΜΕ, για την οδική ασφάλεια, και τον ΚΟΚ, για το οποίο έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του.
Ο υπουργός, ανέφερε παράλληλα πως η αυστηρή εφαρμογή του ΚΟΚ αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού γιατί «είναι αδιανόητο να θρηνούμε τόσους ανθρώπους στην άσφαλτο». Ταυτόχρονα, υπογράμμισε, πως απαιτείται αλλαγή της κυκλοφοριακής συνείδησης των Ελλήνων πολιτών κάτι το οποίο όπως είπε δεν είναι εύκολο και θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα αυστηρό και διαρκές πλαίσιο επιτήρησης της εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου.