Tο τουρκικό πλοίο γεωτρήσεων «Γιαβούζ»
Tο τουρκικό πλοίο γεωτρήσεων «Γιαβούζ»
Tο τουρκικό πλοίο γεωτρήσεων «Γιαβούζ»Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην έντονη αναταραχή της Άγκυρας εξαιτίας της ενεργητικής ενεργειακής διπλωματίας και των πολυμερών συνεργασιών που αναπτύσσουν Αθήνα και Λευκωσία στην Ανατολική Μεσόγειο αποδίδουν πηγές την απόφαση να στείλει το Γιαβούζ στον στόχο «Ερατοσθένης Νότιο 1», ή κατά την Τουρκία «Λευκωσία 1», όπου η ΕΝΙ έκανε έρευνες στα τέλη του 2018.

Η ανησυχία της Άγκυρας πηγάζει εκτός των άλλων και από το γεγονός ότι, εντός του τρέχοντος έτους, έχουν προγραμματιστεί συνολικά εννέα γεωτρήσεις, δηλαδή περισσότερες από ό, τι έγιναν ολόκληρη την προηγούμενη δεκαετία από κυπριακής πλευράς. Μάλιστα, το σημείο που επιχειρεί το Yavuz εντάσσεται μέσα σ’ αυτούς τους στόχους, στους περισσότερους εκ των οποίων θα βρεθούν τα γεωτρύπανα των εταιρειών ENI – Total, ενώ οι διαδικασίες για την αδειοδότηση από την κυπριακή Δημοκρατία και οι σχετικές έρευνες, είχαν γίνει προ τριετίας.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου της Κύπρου» και του δημοσιογράφου Πέτρου Θεοχαρίδη, τα στοιχεία δείχνουν πως και τα δεδομένα της γεώτρησης που επιχειρεί το «Yavuz» στο τεμάχιο 8 είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά των τεχνικών σχεδιασμών της ΕΝΙ, δηλαδή η γεώτρηση θα φτάσει σε συνολικό βάθος περίπου 3.300 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας, σε μια περιοχή με θαλάσσιο βάθος 1.930 μέτρων. Αυτό επιδεικνύει και την αναποτελεσματικότητα της τουρκικής πλευράς να εντοπίσει από μόνη της ενεργά κοιτάσματα. Άλλωστε, όλες οι προσπάθειές της έχουν αποτύχει παταγωδώς καθώς, το τελευταίο διάστημα, έχει επιχειρήσει δύο φορές νότια της Καρπασίας, δύο φορές δυτικά της Πάφου και μία φορά νότια του Πισσουρίου.

Η επιχείρηση του Yavuz γίνεται πενήντα χιλιόμετρα από τον «Ονισηφόρο» όπου, το 2015, ανεπιτυχώς η ΕΝΙ έκανε γεώτρηση. Σε κάθε περίπτωση, η γεώτρηση στο συγκεκριμένο σημείο δεν φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΝΙ καθώς η εταιρεία έχει εντοπίσει τέσσερις στόχους στο τεμάχιο «8» και περίμενε να έχει πρώτα μία πιο ξεκάθαρη εικόνα της κατάστασης.

ΤΙ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΕ…

Μέχρι σήμερα, όπως έχει γράψει το economix.gr, στην κυπριακή ΑΟΖ έχουν γίνει συνολικά οκτώ γεωτρήσεις:

– Ερευνητική γεώτρηση από Noble – Delek για το κοίτασμα «Αφροδίτη» στο τεμάχιο 12

– Επιβεβαιωτική γεώτρηση από τις ίδιες εταιρείες για την επαρκέστερη εκτίμηση του βάθους του κοιτάσματος

– Δύο γεωτρήσεις στα «Αμαθούσια» και τον «Ονασαγόρα» από την ΕΝΙ εκ των οποίων καμία δεν έδειξε ικανοποιητικές ποσότητες υδρογονανθράκων

– Παρεμπόδιση γεώτρησης της ΕΝΙ στο τεμάχιο δύο και τη «Σουπιά» από τουρκικά πολεμικά

– Γεώτρηση στον «Ονησίφορο» από την TOTAL που, όμως, δεν έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα

– Γεώτρηση από ENI – TOTAL στην «Καλυψώ» (τεμάχιο 6) που μένει να ξεκαθαριστούν, από την αντίστοιχη επιβεβαιωτική γεώτρηση του 2020, οι ποσότητες του κοιτάσματος.

– Γεώτρηση ExxonMobil – Qatar Petroleum στο «Δελφύνη-1» που δεν έδωσε κοίτασμα

– Γεώτρηση στον «Γλαύκο» με κοίτασμα 6 – 8 τρισ. κ. ποδών

… ΚΑΙ ΤΙ ΕΠΕΤΑΙ

Οι περισσότερες γεωτρήσεις που έχουν προγραμματιστεί εντός του έτους έχουν καθοριστεί πλήρως χάρη στους δύο κύκλους ερευνητικών επιχειρήσεων που προηγήθηκαν εντός του 2019 για τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων. Οι έρευνες αφορούσαν, κατά κύριο λόγο, την «Καλυψώ» και τον «Γλαύκο».

Οι έξι γεωτρήσεις θα πραγματοποιηθούν από την κοινοπραξία ΕΝΙ – TOTAL που έχουν εξασφαλίσει από τον Οκτώβριο το γεωτρύπανο “Tungsten Explorer”. Όπως έχει γράψει το economix.gr (δείτε εδώ: https://www.economix.gr/2019/12/23/tungsten-explorer-afto-ine-to-yperoplo-ton-total-eni-gia-tis-geotrisis-stin-an-mesogio/), το Tungsten Explorer κατασκευάστηκε το 2013 και φιλοξενεί πλήρωμα 200 ατόμων, έχει ολικό μήκος 238 μ. και πλάτος 42 μ. και πλέει με σημαία από τις Μπαχάμες. Το γεωτρύπανο έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις σε θαλάσσιο βάθος 12.000 πόδια ενώ φτάνει στόχους με συνολικό βάθος έως 40.000 πόδια. Σημειώνεται ότι το κόστος για τη μίσθωσή του από την κοινοπραξία αγγίζει τις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Από εκεί και πέρα, η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί να ολοκληρώσει τις γεωτρήσεις στα τεμάχια 2,3,8,9 και την επιβεβαιωτική γεώτρηση στην «Καλυψώ» έως τον Ιανουάριο του 2021. Παράλληλα, οι εταιρείες ExxonMobil – Qatar Petroleum αναλαμβάνουν δύο γεωτρήσεις στον «Γλαύκο», με την ExxonMobil να εστιάζει στα σεισμογραφικά δεδομένα. Σημειώνεται πως η κοινοπραξία «τρέχει» και τη γεώτρηση στην αιγυπτιακή ΑΟΖ (τεμάχιο 3) ενώ, η τελευταία ερευνητική γεώτρηση έχει προγραμματιστεί για την «Αφροδίτη».

ΟΙ ΚΑΤΑΔΙΚΕΣ…

Την νέα τουρκική πρόκληση καταδίκασαν άμεσα Κύπρος – Ελλάδα – Αίγυπτος. Τον χορό των ανακοινώσεων άνοιξε η Λευκωσία όπου, δια στόματος του κυβερνητικού εκπροσώπου Κυριάκου Κούσιου, χαρακτήρισε την Τουρκία ως πειρατή της Μεσογείου που δε σέβεται το διεθνές δίκαιο και τα ψηφίσματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Η Αθήνα έκανε λόγο για σωρεία παραβιάσεων από την τουρκική πλευρά και απόπειρα σφετερισμού των υποθαλάσσιων πόρων ενώ το Κάιρο μίλησε για μονομερείς παράνομες ενέργειες που απειλούν την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.

… ΚΑΙ ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Λίστα ονομάτων με ιδιώτες και εταιρείες ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση που, ήδη από τη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών της Δευτέρας, ζήτησε να επισπευτούν οι διαδικασίες. Η σχετική λίστα, όπως ανακοινώθηκε από τον ύπατο εκπρόσωπο της Ε.Ε., Ζεζέπ Μπορέλ, θα αφορά όσους εμπλέκονται στην παράνομη δραστηριότητα που αναπτύσσει η τουρκική πλευρά στην Ανατολική Μεσόγειο. Υπό αυτό το πρίσμα, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Νταβίντ Σασόλι, τόνισε στον Μεβλούτ Τσαβούσογλου πως «πρόκειται για σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου, η οποία υπονομεύει τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή».