Απευθείας στο TAXIS θα πηγαίνουν τα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για όσους οδηγούς δεν καταβάλλουν το προβλεπόμενο αντίτιμο εντός της χρονικής προθεσμίας. Στην ίδια ηλεκτρονική… λογική, οι δυσαρεστημένοι πολίτες από οδηγούς ταξί και σχολές οδήγησης, θα μπορούν εύκολα και με ένα κλικ, να συμπληρώνουν την σχετική πλατφόρμα. Το υπουργείο Μεταφορών είναι το πρώτο που εισέρχεται στην ψηφιακή πραγματικότητα, ενώ επιδιώκει να καταργήσει την γραφειοκρατία και να απλοποιήσει τις διαδικασίες σε συνολικά 13 τομείς.
Όπως τονίζουν πηγές στο economix.gr, μέχρι σήμερα ο τροχονόμος κατέγραφε σε χαρτί το γεγονός, ο οδηγός λάμβανε την κλήση και είχε περίπου 2 μήνες στη διάθεση του ώστε να την πληρώσει. Θεωρητικά, μετά το πρόστιμο πήγαινε στην εφορία, ωστόσο πολλά χάνονταν στην πορεία. Μάλιστα, το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως φτάνει περίπου τα 150 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό που τελικά πληρώνεται, δεν ξεπερνά τα 45 εκατ. ευρώ.
Με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας, ο τροχονόμος μέσω τάμπλετ θα βεβαιώνει την παράβαση και αυτή θα περνά αυτόματα στο κεντρικό Μητρώο της Τροχαίας. Στην περίπτωση που το πρόστιμο δεν πληρωθεί από τον παραβάτη, ο εκπρόθεσμος οφειλέτης θα έχει τη δυνατότητα να υποβάλει ένσταση, ενώ στη συνέχεια και εφόσον η ένστασή του έχει απορριφθεί, θα έχει στην διάθεση του περίπου 3 μήνες ώστε να αποπληρώσει την οφειλή του, η οποία έπειτα από αυτό το διάστημα θα περνά στο TAXIS και θα εμφανίζεται σαν ραβασάκι στη φορολογική του δήλωση.
Παράλληλα, θα υπάρχει και διασταύρωση με το «Point System» και οι συστηματικοί παραβάτες που θα μαζεύουν πόντους, δεν αποκλείεται να χάσουν και την άδεια οδήγησης τους. Ποια είναι όμως η λογική του «Point System»; Συγκεκριμένα προβλέπει ότι για ορισμένες παραβάσεις προστίθενται πόντοι στο ηλεκτρονικό ποινολόγιο του οδηγού και όταν συμπληρώσει τους 25 και ανάλογα την κατηγορία, θα χάνει την άδεια του. Ταυτόχρονα, το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ) θα γεμίζει από πόντους και θα στέλνει ενημέρωση στους οδηγούς όταν αυτοί φτάσουν τους 15.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, σε πολλές των περιπτώσεων εξαιτίας της μεγάλης γραφειοκρατίας που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, έχουν καταγραφεί περιστατικά που δείχνουν ότι οδηγοί που έχουν παραβεί τον ΚΟΚ και η πράξη τους έχει καταγραφεί, δεν φτάνει ποτέ στους ίδιους. Μάλιστα, ενώ βεβαιώνονται οι παραβάσεις, τελικά καταλήγουν να στοιβάζονται σε ντουλάπες στα γραφεία των Δήμων. Πάντως, όπως επικοινωνούν από το ΥΠΟΜΕ, η ενεργοποίηση και του ενός αλλά και του άλλου συστήματος δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα αλλά αντίθετα στοχεύει στο να απαλειφθεί ο γραφειοκρατικός κυκεώνας και οι οδηγοί να μετακινούνται συνετά. Μάλιστα, τα έσοδα από τα πρόστιμα των παραβατών, πρόκειται να διατίθενται στους ΟΤΑ ώστε να αξιοποιούνται για δράσεις οδικής ασφάλειας.
Ταυτόχρονα, με την αναβάθμιση των συστημάτων, θα εξαλειφθούν και άλλα φαινόμενα δυσλειτουργίας του κράτους. Η ηλεκτρονική βεβαίωση θα περιορίσει σημαντικά τον φόρτο εργασίας της Τροχαίας που βεβαιώνει τις παραβάσεις, καθώς η συμπλήρωση του ποινολογίου θα γίνεται την ίδια στιγμή σε πλατφόρμα.
Αλλαγές όμως έρχονται και με τους δυσαρεστημένους πολίτες από οδηγούς ταξί και σχολών οδήγησης. Έως τώρα, οι όποιες καταγγελίες γίνονταν στις Περιφέρειες, ωστόσο λόγω της σύνθετης διαδικασίας, σε πολλές των περιπτώσεων κατέληγαν να «στοιβάζονται» σε συρτάρια γραφείων και τελικά, να εξετάζονται με όχι ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς. Σε μια προσπάθεια να «λυθούν» τα χέρια των υπαλλήλων αλλά και οι πολίτες να μην περιμένουν επί μήνες για την έκβαση της υπόθεσης τους, πλέον όλα αυτά θα γίνονται σε ηλεκτρονική μορφή.
Όταν η πλατφόρμα τεθεί σε λειτουργία, δεν θα είναι πια απαραίτητη η φυσική παρουσία σε Περιφέρειες με τον αντίστοιχο φάκελο και έτσι, το περιστατικό θα καταγράφεται άμεσα και σε εύλογο διάστημα ο προσβαλλόμενος θα έχει την γνωμοδότηση στα χέρια του. Σημαντικό να σημειωθεί πως οι ενστάσεις για να εξεταστούν, χρειάζεται να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και φυσικά να γίνονται επώνυμα.
Πάντως, το μεγαλύτερο ποσοστό καταγγελιών που παραλαμβάνουν οι εργαζόμενοι, αφορά σε επιβάτες που ενοχλήθηκαν από οδηγούς ταξί γιατί είτε αντιμετώπισαν κάποια ανάρμοστη συμπεριφορά (π.χ. αρνήθηκαν μετάβαση τους από ένα σημείο, σε ένα άλλο), είτε γιατί το ταξίμετρο έγραψε περισσότερο από το προβλεπόμενο. Αντίστοιχα, οι σχολές οδήγησης προκαλούν την οργή των υποψήφιων οδηγών λίγο πριν τις εξετάσεις, όπου και τους ζητούν το γνωστό «λάδωμα», προκειμένου να περάσουν επιτυχώς.
Μεταξύ των 13 τομέων που το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής θα μετατρέψει ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες του, είναι φυσικά και τα διπλώματα οδήγησης. Μάλιστα, στοχεύει στη μείωση κατά το ήμισυ του χρονικού διαστήματος το οποίο απαιτείται ώστε να εκδοθεί η νέα ή ανανεωμένη άδεια οδήγησης, με λιγότερα δικαιολογητικά και χωρίς επιπρόσθετο χαμένο χρόνο – που σήμερα αγγίζει τους τέσσερις περίπου μήνες.
Συγκεκριμένα, στόχος είναι η απλούστευση της διαδικασίας και η ηλεκτρονική υποβολή των δικαιολογητικών ή/και μέσω ΚΕΠ ώστε να εκδίδονται ταχύτερα οι άδειες με παράλληλη μείωση του κόστους, αποσυμφόρηση των υπηρεσιών και καθιέρωση διαδικασιών διαφάνειας. Στο πλαίσιο αυτό θα μελετηθεί και το σύστημα που θα επιλεγεί για την ψηφιοποίηση και της διαδικασίας εξέτασης για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης (τοποθέτηση καμερών, κλπ.), ενώ θα γίνουν και προτάσεις για την επικαιροποίηση του μητρώου εξεταστών.