Σε ιστορικά υψηλά η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια
Το αεροδρόμιο Νάξου
Σε ιστορικά υψηλά η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμιαΠηγή Εικόνας: Google maps

Λίγο πιο κοντά στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται το έργο της επέκτασης του διαδρόμου απογείωσης-προσγείωσης του αεροδρομίου της Νάξου, ύστερα και από την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των απαιτούμενων ακινήτων. Το αεροδρόμιο βρίσκεται στην ομάδα των 23 περιφερειακών αερολιμένων για τα τους οποίους προβλέπει σειρά παρεμβάσεων το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, που είχε καταρτίσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Το έργο

Το έργο περιλαμβάνει εκτός από την επέκταση στα 1.200 μέτρα από 900 μέτρα του διαδρόμου προσγειώσεων -απογειώσεων προς το Νότο, την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων και τη διαμόρφωση χώρων για την υποστήριξη λειτουργίας του αεροδρομίου, συνολικού εμβαδού 84,5 χιλ. τ.μ. Ουσιαστικά, θα αυξηθεί ο διάδρομος των ταξί και θα επεκταθεί ο τερματικός σταθμός κατά 2.100 τ.μ.

Η απαλλοτρίωση της έκτασης είναι προϋπολογισμού 400 χιλ. ευρώ, ενώ το συνολικό project είναι της τάξης των 5 εκατ. ευρώ.

Το έργο θα υλοποιήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, μέσω, ενδεχομένως, ανάθεσής του σε τεχνική εταιρεία.

Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια

Για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια (Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Καστοριάς, Κοζάνης, Νέας Αγχιάλου στην ηπειρωτική χώρα, Σητείας στην Κρήτη και Αστυπάλαιας, Χίου, Ικαρίας, Καλύμνου, Καρπάθου, Κάσου, Καστελόριζου, Κυθήρων, Λέρου, Λήμνου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σκύρου και Σύρου), που ανήκουν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει την υλοποίηση σειράς παρεμβάσεων.

Προγενέστερα σχέδια αξιοποίησής τους προβλέπουν τη δημοπράτησή τους μέσω Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα, όμως, ο σχεδιασμός αυτός, εν συνόλω, δεν έχει ακόμη προχωρήσει. Ωστόσο, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας φαίνεται να προηγείται, καθώς, σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τον Οκτώβριο, οπότε είχε βρεθεί στην Μεσσηνία, το εν λόγω project θα υλοποιηθεί μέσω ενός σχήματος σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα. Είχε δε αναφέρει ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας μόνο του, θα μπορούσε να γίνει “αντικείμενο μιας σύμβασης παραχώρησης αντίστοιχης με αυτή που υπεγράφη για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια».

Πάντως, σύμφωνα με παλαιότερη -βασίζεται σε δεδομένα του 2013- μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ, η ομάδα οκτώ μικρών αεροδρομίων σε Αλεξανδρούπολη, Άραξο, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Νέα Αγχίαλο, Λήμνο, Χίο και Κάρπαθο, είχε εκτιμηθεί ότι είχε ανάγκη από επενδύσεις ύψους 26 εκατ. ευρώ.

Βάσει της ίδιας μελέτης, 15 ακόμη εγκαταστάσεις που χαρακτηρίζονται ως “αεροπορικοί σταθμοί” θα έπρεπε να απορροφήσουν επενδύσεις 14 εκατ. ευρώ. Αυτές βρίσκονται στη Σητεία, τα Κύθηρα, το Καστελόριζο, την Ικαρία, τη Νάξο, την Κάσο, την Πάρο, την Κάλυμνο, τη Σκύρο, την Λέρο, την Αστυπάλαια, την Καστοριά, την Μήλο, τη Σύρο και την Κοζάνη.

Οι δύο αυτές ομάδες αεροπορικών εγκαταστάσεων, που θα μπορούσαν να απορροφήσουν επενδύσεις της τάξης των 40 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του συνόλου της επιβατικής κίνησης.