Αποζημιώσεις ύψους εκατομμυρίων ευρώ καταβάλλει σε ετήσια βάση το Δημόσιο εδώ και πέντε έτη προκειμένου να καλύψει τις απώλειες εσόδων ορισμένων παραχωρησιούχων μεγάλων οδικών αξόνων, οι οποίες οφείλονται στο γεγονός ότι σταθμοί διοδίων που θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε λειτουργία εδώ και χρόνια παραμένουν ανενεργοί.
Είναι ενδεικτικό ότι το κόστος για τους φορολογούμενους από τη μη λειτουργία των πλευρικών σταθμών διοδίων της Νέας Οδού σε Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο, αλλά και του μετωπικού σταθμού στη Χαλκίδα, ανέρχεται σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Οι σταθμοί αυτοί θα έπρεπε να λειτουργούν από το 2013, ωστόσο αυτό δεν συνέβη με ευθύνη πρωτίστως της προηγούμενης κυβέρνησης. Τόσο ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, όσο και ο πρώην υφυπουργός, Νίκος Μαυραγάνης, ουσιαστικά μπλόκαραν τη λειτουργία των σταθμών για πολιτικούς λόγους.
Ο κ. Σπίρτζης μάλιστα, λίγες μόλις ημέρες πριν από τη διεξαγωγή των ευρωεκλογών τον περασμένο Μάιο, αποφάσισε να εξαιρέσει τους μόνιμους κατοίκους του δήμου Ωρωπού και της κοινότητας Βαρνάβα από τα μετωπικά διόδια Αφιδνών και από τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων στο Καπανδρίτι και τη Μαλακάσα.
Οι περιοχές του Ωρωπού και του Βαρνάβα υπάγονται στην εκλογική περιφέρεια στην οποία πολιτεύεται ο πρώην υπουργός Υποδομών, ενώ το ίδιο ίσχυε για τον κ. Μαυραγάνη και την περιοχή της Χαλκίδας, δεδομένου ότι είχε εκλεγεί το 2015 βουλευτής Ευβοίας με τους Ανεξάρτητους Έλληνες.
Ωστόσο, το αντίτιμο των διοδίων που δεν καταβάλλουν οι κάτοικοι και οι οδηγοί που κινούνται στη βόρεια Αττική και την Εύβοια το πληρώνει το σύνολο των Ελλήνων φορολογουμένων.
Η τελευταία απόφαση για την καταβολή αποζημίωσης στη Νέα Οδό ύψους 4,3 εκατομμυρίων ευρώ, υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, και αφορά στο πρώτο εξάμηνο του 2019. Η αποζημίωση για το σύνολο του 2019 αναμένεται να υπερβεί τα 10 εκατομμύρια ευρώ, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εμπειρία του παρελθόντος όταν το αντίστοιχο κόστος κυμαινόταν μεταξύ 10 και 14 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία αναμένεται να διεκδικήσει αποζημιώσεις και για την απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη με την οποία εξαιρέθηκαν από την καταβολή διοδίων οι μόνιμοι κάτοικοι Ωρωπού και Βαρνάβα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σχέδια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι η λειτουργία των τριών σταθμών διοδίων σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Στη Βαρυμπόμπη μάλιστα, εκτός από το σταθμό πλευρικών διοδίων, η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει και την κατασκευή κόμβου ο οποίος αναμένεται να αναβαθμίσει τις υποδομές της εθνικής οδού.
Η περίπτωση των Τεμπών
Αποζημιώσεις που ανέρχονται σε περισσότερα από 2 εκατομμύρια ευρώ ετησίως καταβάλλει το Δημόσιο και στην εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, λόγω της μη λειτουργίας του σταθμού διοδίων στα Τέμπη.
Ο σταθμός θα έπρεπε να έχει τεθεί σε λειτουργία από το 2017, δεδομένου ότι η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας προέβλεπε ότι οι περιβαλλοντικοί όροι για τον σταθμό των Τεμπών θα έπρεπε να έχουν εγκριθεί το αργότερο έως το τέλος Ιανουαρίου του 2017, δηλαδή πριν από δύο έτη.
Η υποχρέωση αυτή ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα να επωμίζονται το κόστος των αποζημιώσεων οι φορολογούμενοι. Μόνο για τη διετία 2016 – 2017, το Δημόσιο έχει καταβάλλει αποζημιώσεις για απώλεια εσόδων ύψους 4,6 εκατομμυρίων ευρώ.