Μπορεί να παραμένει μετέωρο εάν με ορίζοντα το επόμενο καλοκαίρι η Ελλάδα θα είναι σε θέση να διαθέτει ένα βιώσιμο δίκτυο υδροπλάνων, όμως, η συγκεκριμένη αγορά δημιουργεί πολλές προοπτικές, προσελκύοντας νέους παίκτες. Το επόμενο ορόσημο είναι η ψήφιση του σχεδίου νόμου για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώθηκε στις 27 Δεκεμβρίου, έχοντας συγκεντρώσει σημαντικό αριθμό σχολίων, όπως έχει αναφέρει το Economix.gr.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει δύο βασικούς πυλώνες. Αυτόν της ίδρυσης, αδειοδότησης και εκμετάλλευσης ενός υδατοδρομίου, είτε ιδιωτικού είτε δημοσίου, δραστηριότητα που συνεπάγεται την εξασφάλιση εσόδων στο στάδιο τόσο της κατασκευής όσο και της λειτουργίας-εκμετάλλευσης (μέσω των τελών προσθαλάσσωσης που εκτιμάται ότι δεν ξεπερνούν τα 200 ευρώ). Και αυτόν της παροχής μεταφορικού έργου με υδροπλάνα που αποφέρει κύκλο εργασιών στις εταιρείες που παρέχουν τις εν λόγω υπηρεσίες.
Oι παίκτες στην αγορά υδροπλάνων
Στο φόντο αυτό, εκτός από τις εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes, που δραστηριοποιούνται, εδώ και πολλά χρόνια, στην Ελλάδα, νέοι παίκτες κάνουν την εμφάνισή τους. Σε αυτούς ανήκουν η Eagle Seaplanes του Eλληνομεξικανού επιχειρηματία Pικάρντο Φαρίας και η mple Water Airports, η οποία ολοκλήρωσε, πρόσφατα, την κατασκευή του υδατοδρομίου στην Πάτμο, που είναι ιδιωτική επένδυση 150 χιλ. ευρώ. Η εταιρεία με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Ευάγγελο Ζαγοράκη κατασκεύασε το υδατοδρόμιο βάσει του (υφιστάμενου) νόμου 4568, ο οποίος, όμως, προβλέπει ότι ένας ιδιώτης μπορεί να έχει μόνο την άδεια λειτουργίας. Έτσι, η άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Πάτμου ανήκει στο δημοτικό λιμενικό ταμείο του νησιού, ενώ το υδατοδρόμιο έχει παραχωρηθεί για διάστημα 10 ετών στην mple Water Airports. Ωστόσο, ακόμη δεν μπορεί να λειτουργήσει, καθώς εκκρεμεί η χορήγηση της αναγκαίας άδειας λειτουργίας.
Το θέμα όμως, είναι εάν με ορίζοντα το επόμενο καλοκαίρι, δηλαδή σε λιγότερο από έξι μήνες θα έχει δημιουργηθεί ένα βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων.
Όπως έχει μεταδώσει το Economix.gr, ο στόχος είναι δύσκολος αλλά όχι ανέφικτος με την έννοια ότι αυτό που φαίνεται δυνατό είναι η δημιουργία ενός περιορισμένου δικτύου υδατοδρομίων, που θα επιτρέψει ορισμένες πτήσεις υδροπλάνων.
Το περιορισμένο αυτό δίκτυο υδατοδρομίων θα μπορούσε να αναπτυχθεί στην Κεφαλονιά, την Ιθάκη, την Λευκάδα, το Μεγανήσι και τη Ζάκυνθο, όπου η Περιφέρεια Ιονίων νήσων έχει αναλάβει τη διαδικασία της αδειοδότησης. Η διαδικασία για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια σε υδάτινες αποφάσεις “τρέχει” με τον υφιστάμενο νόμο Σπίρτζη και για να ολοκληρωθεί απαιτείται η Περιφέρεια Ιονίων νήσων να προκηρύξει το διαγωνισμό την τοποθέτηση οικίσκων εξυπηρέτησης επιβατών.
Έτσι, εάν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση για τα εν λόγω πέντε νησιά, τότε μαζί με αυτά που έχουν, ήδη, αδειοδοτηθεί σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, είναι δυνατό να δημιουργηθεί ένα δίκτυο οκτώ υδατοδρομίων. Με άλλα λόγια, απαιτείται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η Περιφέρεια Ιονίων νήσων να ολοκληρώσει άμεσα τις εκκρεμότητες για τη δημιουργία υδατοδρομίων στα πέντε νησιά.