Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»Πηγή Εικόνας: wikimedia commons

Το πράσινο… φως στην Fraport Greece, προκειμένου να προχωρήσει στην διεξαγωγή ερευνητικών εργασιών που θα περιλαμβάνουν την θήρευση, την εκδίωξη και την παγίδευση (σύλληψη) πτηνών και άλλων ζώων στον χώρο των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται, έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με την σχετική απόφαση που αναρτήθηκε στην Διαύγεια, τα παγιδευόμενα θηλαστικά ή πτηνά θα μεταφέρονται σε συνεργασία με εξειδικευμένες ΜΚΟ και ερευνητικά ιδρύματα και θα απελευθερώνονται σε μεγάλη απόσταση από τα αεροδρόμια εντός των οποίων διενεργείται η έρευνα.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, με τις εργασίες πεδίου επιδιώκεται η μείωση του αριθμού πτηνών και θηλαστικών που διαβιούν εντός ή πέριξ των αεροδρομίων που διαχειρίζεται η εταιρεία Fraport Greece, ώστε να μειώνονται οι κίνδυνοι αλληλεπίδρασης και να διασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων. Μάλιστα, η διαχείριση της πανίδας θα διενεργείται με φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους, στη βάση διεθνών πρακτικών για τη μείωση της επικινδυνότητας πρόσκρουσης πτηνών και άλλων ζώων με αεροσκάφη, και λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη διατήρησης της ποικιλότητας των ειδών, όταν αυτή δεν συνιστά απειλή για τα αεροσκάφη και την ασφάλεια των πτήσεων.

Για το σκοπό της έρευνας δύνανται να χρησιμοποιούνται εντός του χώρου του αεροδρομίου με ευθύνη του υπευθύνου της έρευνας και κατά τη διάρκεια όλου του έτους, κυνηγετικά και αναισθητικά όπλα, καθώς και αποτρεπτικά μέσα (κροτίδες κρότου λάμψης κλπ) και παγίδες που έχουν εισαχθεί για το σκοπό αυτό από την αιτούσα εταιρεία και οι χειριστές τους έχουν λάβει (εφόσον απαιτείται) την κατά περίπτωση άδεια από τις οικείες αστυνομικές αρχές. Η σύλληψη και η απελευθέρωση πτηνών και άλλων ζώων λειτουργεί ως συμπληρωματικό μέτρο για τη βελτίωση των επιπέδων ασφαλείας των πτητικών λειτουργιών.

Τα είδη και η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί είναι:

– Αρπακτικά πτηνά – ημερόβια και νυκτόβια (γερακίνα (Buteo buteo), βραχοκιρκίνεζο (Falco tinnunculus), Κιρκινέζι (Falco naumani), Πετρίτης (Falco peregrines), Μαυροκιρκίνεζο (Falco vespertinus), Κουκουβάγιa (Athene noctua) κ.α.). Τα πτηνά θα συλλαμβάνονται χρησιμοποιώντας ειδικές παγίδες, στη συνέχεια θα δακτυλιώνονται από πιστοποιημένο ορνιθολόγο δακτυλιωτή και θα απελευθερώνονται σε μέρη εκτός των αεροδρομίων.  

– Το χρυσό τσακάλι Canis aureus στο Αεροδρόμιο της Σάμου «Αρίσταρχος». Για την περίπτωση του τσακαλιού η παρακολούθηση του με κάμερες θα συνεχιστεί. Εναπομείναντα τσακάλια εντός του αεροδρομίου ενδέχεται να παγιδευτούν με ειδικές παγίδες και να απελευθερωθούν. Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τη ΜΚΟ «ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ».  

– Στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης και Ρόδου, για τη μείωση του αριθμού των περιστεριών που φωλιάζουν στους τερματικούς σταθμούς, θα χρησιμοποιηθούν παγίδες για σύλληψη και θανάτωση.

Επικεφαλής – υπεύθυνος της έρευνας θα είναι ο Διονύσιος Νταμπάκης, Wildlife Hazard Manager της εταιρείας, συνεπικουρούμενος από κατά τόπους υπεύθυνους, τα ονόματα των οποίων θα γνωστοποιούνται στις τοπικές Δασικές Αρχές. Οι Δασικές Yυπηρεσίες, στην περιοχή αρμοδιότητας των οποίων λειτουργεί αεροδρόμιο υπό τη διαχείρισης της εταιρείας Fraport Greece, δύνανται να ελέγχουν τη διαδικασία υλοποίησης των ερευνητικών εργασιών και να επιβάλλουν συμπληρωματικούς όρους για την αποφυγή ατυχημάτων στα πλαίσια της έρευνας διασφαλίζοντας τους όρους διεξαγωγής της και ιδίως την προστασία σπανίων ειδών της Άγριας Πανίδας.

Σημειώνεται ότι η άδεια ισχύει μέχρι 31-12-2021 και είναι ανεξάρτητη από άδειες, πιστοποιητικά κ.α. που τυχόν απαιτούνται από άλλες καθ’ ύλη αρμόδιες κεντρικές ή περιφερειακές, στρατιωτικές αρχές κ.α.

Στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους η αιτούσα εταιρεία διαχείρισης, υποχρεωτικά θα αποστέλλει στο ΥΠΕΝ, πλήρη αναφορά με τα είδη και τον αριθμό των θηρευθέντων πτηνών και θηλαστικών, καθώς και εκτίμηση του αριθμού αυτών που απομακρύνονται με άλλους τρόπους από το χώρο των αεροδρομίων.