Σε ένα βήμα, προκειμένου τα ΑμΕΑ να μην ταλαιπωρούνται και κατά την μετακίνηση τους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, προχωρά ο ΟΑΣΑ τοποθετώντας ειδικές προεξοχές σε 190 στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ. Πρόκειται συγκεκριμένα για την αξιοποίηση πόρων ύψους 600.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ, για την κατασκευή νέων ειδικών προκατασκευασμένων προεξοχών σε στάσεις με σκοπό τη βελτίωση της προσβασιμότητας στα ΜΜΜ για όλους ανεξαιρέτως τους επιβάτες – μετά την έκθεση κόλαφο του Συνηγόρου του Πολίτη. Την ίδια ώρα, οι οδηγοί αναμένεται να πάρουν μαθήματα κατά της… ξενοφοβίας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε ανάλογα περιστατικά.
Με δεδομένο πάντως ότι η διευκόλυνση των μετακινήσεων για τα άτομα με αναπηρία αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ, ο Οργανισμός έχει τοποθετήσει μέχρι σήμερα ειδικές προκατασκευασμένες προεξοχές (πλατφόρμες) σε 260 στάσεις, για την ευκολότερη επιβίβαση και αποβίβαση.
Οι στάσεις αυτές θα βρίσκονται κυρίως γύρω από σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ Νίκο Αθανασόπουλο και έχοντας ως δεδομένο ότι οι σταθμοί Μέσων Σταθερής Τροχιάς είναι πλήρως προσβάσιμοι στα άτομα με αναπηρία, με το έργο αυτό θα καταστεί εφικτή η δημιουργία ενός περισσότερο λειτουργικού δικτύου μετακίνησης των ΑμεΑ.
Η αρχή έγινε τον Σεπτέμβριο στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως στην Καισαριανή, με την τοποθέτηση πλατφόρμας μετά από αίτημα σχολείου της περιοχής για την εξυπηρέτηση των μαθητών. Κατόπιν αιτήματος του δήμου Καισαριανής και μετά από αυτοψία, διαπιστώθηκε ότι μπορούν να τοποθετηθούν άμεσα πλατφόρμες σε 3 στάσεις.
Στα μέσα Δεκεμβρίου τοποθετήθηκαν προεξοχές πεζοδρομίου στις στάσεις «10η Καισαριανής» και «Παλαιό Τέρμα». Το νέο έτος θα τοποθετηθεί και επί της οδού Ευφρονίου.
Υπενθυμίζεται ότι με πρόσφατη έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, είχε διαπιστωθεί πως η καθημερινότητα των ΑμΕΑ ήταν «Γολγοθάς» και αυτό γιατί μεταξύ άλλων, υπάρχει αδυναμία πρόσβασης σε κοινόχρηστους χώρους, δημόσια κτίρια και μέσα μεταφοράς.
Συγκεκριμένα, τα προβλήματα εντοπίζονταν κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ που λόγω παλαιάς κατασκευής έχουν στενούς χώρους και κακή συντήρηση και δεν παρέχουν διασφάλιση για την έγκαιρη και ασφαλή μετακίνηση. Ακόμα και για τα νεότερα οχήματα που φέρουν ειδικές ράμπες έχουν διατυπωθεί παράπονα στον Συνήγορο ότι πολλές φορές δεν λειτουργούν λόγω κακής συντήρησης, ενώ οι στάσεις των λεωφορείων στην πλειονότητά τους δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένες, ώστε να είναι προσβάσιμες. Αντίθετα, τα μέσα σταθερής τροχιάς ως πιο σύγχρονα βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο. Στη σωστή κατεύθυνση κρίνεται η προσθήκη πινακίδων πληροφόρησης στις στάσεις, αλλά δεν απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες ΑμΕΑ, όπως τους τυφλούς.
Την ίδια ώρα, οι θεσπισμένες ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία σε κοινόχρηστους χώρους που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών συχνά δεν εφαρμόζονται είτε λόγω των κλίσεων είτε λόγω της στενότητας ή ανυπαρξίας πεζοδρομίων. Αδυναμία πρόσβασης έχουν και πολλά δημόσια κτίρια, μεταξύ των οποίων ακόμα και δικαστήρια, παρά το γεγονός ότι κρίνεται αναγκαία η ειδική μέριμνα για την πρόσβαση των ΑΜΕΑ στην παροχή νομικών πληροφοριών και υπηρεσιών ώστε να διασφαλιστεί το δικαίωμα πραγματικής πρόσβασης στη δικαιοσύνη.