Υδροπλάνα
Υδροπλάνο σε υδατοδρόμιο
ΥδροπλάναΠηγή Εικόνας: Photo by Amanda Maroulitsas from Pexels

Με τη διαδικασία της διαβούλευσης του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων να ολοκληρώνεται χθες 27 Δεκεμβρίου το μεσημέρι, η αγορά αναμένει τα επόμενα βήματα και κυρίως το “ξεπάγωμα” των μεταφορών με υδροπλάνα. Κι αυτό καθώς πρόκειται για εξαγγελία όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, η οποία, ποτέ έως σήμερα, δεν έχει εκπληρωθεί. Ωστόσο, σήμερα οι επενδύσεις σε υδροπλάνα φαίνεται, πια, ότι βρίσκονται πιο κοντά από ποτέ στη γραμμή εκκίνησης, με το “στοίχημα” να είναι η δημιουργία ενός πιλοτικού δικτύου υδατοδρομίων μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

Αγώνας δρόμου

Πηγές του συγκεκριμένου χώρου αναφέρουν στο Economix.gr ότι μέχρι το καλοκαίρι το μόνο που είναι εφικτό είναι η δημιουργία ενός περιορισμένου δικτύου υδατοδρομίων, που θα επιτρέψει ορισμένες πτήσεις με υδροπλάνα. Το περιορισμένο αυτό δίκτυο υδατοδρομίων θα μπορούσε να αναπτυχθεί στην Κεφαλονιά, την Ιθάκη, την Λευκάδα, το Μεγανήσι και τη Ζάκυνθο, όπου η Περιφέρεια Ιονίων νήσων έχει αναλάβει τη διαδικασία της αδειοδότησης. Η διαδικασία για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια σε υδάτινες αποφάσεις “τρέχει” με τον υφιστάμενο νόμο Σπίρτζη και για να ολοκληρωθεί απαιτείται η Περιφέρεια Ιονίων νήσων να προκηρύξει το διαγωνισμό την τοποθέτηση οικίσκων εξυπηρέτησης επιβατών. Έτσι, εάν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση για τα εν λόγω πέντε νησιά, τότε μαζί με αυτά που έχουν, ήδη, αδειοδοτηθεί σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, είναι δυνατό να δημιουργηθεί ένα δίκτυο οκτώ υδατοδρομίων. Με άλλα λόγια, απαιτείται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η Περιφέρεια Ιονίων νήσων να ολοκληρώσει άμεσα τις εκκρεμότητες για τη δημιουργία υδατοδρομίων στα πέντε νησιά.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώθηκε, χθες, αναμένεται να “απελευθερώσει” τις επενδύσεις σε υδατοδρόμια. Κι αυτό επειδή δίνει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προχωρήσουν στην αδειοδότηση ενός υδατοδρομίου, διαχωρίζοντας τη φάση της ίδρυσης από τη φάση της λειτουργίας. Παράλληλα, παραχωρησιούχοι λιμένων και μαρίνων έχουν τη δυνατότητα εξασφάλιση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου, γεγονός που σημαίνει ότι θα είναι δυνατή η κατασκευή υδατοδρομίου στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και σε μαρίνες, όπως αυτή του Αλίμου. Με τον τρόπο αυτό, η Αττική θα είναι δυνατόν να αποκτήσει υδατοδρόμιο, ενισχύοντας τις αποδόσεις των μεταφορών με υδροπλάνο.

Τα σχόλια

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαβούλευση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών συγκέντρωσε συνολικά 194 σχόλια-τμήμα των οποίων, βέβαια, αφορά διατάξεις για άλλα θέματα. Τα περισσότερα σχόλια συγκεντρώνει το άρθρο 24 για τα υδάτινα πεδία και ο περιορισμός ότι ένα υδροπλάνο θα πρέπει να προέρχεται μόνο από αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο ή αεροδρόμιο. Κι αυτό επειδή αυτού του είδους οι περιορισμοί δεν συναντώνται στην Ευρώπη, ενώ η “Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της ΕΕ και της συνθήκης SCHENGEN που υποχρεώνει αεροσκάφη προερχόμενα από άλλα κράτη της ΕΕ και συνθήκης SCHENGEN να προσγειώνονται πρώτα σε αερολιμένες που έχουν τελωνειακή επιτήρηση και αυτό λόγω του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (2960 άρθρο 20 παρ. 1) ο οποίος δεν έχει ως οφείλει εναρμονιστεί με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα”.

Το άρθρο 2 για τις εγκαταστάσεις υδατοδρομίων συγκεντρώνει τα αμέσως περισσότερα σχόλια. Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες στη διαδικασία ζητούν να αφαιρεθεί η πρόβλεψη βάσει της οποίας απαιτείται “η ύπαρξη χώρων αναμονής των επιβατών πριν από τον έλεγχο εισιτηρίων και επιπλέον χώροι αναμονής για επιβίβαση. Η απαίτηση αυτών των διπλών χώρων επιβατών θα δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα στα υδατοδρόμια που θα δημιουργηθούν σε μικρά νησιά, όπου τα λιμάνια τους δεν έχουν μεγάλους διαθέσιμους χώρους για τους οικίσκους των υδατοδρομίων. Άλλωστε, μετά τον έλεγχο τους οι επιβάτες θα προωθούνται απευθείας στο υδροπλάνο για επιβίβαση, ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος να απαιτείται επιπρόσθετος χώρος αναμονής πριν την επιβίβαση”.

Έτερος συμμετέχων στη διαβούλευση σημειώνει ότι “η συντριπτική πλειοψηφία των λιμένων της χώρας μας δεν διαθέτει εγκεκριμένους Όρους Δόμησης, πράγμα το οποίο οδηγεί στην μη δυνατότητα έκδοσης Πολεοδομικής Άδειας. Η Πολεοδομική Άδεια είναι αναγκαία για την εγκαταστάση του Οικίσκου ελέγχου επιβατών και αποσκευών του υδατοδρομίου, ενώ βεβαίως είναι απαραίτητο να εμπεριέχεται τόσο στην Αίτηση για την Ηλεκτροδότηση όσο και στην Αίτηση για την σύνδεση με τα δίκτυα Ύδρευσης και Αποχέτευσης. Συνεπώς χωρίς το παραστατικό της Πολεοδομίας δεν μπορεί να υποβληθούν και να εξεταστούν θετικά οι αντίστοιχες αίτησεις”. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει:

(α)Στην περίπτωση όπου ο Λιμένας διαθέτει μη εγκεκριμένους Όρους Δόμησης, να μπορεί να γίνει χρήση αυτών για την έκδοση της Πολεοδομικής Άδειας του υδατοδρομίου, και

(β)στην περίπτωση όπου ο Λιμένας δεν διαθέτει καθόλου Όρους Δόμησης να εκδίδεται η Πολεοδομική Άδεια κατά παρέκκλιση των πολεοδομικών διατάξεων.

Σε κάθε περίπτωση, τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στις πιθανές αλλαγές που θα ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο και κυρίως στην ψήφισή του, που τοποθετείται για τον Φεβρουάριο. Εάν ληφθεί υπόψη ότι απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για έκδοση διευκρινιστικών εγκυκλίων και υπουργικών αποφάσεων, γίνεται αντιληπτό ότι θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ωσότου το νομοσχέδιο θα περάσει στο στάδιο της εφαρμογής.