Βλάντιμιρ Πούτιν
Βλάντιμιρ ΠούτινΠηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν διαβεβαίωσε ότι η Ρωσία διαθέτει «σκάφος τοποθέτησης σωλήνων» ικανό να ολοκληρώσει την κατασκευή του Nord Stream 2, του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου στη Γερμανία, αναφέρει σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Kommersant, που επικαλείται ανώνυμες πηγές, μετά τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ουάσινγκτον.

Ο Πούτιν μίλησε για το σκάφος σε συγκέντρωση Ρώσων επιχειρηματιών αργά χθες βράδυ, σύμφωνα με την Kommersant. Ο Ρώσος πρόεδρος δήλωσε, κατά τις πληροφορίες της εφημερίδας, ότι η ολοκλήρωση του έργου θα «παραταθεί» για αρκετούς μήνες λόγω των κυρώσεων.

Σε ό, τι αφορά την κατασκευαστική πορεία του αγωγού, αν και υπάρχει θολό τοπίο αναφορικά με την ακριβή ημερομηνία παράδοσης και λειτουργίας του, φαίνεται πως έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 80%, όπως έγραφε το economix.gr (εδώ).

Η κυβέρνηση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε κυρώσεις την περασμένη εβδομάδα στον αγωγό Nord Stream 2, ο οποίος έχει σχεδιαστεί από τη Μόσχα με στόχο να παρακαμφθεί η Ουκρανία και να αυξηθούν οι ποσότητες αερίου που μεταφέρονται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας στη Γερμανία, τον μεγαλύτερο πελάτη του ρωσικού ενεργειακού τομέα.

Yπενθυμίζεται πως η ελβετική εταιρεία Allseas που διαθέτει το μεγαλύτερο πλοίο τοποθέτησης υποθαλάσσιων αγωγών παγκοσμίως και το οποίο έχει ναυλώσει η ρωσική εταιρεία Gazprom για την εξωχώρια κατασκευή του αγωγού ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι αναστέλλει τις δραστηριότητές της που αφορούν τον Nord Stream 2.

Η Allseas είχε επισημάνει ότι αναμένει «ρυθμιστικές, τεχνικές και περιβαλλοντικές διευκρινίσεις από τις αρμόδιες αμερικανικές αρχές».

Πρόκειται για μια επένδυση αξίας περίπου δέκα δισεκ. ευρώ που συγχρηματοδοτούν εξ ημισείας από τη μια η Gazprom και από την άλλη πέντε ευρωπαϊκές εταιρείες (ÖMV, Wintershall Dea, Engie, Uniper και Shell). Οι αμερικανικές κυρώσεις έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην Ευρώπη και καταγγελίες για την επέμβαση της Ουάσινγκτον στη χάραξη ευρωπαϊκής ενεργειακής στρατηγικής.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με ρεπορτάζ του economix.gr, τα προβλήματα για τον αγωγό είναι πολύπλευρα και σ’ αυτά εντάσσεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία περί διαχωρισμού παραγωγής και διανομής φυσικού αερίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι, προ μερικών εβδομάδων, η γερμανική Βουλή τροποποίησε και την κοινοτική οδηγία που προβλέπει ότι οι αγωγοί εισαγωγής φυσικού αερίου απαγορεύεται να βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των προμηθευτών και θα πρέπει να μετέχουν σ’ αυτούς και τρίτοι.