Σε νέες περιπέτειες μπαίνει η λειτουργία της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά, δεδομένου ότι ο ισπανικός όμιλος INDRA SISTEMAS προσφεύγει για δεύτερη φορά στη δικαιοσύνη μέσα σε λίγους μήνες κατά της Αττικό Μετρό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ισπανική εταιρεία θα υποβάλει αγωγή ύψους 32 εκατομμυρίων ευρώ κατά της Αττικό Μετρό για δυσφήμιση. Η αγωγή θα κατατεθεί στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια και στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (International Chamber of Commerce).
Η διαμάχη μεταξύ των δύο εταιρειών ξεκίνησε στο τέλος του 2018 όταν η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε να διακόψει σύμβαση με τον ισπανικό όμιλο, η οποία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση 55 μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων (ΑΜΕΚ) και έξι τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους νέους σταθμούς της γραμμής 3 προς τον Πειραιά.
Το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό έλαβε την απόφαση επικαλούμενο προβλήματα στη διαλειτουργικότητα των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει η INDRA στο μετρό με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία Hellas Smart Ticket (HST). Η τελευταία, η οποία έχει ιδρυθεί από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει αναλάβει την υλοποίηση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Πηγές του ισπανικού ομίλου, ο οποίος έχει υλοποιήσει σειρά έργων στο μετρό της Αθήνας, τονίζουν ότι οι λόγοι που επικαλέστηκε η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό για τη διακοπή της σύμβασης είναι αβάσιμοι, δεδομένου ότι από τα μηχανήματά της INDRA έχουν εκδοθεί στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου περίπου 1,5 εκατομμύρια εισιτήρια. Όπως αναφέρουν μάλιστα, τον Ιούλιο του 2018 η LG με ηλεκτρονική αλληλογραφία επιβεβαίωσε ότι ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες διασύνδεσης των δύο συστημάτων της INDRA και της HST.
Κατά τις ίδιες πηγές, η Αττικό Μετρό ουδέποτε έλαβε υπ’ όψιν μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ του ΟΑΣΑ και της Αττικό Μετρό το οποίο υπέγραψαν οι δύο εταιρείες στις 16 Νοεμβρίου 2015.
Το μνημόνιο, το οποίο υπεγράφη με απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της έγκρισης συγχρηματοδότησης της σύμβασης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από το ΕΣΠΑ, προβλέπει τροποποίηση της σύμβασης που υπέγραψε η Αττικό Μετρό με την INDRA το 2009 και η οποία περιλαμβάνει και την εγκατάσταση ΑΜΕΚ και τερματικών στην επέκταση προς τον Πειραιά.
«Τυχόν απαραίτητες τροποποιήσεις και αναβαθμίσεις στον εξοπλισμό της σύμβασης GEN-031/2009 μπορούν να ανατεθούν από την Αττικό Μετρό στον υφιστάμενο ανάδοχο με τροποποίηση της σύμβασής του», αναφέρει μεταξύ άλλων το μνημόνιο συνεννόησης το οποίο υπογράφεται από τους πρώην διευθύνοντες συμβούλους του ΟΑΣΑ και της Αττικό Μετρό, Γρηγόρη Δημητριάδη και Χρήστο Τσίτουρα.
Για την ακύρωση της σύμβασης του 2009, η οποία σύμφωνα με την INDRA έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο ύψους 3,2 εκατομμυρίων ευρώ, ο ισπανικός όμιλος έχει καταθέσει και προσφυγή κατά της Αττικό Μετρό στο διοικητικό εφετείο Αθηνών στις 23 Μαρτίου του 2019.
Η κλιμάκωση της δικαστικής διαμάχης της INDRA με την Αττικό Μετρό ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στο διαγωνισμό που θα διενεργήσει ο ΟΑΣΑ προϋπολογισμού έξι εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή, εγκατάσταση και λειτουργία 75 μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και 66 πυλών εισόδου – εξόδου στους έξι σταθμούς του μετρό που αποτελούν την επέκταση προς τον Πειραιά.
Η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους νέους σταθμούς προς τον Πειραιά, προκαλεί έντονο προβληματισμό στο υπουργείο Υποδομών και στον ΟΑΣΑ, δεδομένου ότι είναι πολύ πιθανό να παραδοθούν οι πρώτοι σταθμοί δίχως να είναι δυνατή η χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Άλλωστε όλα δείχνουν ότι ο διαγωνισμός που θα διενεργήσει ο ΟΑΣΑ δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2020, όταν θα παραδοθούν στο κοινό οι τρεις πρώτοι σταθμοί σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια.