Την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από ANFAs-SMPs εξετάζει η κυβέρνηση

«Πολύ σύντομα η κυβέρνηση θα παρουσιάσει σχέδιο για την ανάταση και την ανασυγκρότηση της Κρήτης», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

926
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από τα κέρδη των ANFAs και SMPs, θα μελετήσει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους θεσμούς, όπως αποκάλυψαν σήμερα στη Βουλή οι υπουργοί Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, και Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

«Πολύ σύντομα η κυβέρνηση θα παρουσιάσει σχέδιο για την ανάταση και την ανασυγκρότηση της Κρήτης», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη, για την «Κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)».

«Η κατασκευαστική στασιμότητα, που έπληξε το νησί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, θα σταματήσει. Θα βρούμε χρήματα να κατασκευάσουμε τον δρόμο», είπε ο υπουργός και ενημέρωσε τον βουλευτή του ΚΚΕ ότι η κυβέρνηση αναζητεί χρηματοδότηση του έργου.

«Προσπαθούμε και ήδη έχουμε ετοιμάσει μια οικονομοτεχνική μελέτη, να βρούμε έναν τρόπο να χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο. Έχουμε δύο επιλογές. Η πρώτη επιλογή είναι να χρησιμοποιήσουμε έσοδα από μια άλλη παραχώρηση για να το χρηματοδοτήσουμε. Αυτό όμως θέλει την έγκριση των δανειστών, αυτή είναι η πραγματικότητα, και βρισκόμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις μαζί τους. Εάν δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το εργαλείο, θα πρέπει να δούμε, αν με επιστροφές κάποιων χρημάτων από τις κεντρικές τράπεζες, τις λεγόμενες “επιστροφές των κεντρικών τραπεζών”, μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα τέτοιο έργο, το οποίο είναι πάνω από 1,5 δισ. Είναι ένα δύσκολο τεχνικά το έργο, το οποίο θα αρχίσει να κατασκευάζεται, το νωρίτερο το 2022, διότι δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, είχε επισημάνει ότι ο Βόρειος Οδικός ‘Αξονας Κρήτης παραμείνει, σήμερα, στο μεγαλύτερο μέρος του, όπως φτιάχτηκε πριν από πενήντα χρόνια.

«Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά, ΠΑΣΟΚ, Νέας Δημοκρατίας, δίνουν συνεχώς υποσχέσεις κατασκευής και συνεχείς αναβολές από χρόνο σε χρόνο. Υπάρχουν κόντρες μεταξύ κατασκευαστικών ομίλων και διαμάχες μεταξύ κυβερνήσεων και, εν τω μεταξύ, ο κόσμος συνεχίζει να σκοτώνεται», είπε ο κ. Συντυχάκης και πρόσθεσε ότι η αναβλητικότητα σχετίζεται κύρια με το ότι αναζητείται λύση ούτως ώστε αφενός, η κατασκευή να γίνει από ιδιώτες και να εξασφαλιστούν τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων και, από την άλλη, το κράτος να βάλει τη μικρότερη δυνατή χρηματοδότηση και το κόστος να μεταφερθεί στους χρήστες με την επιβολή διοδίων.

«Θα είναι με σύμβαση παραχώρησης; Θα είναι με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα; Θα συμπεριλαμβάνει κρατικό δανεισμό; Θα είναι μέσω ΕΣΠΑ; Θα είναι λίγο απ’ όλα; Τι θα είναι;», ρώτησε τον υπουργό, ο βουλευτής του ΚΚΕ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

«Δυστυχώς, η διαφωνία μας είναι ότι εμείς θέλουμε τους ιδιώτες μέσα στον δρόμο. Και θα σας ανακοινώσω κιόλας ότι άμεσα θα ξεκινήσουν και οι πρόδρομες εργασίες στο αεροδρόμιο του Καστελίου, οι οποίες κι αυτές είχαν κολλήσει για δύο χρόνια και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε, που κι αυτό είναι ένα έργο με σύμβαση παραχώρησης. Αυτή είναι η διαδικασία στην Ευρώπη, να έχουμε τους ιδιώτες, μαζί με το κράτος, να συμμετέχουν στη δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, και προσέθεσε: «Σέβομαι την άποψη του Κομμουνιστικού Κόμματος ότι πρέπει τα πάντα να γίνονται υπό τη μορφή δημοσίων έργων, αλλά η πραγματικότητα, η ευρωπαϊκή πραγματικότητα, επιτάσσει να προχωρήσουμε σε καινούργια χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως τις συμβάσεις παραχώρησης».

Στο θέμα της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, αναφέρθηκε και ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια απάντησης που έδωσε σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ, Μανούσου Βολουδάκη, για την ενίσχυση των αναπτυξιακών και επενδυτικών δυνατοτήτων της χώρας, με την αξιοποίηση των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων, δηλαδή, την αξιοποίηση των SMPs και ANFAs.

Ο υπουργός είπε ότι αυτό το θέμα, για πρώτη φορά, τέθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στο τελευταίο Eurogroup, στο οποίο αναγνωρίστηκε η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας και η πρόοδος που έχει συντελεστεί και αποφασίστηκε η εκταμίευση του δεύτερου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνεται και η αποδέσμευση της δεύτερης δόσης από τα κέρδη των ANFAs και SMPs.

«Η αποδέσμευση αυτή είναι χωρίς όρους, προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα, όπως είχαν τεθεί στην προηγούμενη κυβέρνηση», είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας και πρόσθεσε ότι για πρώτη φορά, αποφασίστηκε στο Eurogroup να αξιολογηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης αυτών των κερδών, των ANFAs και των SMPs, για επενδυτικούς σκοπούς, ώστε να ενισχυθούν οι αναπτυξιακές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. «Προς την επίτευξη αυτού του στόχου, αποφασίστηκε η έναρξη της σχετικής τεχνικής επεξεργασίας, σε συνεργασία με τους θεσμούς, το επόμενο διάστημα. Η ελληνική κυβέρνηση, ήδη, εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση. Σχεδιάζουμε μεθοδικά και υπεύθυνα τις προτεραιότητες, αναπτυξιακές κατευθύνσεις και ώριμα προς ένταξη έργα υποδομών. Ένα τέτοιο έργο που τελεί υπό αξιολόγηση είναι και το έργο του ΒΟΑΚ», είπε ο υπουργός Οικονομικών, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

«Είναι προφανές ότι οι επενδύσεις πρέπει να αφορούν έργα με μεγάλο αναπτυξιακό αποτύπωμα», υπογράμμισε ο βουλευτής της ΝΔ, Μανούσος Βολουδάκης, και πρόσθεσε ότι ένα μεγάλο ενιαίο έργο, όπως ο ΒΟΑΚ, είναι «η κατεξοχήν περίπτωση που θα μπορούσε να ενταχθεί σε αυτή τη συζήτηση». Είπε, επίσης, ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για την Κρήτη, αλλά το έργο του ΒΟΑΚ είναι και εθνική ανάγκη και γι΄αυτό ο ΒΟΑΚ είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα της ΝΔ ως εθνικό έργο υποδομής.