Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η συζήτηση για την οργάνωση των αστικών μεταφορών της πρωτεύουσας έχει ξεκινήσει και όπως αποκαλύπτει με σειρά δημοσιευμάτων το economix.gr κυρίαρχο σημείο των συζητήσεων είναι οι επικαλύψεις στα δρομολόγια ΚΤΕΛ και ΟΑΣΑ εκτός των παλιών ορίων του πολεοδομικού συγκροτήματος Αττικής.

Όπως ανέφερε το χθεσινό ρεπορτάζ του Αχιλλέα Τόπα στο economix, ο σχεδιασμός που έχει εκπονηθεί έως τώρα προβλέπει την ανάθεση περιφερειακών δρομολογίων στα ΚΤΕΛ, προκειμένου να αποδεσμευθούν λεωφορεία για την εξυπηρέτηση περιοχών στο κέντρο και τα προάστια της Αθήνας, στις οποίες σημειώνονται προβλήματα με τη συχνότητα των δρομολογίων. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η επιστράτευση των ΚΤΕΛ στο συγκοινωνιακό έργο που εκτελεί τώρα ο ΟΑΣΑ είναι μονόδρομος, λόγω των μεγάλων ελλείψεων που υπάρχουν στον στόλο των λεωφορείων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. 

Άλλωστε, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Μαρίνας Ξυπνητού στο economix, Τον περασμένο Μάρτιο, η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, είχε δώσει το πράσινο φως για την συνεργασία μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ Αττικής, ενώ προβλεπόταν το «μοίρασμα» των σταθμών αφετηρίας σε 5 περιφερειακά σημεία και κατ’ επέκταση την αποσυμφόρηση  από το κέντρο της Αθήνας σε άλλες περιοχές. Σύμφωνα με την σχετική Απόφαση, οι αφετηρίες των σταθμών ΚΤΕΛ απομακρύνονταν από την καρδιά της Αθήνας και το επιβατικό κοινό θα έκανε τις μετακινήσεις του συνδυαστικά. Το economix αποκαλύπτει σήμερα ότι υπάρχουν και άλλες προτάσεις στο τραπέζι και εξετάζονται από αρμόδιες πηγές – που εντυπωσιάζουν….

Βασικός κορμός και κοινό σημείο των (διαφορετικών) προτάσεων είναι η αντικατάσταση των λεωφορείων του ΟΑΣΑ που διανύουν μεγάλες αποστάσεις με λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Και κύριο θέμα που πρέπει να επιλυθεί σε όλες αυτές τις προτάσεις είναι το θέμα των εισητηρίων ή ο τρόπος αποζημίωσης του ΟΑΣΑ από τα ΚΤΕΛ.

Με ΚΤΕΛ στο αεροδρόμιο αντί για λεωφορείο του ΟΑΣΑ;

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν στο economix ότι 4 γραμμές του ΟΑΣΑ που εξυπηρετούν το αεροδρόμιο κοστίζουν στον οργανισμό περί τα 30 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, αλλά αποδίδουν μόνο 13 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από τα ειδικά εισιτήρια και κάρτες. Σε αυτές τις 4 γραμμές μόνο γίνονται 9,5 εκατομμύρια χλμ το χρόνο. Δηλαδή, με έναν πρόχειρο υπολογισμό, κοστίζουν στον ΟΑΣΑ περίπου 3 ευρώ το χλμ ενώ εισπράττει περίπου 1,3 ευρώ ανά χλμ. Κατά σύμπτωση (;), το κόστος των 1,3 – 1,4 ευρώ ανά χιλιόμετρο είναι πείπου το κόστος που έχουν κατά μέσο όρο τα ΚΤΕΛ Αττικής…

Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται αρμοδίως και θα κατατεθούν συντόμως στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θα λάβει και τις τελικές αποφάσεις, είναι να αντικατασταθούν τα λεωφορεία των express δρομολογίων του ΟΑΣΑ προς το αεροδρόμιο από λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Η πρόταση περιλαμβάνει και την οικονομική πλευρά, καθώς προτείνεται να αναλάβουν το ρίσκο τα ΚΤΕΛ για την είσπραξη του ειδικού εισιτηρίου, να πραγματοποιούν τα δρομολόγια με ένα κόστος γύρω στα 12 εκατομμύρια ευρώ και να αποδίδουν στον ΟΑΣΑ, στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης, ένα εκατομμύριο ευρώ επιπλέον.

Μια τέτοια λύση θα δώσει σημαντική ανάσα στα ταμεία του ΟΑΣΑ, αφού θα προσφέρει ένα σημαντικό έσοδο και την ίδια ώρα θα μειώσει δραματικά το κόστος. Επιπλέον, θα δώσει πολύτιμη ανάσα στο στόλο των λεωφορείων που εξυπηρετούν το υπόλοιπο δίκτυο της Αθήνας, καθώς θα απελευθερωθούν (καλά συντηρημένα και λειτουργούντα) οχήματα για να κατευθυνθούν σε άλλες πιεστικές ανάγκες) πχ σε γραμμές που έχουν συχνότητα 40 λεπτών κλπ).

Μένει να διευκρινιστεί βέβαια ακριβώς ο τρόπος που θα γίνει η είσπραξη από πλευράς ΚΤΕΛ των εισιτηρίων: θα ενσωματώσουν (είτε αποκλειστικά στο συγκεκριμένο δρομολόγιο είτε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο) μηχανήματα εισιτηρίου; Τι θα γίνει με την υποδομή τηλεματικής; Ή θα προκριθεί μια άλλη, μεσοβέζικη, λύση λογιστικής απεικόνισης μεταξύ των δύο φορέων;

 

Θέμα ασφάλειας – και νομιμότητας;

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο economix ότι η επιλογή της αντικατάστασης των λεωφορείων του ΟΑΣΑ από λεωφορεία των ΚΤΕΛ έχει και σαφή πλεονεκτήματα οδικής ασφάλειας – αν όχι και προσαρμογής στη νομιμότητα. Και αυτό γιατί όσοι έχουν κυκλοφορήσει με τις Express γραμμές του αεροδρομίου γνωρίζουν ότι υπάρχουν θέματα ασφαλείας… Αφενός διότι τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ δεν διαθέτουν ζώνες ασφαλείας, αφετέρου διότι οι περισσότεροι ταξιδεύουν όρθιοι και μάλιστα σε αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 100 χλμ για λεωφορεία… Οποιοσδήποτε αντιλαμβάνεται ότι σε περίπτωση ατυχήματος, ένας όρθιος σε λεωφορείο που ταξιδεύει με 80 ή 90 χλμ ανά ώρα στην Αττική Οδό διακινδυνεύει τη ζωή του. Άλλωστε πολλές φορές οι οδηγοί των σχετικών δρομολογίων ζητούν μετ΄επιτάσεως από τους επιβάτες να καθίσουν έστω και χωρίς να υπάρχει θέση διαθέσιμη. Ένας ακόμη κίνδυνος που υπάρχει πολλές φορές είναι αυτός των αποσκευών που στα λεωφορεία του ΟΑΣΑ δεν ασφαλίζονται, ούτε υπάρχουν ειδικές θέσεις για αυτές. Όλα αυτά τα προβλήματα δεν υφίστανται με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ τα οποία είναι τύπου πούλμαν έχουν μόνο καθήμενους (νόμιμα…), διαθέτουν ζώνες ασφαλείας και μπαγκαζιέρα/χώρο αποσκευών.