Με προσφυγή στην ελληνική και ευρωπαϊκή δικαιοσύνη θα αντιδράσει η Μηχανική, που συνεργάζεται με την ιταλική GD Infrastrutture, σε περίπτωση που το υπουργείο Υποδομών προχωρήσει στην ακύρωση των πέντε υπογεγραμμένων συμβάσεων του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος. Αυτό διαμήνυσε, χθες, σε δημοσιογραφική συνάντηση ο εκπρόσωπος της GD Infrastrutture Ελλάς, Λευτέρης Τριβουλίδης, προαναγγέλλοντας, με τον τρόπο αυτό, ένα νέο επεισόδιο στην κόντρα της εταιρείας με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή.
Ο τελευταίος είχε αναφέρει, στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δεν θα γίνουν ανεκτοί “Καλογρίτσες της Δεξιάς”. Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Μηχανικής Πρόδρομος Εμφιετζόγλου με σειρά επιστολών του έχει βάλει, με υβριστικό τρόπο, κατά του κ. Καραμανλή. Σε μία εξάλλου, από τις πιο «ηπίων τόνων» επιστολές του, ο κ. Εμφιετζόγλου αναφέρει ότι το υπουργείο Υποδομών δεν πληρώνει – τις προκαταβολές των υπογεγραμμένων συμβάσεων, “παραβαίνοντας αυθαιρέτως τις συμβατικές του υποχρεώσεις και παράλληλα καθυστερεί αναιτίως την πληρωμή των από τετραμήνου εκτελεσθεισών εργασιών, επιβαρύνοντας ασκόπως το Δημόσιο με τόκους υπερημερίας”.
Σχετικά με τις δύο εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος (Αχαΐα – Σαγαίικα και το Μιντιλόγκλι-ΑΚ ΒΙΠΕ Πάτρας), που εκτελεί η GD Infrastrutture, κατά τον κ. Τριβουλίδη υλοποιούνται κανονικά, με την εταιρεία να διεκδικεί τις πληρωμές από το Υποδομών για εργασίες που έχει υλοποιήσει. Σύμφωνα με τον ίδιο, με εντολή του υπουργείου έχουν “παγώσει” όλες οι πληρωμές και ανακλήθηκε η πρώτη πιστοποίηση που είχε γίνει τον περασμένο Ιούλιο. Στο πλαίσιο αυτό, η GD Infrastrutture κατέθεσε στις 27/11/19 τρεις αιτήσεις διαταγών πληρωμής με στόχο τη διεκδίκηση ποσού ύψους 1,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα ακόμη με όσα υποστήριξε ο κ. Τριβουλίδης, εάν το έργο ακυρωθεί, τότε, λόγω των προσφυγών στη δικαιοσύνη και του απαιτούμενου χρόνου για λήψη εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν πρόκειται οι εργασίες να ξεκινήσουν πριν από τον Ιούλιο του 2021.
Σχετικά με τη GD Infrastrutture, ιδρύθηκε το 2013, αποτελεί, κατά τον κ. Τριβουλίδη απόσχιση κλάδου ομίλου που δραστηριοποιούνταν στη Νιγηρία) κι έχει ως στόχο τη διεκδίκηση έργων στην Ευρώπη.
Τα σημεία ελέγχου των επιθεωρητών
Εν τω μεταξύ, μένει να φανεί, εάν τα σημεία ελέγχου-όπως προκύπτουν από παρουσίαση- που πραγματοποίησαν επιθεωρητές του ΤΕΕ στη σήραγγα Ειδομένης, θα εντείνουν την κόντρα Εμφιετζόγλου-υπουργείου Υποδομών. Η έρευνα, που είχε ζητήσει η ΕΡΓΟΣΕ-για λογαριασμό της οποίας κατασκεύασαν το έργο η Μηχανική και η θυγατρική της Θόλος, έφερε στο φως κατασκευαστικές αστοχίες που δημιουργούν θέματα ασφάλειας του έργου.
Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να ζητήσει τον έλεγχο και σε άλλες εργολαβίες που εκτιμάται ότι εμφανίζουν αντίστοιχες κακοτεχνίες. Στη σήραγγα, πάντως, της Ειδομένης έχουν εντοπιστεί συνολικά σοβαρές αποκλίσεις μεταξύ των προβλέψεων της στατικής μελέτης και των κατασκευασμένων δομικών στοιχείων. Συγκεκριμένα:
-Στην περιοχή της κλείδας και σε απόσταση 2-3 μ. εκατέρωθεν του άξονα του τεχνικού εντοπίστηκαν διαμήκεις ρωγμές κυμαινόμενου εύρους, έως και μεγαλύτερου των 3,5 χιλ.
– Στη βάση των τοιχωμάτων, επάνω από τα πεζοδρόμια, εντοπίστηκαν έντονες ρωγματώσεις.
– Σε θέσεις αρμών μεταξύ των σπονδύλων διαπιστώθηκε εκτεταμένη αποκόλληση και ανισοσταθμία (κρέμασμα) της επιφανειακής στρώσης σκυροδέματος έως και 12 εκ.
– Σε διάφορες θέσεις παρατηρήθηκε εισροή υδάτων, κυρίως στους αρμούς.
– Παρατηρήθηκαν εκτεταμένες ρωγμές και αποκόλληση των δύο στρώσεων εκατέρωθεν του ψυχρού αρμού σκυροδέτησης.
– Έντονη ρηγμάτωση παρατηρείται στη βάση των περισσότερων εσοχών ασφαλείας.
– Στη βάση των τοιχωμάτων των περισσότερων σπονδύλων εντοπίστηκαν «κουφωμένες περιοχές» (κενά σκυροδέματος) σε συνδυασμό με ρωγμές.
– Στις κλείδες σπονδύλων κοντά στον αρμό δεν έχουν τοποθετηθεί οι οπλισμοί που προβλέπει η μελέτη.
– Στις περιοχές αποκάλυψης των αρμών παρατηρήθηκε αποκόλληση των ράβδων από τη μάζα του σκυροδέματος.
– Οι κύριοι εσωτερικοί οπλισμοί στην περιοχή της κλείδας βρέθηκαν διαφοροποιημένοι σε σχέση με αυτούς της μελέτης.
– Σε σχεδόν καμία από τις αποκαλύψεις δεν βρέθηκαν οι οπλισμοί διάτμησης τύπου αγκίστρου που προβλέπει η μελέτη του έργου.
– Σε διάφορες θέσεις έχουν πραγματοποιηθεί τσιμεντενέσεις και άλλες παρεμβάσεις, μάλλον μετά το πέρας κατασκευής του έργου, χωρίς εγκεκριμένη μελέτη.