Και επίσημα πλέον, το ναυπηγείο Νεωρίου Σύρου σηματοδοτεί την «νέα εποχή» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας αλλά και την αρχή μιας καλπάζουσας -όπως φαίνεται- ελληνοαμερικανικής συνεργασίας στον κλάδο που θα επεκταθεί και σε άλλα ναυπηγεία με πρώτο εκείνο της Ελευσίνας.
Σήμερα το μεσημέρι με μια λαμπρή τελετή εγκαινίων σε έντονα εορταστικό κλίμα, με την παρουσία υψηλών πολιτικών προσωπικοτήτων, εγκαινιάστηκε η επίσημη ανάληψη της ιδιοκτησίας του ναυπηγείου από την ONEX A.E. του ελληνο-αμερικανού επιχειρηματία κ. Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος δήλωσε, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ιδιαίτερα ευτυχής για την ολοκλήρωση «μιας δύσκολης μεταβίβασης που χρειάστηκε χρονοβόρες και επίπονες διαδικασίες».
Το ναυπηγείο πριν από 20 περίπου μήνες βρισκόταν σε πλήρη παρακμή αφού είχαν παγώσει τα πάντα, οι εκατοντάδες εργαζόμενοι ήταν σε απελπιστική κατάσταση και κανείς δεν περίμενε ότι η μεταμόρφωση του θα έφερνε νέα δεδομένα. Σήμερα όπως τόνισε στην εκδήλωση ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. ‘Αδωνις Γεωργιάδης το παράδειγμα του Νεωρίου δείχνει ότι υπήρξε «βιομηχανική συνέχεια» αφού το αναπτυξιακό εγχείρημα της ONEX ξεκίνησε την περίοδο της προηγούμενης κυβέρνησης και ολοκληρώθηκε με την σημερινή» με αποτέλεσμα να ζητούν-όπως είπε χαρακτηριστικά – κάποιοι έλληνες εφοπλιστές «ρουσφέτια» για να πάρουν καλύτερη σειρά στην επισκευή των πλοίων στην Σύρο καθώς οι εργαζόμενοι έδειξαν ότι είναι άριστοι στη δουλειά τους. Σήμερα όλες οι δεξαμενές είναι γεμάτες, οι Έλληνες εφοπλιστές εμπιστεύονται το Νεώριο και δεν ήταν τυχαίο ότι παρών στην τελετή σήμερα ήταν ο ίδιος ο «καπετάν Τσάκος» ο οποίος και έκοψε και αυτός μαζί με την πολιτική ηγεσία την κορδέλα των εγκαινίων. Έξι πλοία ανακοινώθηκε είναι προς επισκευή αυτή την στιγμή στο Νεώριο της Σύρου.
Τα εγκαίνια τελέσθηκαν από τον Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεο, ενώ την ιστορική εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Σεβασμιώτατος Καθολικός Επίσκοπος Σύρου π. Πέτρου Στεφάνου, οι Υπουργοί Ανάπτυξης, Εργασίας και Αθλητισμού, Άδωνις Γεωργιάδης, Γιάννης Βρούτσης και Λευτέρης Αυγενάκης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης οι βουλευτές Κυκλάδων Κατερίνα Μονογυιού, Φίλιππος Φόρτωμας και Νίκος Συρμαλένιος.
Τον τόνο ωστόσο της νέας εποχής επισφράγισε με την παρουσία του ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ ο οποίος και υπογράμμισε τα οφέλη για την τοπική κοινωνία αλλά και το μέλλον της ελληνο-αμερικανικής συνεργασίας.
Ο κ. Πάιατ στην ομιλία του αποκάλυψε το ενδιαφέρον Αμερικανών επενδυτών και για το λιμάνι του Βόλου μετά από εκείνα της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας ενώ συγκεκριμένα για το ναυπηγείο της Σύρου τόνισε: «Τα οφέλη για την οικονομία και την τοπική κοινωνία είναι μεγάλα. Έχουν δοθεί ήδη 18 εκατομμύρια για οφειλές και χρέη σε εργαζομένους και πιστωτές ενώ θα δοθούν μέχρι το 2020-2021 άλλα 12 εκατ. για αναβάθμιση των εγκαταστάσεων. Επίσης έχουν δημιουργηθεί 600 νέες θέσεις εργασίας, », τόνισε χαρακτηριστικά ο αμερικανός πρέσβης.
Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία τα τελευταία 3 χρόνια έχει ραγδαία ανάπτυξη και το 90% της ανάπτυξης αυτής οφείλεται στο Νεώριο. Οι Έλληνες εφοπλιστές δεν πρέπει να πηγαίνουν στα ναυπηγεία της Τουρκίας, της Μάλτας και της Ρουμανίας γιατί πλέον έχουν επιλογή στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί σημαντική την επένδυση των ΗΠΑ στη Σύρο τόσο για στρατηγικούς λόγους όσο και για οικονομικούς και συμβολικούς. «Προτρέπω τους Αμερικάνους, είπε χαρακτηριστικά ο κ.Πάϊατ να επενδύσουν στην Ελλάδα και ήδη υπάρχει ενδιαφέρον εκτός από τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας και για τον Βόλο».
Ά. Γεωργιάδης
Ιδιαίτερα ενθουσιώδης με την εξέλιξη στο Νεώριο ήταν ο Υπουργός Ανάπτυξης κ.Α.Γεωργιάδης ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων. «Η Σύρος είναι μόνο η αρχή. Σας διαβεβαιώνω -και θα σκάσω αν δεν γίνει- ότι σε λίγους μήνες θα είμαστε στην αντίστοιχη εκδήλωση στην Ελευσίνα. Έχουμε ρητή εντολή από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εργαζόμενους του ναυπηγείου Σύρου».
Την είδηση ότι η Ελευσίνα θα είναι η επένδυση που θα ακολουθήσει από τον ελληνο-αμερικανό επιχειρηματία κ.Ξενοκώστα και την ΟΝΕΧ επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι στην τελετή παραβρέθηκαν και πολλοί εργαζόμενοι από το ναυπηγείο της Ελευσίνας τους οποίους χαιρέτισε ο κ. Ξενοκώστας.
Γ. Βρούτσης
Από την πλευρά του ο Υπουργός Εργασίας κ. Γ.Βρούτσης δήλωσε ότι είναι πρωτόγνωρη η συνεργασία «εργαζομένων και ιδιοκτησίας» στο Νεώριο υπογραμμίζοντας ότι αυτή είναι η συνταγή. «Η Ελλάδα επιστρέφει, τόνισε ο κ.Βρούτσης και υπογράμμισε: Ένα ευχαριστώ στους Έλληνες εφοπλιστές που εμπιστεύτηκαν και πάλι την Ελλάδα και φέρνουν τα πλοία τους πίσω. Η καλή σχέση εργαζομένων και επιχείρησης, -όπως συμβαίνει στην ναυπηγεία Σύρου- είναι το μυστικό της επιτυχίας», δήλωσε ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το παρών στα εγκαίνια έδωσαν οι πλοιοκτήτες, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και Γιώργος Προκοπίου, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Πατέρας, απο το Propeller Club Port of Piraeus, η γ.γ. Δανάη Μπεζαντάκου και οι Γιάννης Μπελούσης, Ειρήνη Νοτιά και Κατερίνα Σταθοπούλου.
Παρόντες ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, ο δήμαρχος Σύρου, Νίκος Λειβαδάρας, ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, εκπρόσωποι πολιτικών, παραγωγικών φορέων του τόπου, σωμάτων ασφαλείας και στρατιωτικών δυνάμεων, πλήθος συνεργατών του Πάνου Ξενοκώστα και απλοί εργαζόμενοι του Νεωρίου.
Με την ολοκλήρωση των ομιλιών ακούσθηκαν οι εθνικοί ύμνοι της Ελλάδας και των ΗΠΑ και η «κορδέλα κόπηκε» μετά την έναρξη υλοποίησης επενδύσεων και της αποπληρωμής οφειλών προς εργαζομένους και προμηθευτές συνολικού ύψους 18 εκατομμυρίων ευρώ.
Όπως τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εργαζόμενοι, είχαν εισπράξει το 70% δεδουλευμένων και σήμερα πήραν και τα υπόλοιπα. Ακόμη όπως έλεγαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ παράγοντες του ναυπηγείου, το Νεώριο σήμερα εξυπηρετεί έξι πλοία ενώ αλλά 70 περιμένουν στη σειρά.
Και η Ελευσίνα;
Ας σημειωθεί ότι από όλες τις ομιλίες διαφάνηκε ότι για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας οι συζητήσεις γίνονται αποκλειστικά με την ελληνοαμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ, πάνω στη βάση της συμφωνίας που έγινε με τα ναυπηγεία της Σύρου. Η ΟΝΕΧ φέρεται να έχει ήδη υπογράψει συμφωνία με τον σημερινό ιδιοκτήτη, Νίκο Ταβουλάρη.Είναι γνωστό ωστόσο ότι για να ισχύσει η συμφωνία, θα πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε να «κουρευτούν» οι απαιτήσεις που έχει το Δημόσιο και οι πιστωτές. Με βάση αυτή τη συμφωνία για διακανονισμό των οφειλών θα ζητηθεί η δικαστική έγκριση για την είσοδο της ONEX και στην Ελευσίνα. Ίσως αυτό να είναι και το μεγαλύτερο προς το παρόν «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις.