Στροφή στην ηλεκτροκίνηση επιχειρεί να κάνει η κυβέρνηση μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, δεδομένου των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα. Μάλιστα, στο τραπέζι έχουν πέσει ακόμα και κίνητρα οικονομικού χαρακτήρα, με επικρατέστερα αυτά της επιδότησης αγοράς οχημάτων, ενώ εξετάζεται παράλληλα να παρέχονται μειωμένα διόδια, εκπτώσεις κατά την μεταφορά τους στα πλοία αλλά και ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο σχετικό κεφάλαιο «Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης» του ΕΣΕΚ που ενέκρινε το υπουργικό συμβούλιο και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου, «τα κίνητρα διακρίνονται αφενός σε αυτά που παρουσιάζουν αμιγώς οικονομικό χαρακτήρα (επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια, έκπτωση στην ακτοπλοΐα για το ηλεκτρικό όχημα κ.α.) και αφετέρου σε αυτά που εμφανίζουν τη μορφή κινήτρων χρήσης (είσοδος και καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους που εφαρμόζεται ελεγχόμενη στάθμευση, υποστήριξη δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων κλπ.)».
Η εφαρμογή του νέου και πιο αυστηρού τρόπου μέτρησης των εκπομπών CO2, σε συνδυασμό με τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για ανάπτυξη και διάθεση στην αγορά οχημάτων χαμηλών ρύπων από τους κατασκευαστές οχημάτων, με πολυάριθμα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα να διατίθενται τα επόμενα χρόνια, ξεκινώντας από το έτος 2020. Είναι σημαντικό να τονιστεί, αναφέρεται στο ΕΣΕΚ, πως ο ρόλος των οχημάτων αυτών, θα γίνεται όλο και πιο καίριος, όσο αυξάνεται το μερίδιο της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ και ταυτόχρονα μειώνεται το αντίστοιχο μερίδιο των ορυκτών καυσίμων. «Και αυτό, διότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα παρέχουν τη δυνατότητα για έναν όλο και πιο “καθαρό” τρόπο μετακίνησης σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα, όσο συντελείται η απανθρακοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ως εκ τούτου, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί βασικό στόχο πολιτικής, ο οποίος προϋποθέτει την ολοκλήρωση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, τον προγραμματισμό ανάπτυξης των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων». Για το σκοπό αυτό έχει συσταθεί η Διυπουργική Επιτροπή για την υλοποίηση του Έργου «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια» με σκοπό μεταξύ άλλων την εκπόνηση εθνικού επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, τη διαχείριση και συντονισμό σε διυπουργικό επίπεδο όλων των ενεργειών και των δράσεων που αφορούν στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, το σχεδιασμό και εφαρμογή ολοκληρωμένου προγράμματος κινήτρων και τον καθορισμό της χωροταξίας και τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των ηλεκτρικών υποδομών φόρτισης.
Οι αλλαγές και η κίνηση στους δρόμους
Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση σχεδιάζει ανανέωση του στόλου των οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους αλλά και πολιτικές βιώσιμης κινητικότητας που θα περιορίοσυν τις μετακινήσεις με ΙΧ, περισσότερα από 5 εκατ. αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας, με την κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα και την πρωτεύουσα να βρίσκεται στα όρια κυκλοφοριακού εμφράγματος.
Μάλιστα, λόγω του κυκλοφοριακού κομφούζιου τόσο στις ώρες αιχμής, όσο και τις υπόλοιπες, φαίνεται πως έχουν οδηγήσει τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερο την Αττική Οδό. Ειδικότερα, στα 256.461 οχήματα ανέρχεται η μέση κυκλοφορία για το διάστημα 1 Σεπτεμβρίου 2018 – 31 Αυγούστου 2019. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στην διάθεση του το economix.gr, οι διελεύσεις στον αυτοκινητόδρομο καταγράφουν αύξηση, ενώ δεν αποκλείεται να αγγίξουν τα επίπεδα του 2009.
Πιο συγκεκριμένα, το 2009 ο ημερήσιος Μέσος Όρος οχημάτων ήταν 307.300, το 2010 έπεσε στα 281.329, το 2011 η πτώση συνεχίστηκε αφού έφτασε τα 250.491, το 2012 καταγράφηκε και άλλη μείωση διελεύσεων και συγκεκριμένα 215.644, κάτι που έγινε και ένα χρόνο μετά έχοντας 200.473. Το 2014, ήταν η χρονιά με το μικρότερο Μ.Ο. διελεύσεων καθώς ανέρχονταν στις 196.960. Το 2015 υπήρξε μια μικρή αύξηση, δηλαδή στις 201.749. Αντίστοιχα και το επόμενα έτη, με το 2016 να σημειώνονται 210.492 διελεύσεις, το 2017 να πηγαίνουν στις 216.893 και το 2018 τις 226.035.