FSRU Αλεξανδρούπολης
LNG terminal
FSRU ΑλεξανδρούποληςΠηγή Εικόνας: Jan Arrhénborg / AGA / Creative Commons
Ιδιαίτερα υψηλά θέτουν τον πήχη των προσδοκιών αναφορικά με τη δεύτερη φάση του market test για τον FSRU της Αλεξανδρούπολης οι αρμόδιοι ιθύνοντες. Όπως όλα δείχνουν, το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται θα κινηθεί σε εξίσου υψηλά επίπεδα με αυτό που εκδηλώθηκε κατά την πρώτη φάση.
Πιο συγκεκριμένα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) θα δημοσιεύσει έως το τέλος την εβδομάδας την απόφασή της για τη διεξαγωγή της β’ φάσης του market test για τον πλωτό σταθμό που θα πραγματοποιηθεί εντός των πρώτων δύο εβδομάδων του Δεκεμβρίου. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται να πραγματοποιηθεί στα τέλη του Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Στην α’ φάση εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για δέσμευση στον σταθμό 20 εταιρείες (12,2 δισ. κ.μ. / έτος για την επόμενη δεκαετία) ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, αυτές θα κινηθούν σε εξίσου υψηλά επίπεδα με εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η μετοχική σύνθεση του έργου θα έχει γίνει γνωστή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Εκτός από την Gastrade (20%), στον FSRU Αλεξανδρούπολης συμμετέχει η GasLog (20%) ενώ αναμένεται να ενταχθούν η ΔΕΠΑ (20%) αλλά και η βουλγαρική κρατική εταιρεία ενέργειας. Φημολογείται δε, ότι ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και μία εταιρεία από τη Ρουμανία. Το ενδιαφέρον από Βουλγαρία και Ρουμανία σηματοδοτεί και τη μεγάλη σημασία του έργου για την ενεργειακή ασφάλεια των κρατών των Βαλκανίων μέσα από τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών.

Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) είναι 17.6 χλμ. ΝΔ του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και έχει δυνατότητα αποθήκευσης 150.000 – 170.000 κ.μ. αερίου. Η άφιξή του θα πραγματοποιείται μέσω δεξαμενόπλοιων ενώ η μεταφορά του σε αγωγούς στη στεριά, μετά τη διαδικασία επαναεριοποίησης, θα γίνεται από αγωγό μήκους 28χλμ. Σημειώνεται ότι η επένδυση για το έργο αγγίζει τα 380 εκατ. ευρώ ενώ έως το τέλος του 2022 θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Το έργο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον αγωγό ΤΑΡ, που πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η κατασκευή του στην ελληνική πλευρά (δείτε εδώ) αλλά και τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB.

Γιατί είναι τόσο σημαντικός ο αγωγός ΤΑΡ; Η σημασία του σε ενεργειακό, στρατηγικό και οικονομικό επίπεδο