Μέσα στο επόμενα τρίμηνο-τετράμηνο θα γίνουν πραγματικότητα εκείνες οι ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις, με τις οποίες θα δίνεται η δυνατότητα σε ιδιώτες να μπορούν να υλοποιούν μεγάλα έργα στη χώρα μας, είτε ύστερα από πρόσκληση της ελληνικής κυβέρνησης είτε όχι, επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μιλώντας από το βήμα του Thessaloniki Summit 2019, ο κ. Καραμανλής.
Γνωστοποίησε, δε, ότι ήδη κοινοπραξία επενδυτών από την Αμερική έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας «σε σύντομο χρονικό διάστημα».
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε: «Τα σιδηροδρομικά έργα παρουσιάζουν τεράστιες καθυστερήσεις στην Ελλάδα παραδοσιακά. Έτσι, εμείς έχουμε μια ιδέα, που είναι εναρμονισμένη με το ευρωπαϊκό δίκαιο και εφαρμόζεται στην Ιταλία. Ουσιαστικά, θα καλούμε τον ιδιώτη να έρθει και να μας δώσει αυτός κοστολογημένα μια ιδέα για ένα project, μια επένδυση που θέλει να κάνει στη χώρα μας. Θα μπορεί, μάλιστα, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής να έρθει από μόνος του και να μας καταθέσει την ιδέα του για την υλοποίηση ενός project, χωρίς να έχουμε κάνει εμείς πρόσκληση».
«Πρέπει να σκεφτούμε τρόπους και να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον επενδυτών για να κινηθούμε με πιο γρήγορα βήματα» σημείωσε ο υπουργός, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, και συμπλήρωσε ότι η προαναφερόμενη πρακτική που φέρνει η ελληνική κυβέρνηση, έχει ήδη υιοθετηθεί για το έργο του αεροδρομίου στο Ηράκλειο.
«Η ολοκλήρωση της γενιάς των μεγάλων έργων αφορά τα σιδηροδρομικά και λιμενικά έργα, τη σύνδεση των λιμανιών με τον σιδηρόδρομο και τη δημιουργία logistics hubs. Θα πρέπει να γίνει πράξη η σιδηροδρομική πεδινή χάραξη Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης, ενώ το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να συνδεθεί με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας» ανέφερε, κατά την ομιλία του, ο υπουργός και υπογράμμισε ιδιαίτερα τη μεγάλη σημασία διασύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Για τη διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών επισήμανε ότι αναμένεται η έγκριση της διαχειριστικής αρχής και «να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου στο τέλος του 2019 ή στις αρχές του επόμενου έτους, ώστε να ολοκληρωθεί η οδική σύνδεση του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία». Για τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ο κ. Καραμανλής είπε ότι δεν υπήρχαν μελέτες και θα απαιτηθεί τουλάχιστον μια διετία για να ωριμάσει το έργο.
Μεταξύ άλλων, ο υπουργός επισήμανε ότι τα μεγάλα έργα υποδομής στην Ελλάδα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως «εργαλεία» για ψήφους, «αλλά ως “εργαλεία” ανάπτυξης που -μεταξύ άλλων- δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας».
Οι μεγάλες επενδύσεις, συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής, «δεν έχουν κομματικό χρώμα. Αυτές τις ιδεοληψίες πρέπει να τις αφήσουμε στο παρελθόν. Ελπίζω να συναινέσει σε αυτό και η αξιωματική αντιπολίτευση».
Τη δημιουργία ενός διαδρόμου που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τον Περσικό Κόλπο, υποστηρίζει η Βουλγαρία, επισήμανε, από την πλευρά του, από το βήμα του Thessaloniki Summit, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της γειτονικής χώρας, Ρόζεν Τσελιάσκοφ, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης, υπογράμμισε τη σημασία των συνδέσεων των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, της αναβάθμισης και βελτίωσης της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και της βελτίωσης του δικτύου του σιδηροδρόμου ως τον Προμαχώνα.
Ο ίδιος, μιλώντας για το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΘ ΑΕ, τόνισε πως τον Απρίλιο του 2020, υπό προϋποθέσεις, θα αναδειχθεί ο εργολάβος για την επέκταση της 6ης προβλήτας, διευκρινίζοντας ότι το project θα ολοκληρωθεί σε 36-38 μήνες. Μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι διεξάγονται διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια τριών γερανογεφυρών, ενώ σύντομα η ΟΛΘ ΑΕ θα είναι σε θέση να ανακοινώσει τη δημιουργία «dry port» στη Σόφια.
Στο επταετές επενδυτικό πρόγραμμα της ΕΥΑΘ ΑΕ, ύψους 180 εκατ. ευρώ, αναφέρθηκε, από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Νάσσος Γεωργιάδης, επισημαίνοντας τη μεγάλη σημασία των έργων επέκτασης του διυλιστηρίου νερού και της αποκατάστασης του αγωγού της Αραβησσού.
«Μέχρι το τέλος του 2020 θα πρέπει να έχει εξευρεθεί και η χρηματοδότηση για την κατασκευή του πάρκου, το οποίο σε πρώτη φάση θα απορροφήσει επενδύσεις ύψους 58 εκατ. ευρώ», επισήμανε ο πρόεδρος του Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλονίκης και πρώην πρόεδρος του ΣΒΒΕ, επιχειρηματίας Νίκος Ευθυμιάδης.
Παρουσιάζοντας στοιχεία μελέτης για το «Thess INTEC», γνωστοποίησε ότι το πάρκο αναμένεται να απορροφήσει ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 338 εκατ. ευρώ στην 10ετία και 1,5 δισ. ευρώ στην 20ετία.
Μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι θα δημιουργηθούν 7.000 θέσεις εργασίας (εκ των οποίων 1.300 θα είναι ερευνητές) και θα προσθέσει 6% στο ΑΕΠ της Θεσσαλονίκης και 2% στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε βάθος χρόνου θα αποδίδει ετησίως 180 εκατ. ευρώ σε ΦΠΑ και φόρους στο Δημόσιο.
Γνωστοποίησε ακόμα ότι εγγράφως έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για εγκατάσταση στο πάρκο 70 επιχειρήσεις και 17 ερευνητικά εργαστήρια, τονίζοντας ότι υπάρχει ενδιαφέρον γενικά τόσο από το εσωτερικό της χώρας όσο και από το εξωτερικό.
Τέλος, όπως τονίστηκε, μέχρι το τέλος του 2019, αναμένεται να παραχωρηθεί ακίνητο 760 στρεμμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, το οποίο βρίσκεται στην Περαία Θεσσαλονίκης και θα αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη του τεχνολογικού πάρκου 4ης γενιάς, του «Thess INTEC».