Σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο διαμετακομιστικό κέντρο αναζητεί η Ελλάδα, μετά την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, και μέσα από την υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών λιμανιών.
Έρευνα της ΕΥ με τίτλο «Η Ελλάδα ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο», που έγινε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, παρουσιάστηκε στην έκθεση Logistics Εφοδιαστική Αλυσίδα. Εκεί, ο κ. Θάνος Μαύρος, συνεργάτης της ΕΥ, αποκάλυψε ότι οι μεταφορές και τα Logistics συνεισφέρουν το 9,2% του ΑΕΠ και ότι είναι πιθανόν η συμμετοχή τους, να αυξηθεί μελλοντικά με την ολοκλήρωση πώλησης των 25 περιφερειακών λιμανιών της χώρας.
Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 42η θέση της παγκόσμιας κατάταξης και μπορεί υπό προϋποθέσεις να βρεθεί στις πρώτες 20 θέσεις χάρη και στην έντονη παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι να σημειωθεί ελέγχουν το 16% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 12% με βάση τον αριθμό των πλοίων. Το λιμάνι του Πειραιά πλέον εξυπηρετεί 16 εκατομμύρια επιβάτες και 1 εκατομμύριο της κρουαζιέρας και η δυναμικότητα σε εμπορευματοκιβώτια ανέρχεται σε 5 εκατομμύρια.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ακόμη παρουσιάζει χαμηλές επιδόσεις, καθώς η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων φθάνει μόλις τις 400.000 και αναμένεται να φθάσουν τα 2,3 εκατομμύρια με την ολοκλήρωση των επενδύσεων.
Η ΕΥ εκτιμά ότι η αγορά των Logistics θα εισέλθει σε νέα φάση με την υλοποίηση του έργου στο Θριάσιο Πεδίο, καθώς θα διαθέσει άμεσα 250.000 τ.μ σε εταιρείες που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να εγκατασταθούν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, κ. Θάνος Ψαθάς, που συμμετείχε στο πάνελ συζήτησης ανέφερε ότι η εκκίνηση του έργου θα μειώσει τα κόστη αποθήκευσης, όπως και των μεταφορών, προσφέροντας νέα δεδομένα στην αγορά. Επισήμανε ότι η Ελλάδα, προκειμένου να κερδίσει θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη, θα πρέπει να προετοιμάζεται για την απόκτηση ελεύθερης γης.
Η έρευνα ανέδειξε την ανάγκη συνδεσιμότητας των βασικών υποδομών της χώρας, όπως είναι τα λιμάνια, το σιδηροδρομικό δίκτυο και οι αυτοκινητόδρομοι, που σήμερα η χώρα διαθέτει 1.700 χιλιομέτρων κλειστού οδικού δικτύου. Αναφορικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο βαθμολογήθηκε πάρα πολύ χαμηλά από τις 7 στις 10 επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα αξιολόγησης. Ωστόσο ο κ. Θάνος Μαύρος τόνισε ότι με την ολοκλήρωση του δικτύου, η ικανότητα εμπορευματοκιβωτίων θα φθάσει σε 200.000, που θεωρείται μικρή συμμετοχή. Η αγορά θέλει το εγχώριο δίκτυο των τραίνων να συνδεθεί με το ευρωπαϊκό όπως και με τα λιμάνια της χώρας με σταθερά δρομολόγια.
Πάντως, οι 4 στους 10 έβαλαν χαμηλή βαθμολογία στο λιμάνι του Πειραιά και αφορούσε την ποιότητα των υπηρεσιών. Χαμηλή βαθμολογία πήρε και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο στο μέλλον αναμένεται να διαδραματίσει πιο ενεργό ρόλο στις εξαγωγές.
Η αγορά των Logistics κυριαρχείται σε ποσοστό 45% από την αγορά των τροφίμων και ποτών, το 17% από ηλεκτρονικά είδη, το 10% από φαρμακευτικά προϊόντα και το 8% με βιομηχανικά προϊόντα. Οι ομιλητές ανέδειξαν ως πρόβλημα τις τελωνειακές υπηρεσίες που, όπως εκτιμούν, πρέπει να εισέλθουν στη νέα εποχή της ευρυζωνικότητας, χρησιμοποιώντας κυρίως ηλεκτρονικές εφαρμογές.