Την αξιοποίηση των εκτάσεων που βρίσκονται πέριξ των σιδηροδρομικών σταθμών Θεσσαλονίκης και Πειραιά – οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 200 στρέμματα – έχει δρομολογήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ με στόχο να ενισχύσει τα έσοδά της και να αλλάξει την άσχημη εικόνα που επικρατεί στους δύο σταθμούς.
Στο τέλος Σεπτεμβρίου η διοίκηση της εταιρείας, η οποία διαχειρίζεται όλη την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, υπέβαλε στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) στην γενική γραμματεία αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, για την αξιοποίηση περίπου 150 στρεμμάτων στο σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σχέδια της εταιρείας προβλέπουν την ανάπτυξη διαφορετικών χρήσεων, όπως την ανέγερση γραφείων, εμπορικών καταστημάτων, ακόμα και κινηματογράφου.
Η ΓΑΙΟΑΣΕ περιμένει την έγκριση της ΣΜΠΕ προκειμένου να αποσαφηνιστούν στη συνέχεια οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης στην έκταση. Όταν οι αρμόδιοι φορείς δώσουν το πράσινο φως, η εταιρεία θα προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού. Πηγές με γνώση της υπόθεσης, αναφέρουν ότι η συνολική δόμηση στην περιοχή θα κυμανθεί μεταξύ 50.000 και 60.000 τμ.
Μέσα στο Νοέμβριο αναμένεται να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία, με την υποβολή φακέλου στο υπουργείο Οικονομικών, για περίπου 50 στρέμματα τα οποία γειτνιάζουν με τον σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά.
Η κατάθεση του φακέλου θα γίνει όταν ολοκληρωθούν οι τελικές διορθώσεις στις μελέτες που ετοιμάζουν οι σύμβουλοι της εταιρείας. Σύμφωνα με τα έως τώρα σχέδια, η πρόταση της εταιρείας για την αξιοποίηση της έκτασης στον Πειραιά θα είναι παρόμοια με εκείνη για τη Θεσσαλονίκη.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς η συγκυρία για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας είναι θετική, δεδομένου ότι σύντομα τίθεται σε εφαρμογή το επενδυτικό σχέδιο της Cosco Shipping, με την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού και την ανέγερση ξενοδοχείου και εμπορικών καταστημάτων, ενώ μέσα στην επόμενη διετία θα έχουν ολοκληρωθεί και τα έργα της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά. Στην πόλη ήδη υλοποιούνται επενδύσεις real estate ενώ εντός του 2020 θα ξεκινήσει και η λειτουργία των νέων σταθμών ΤΡΑΜ, η κατασκευή των οποίων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού της Αθήνας, για τον οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση επιθυμούσε να ξεκινήσει διαγωνισμό, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως το έργο δεν είναι ακόμα ώριμο, καθώς εκκρεμεί σειρά παρεμβάσεων στην ευρύτερη περιοχή. Η σημαντικότερη εξ αυτών είναι η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής σε μήκος 3,2 χιλιομέτρων στην περιοχή των Σεπολίων.
Εμπορευματικά κέντρα
Εκτός από την έκταση πέριξ του σιδηροδρομικού σταθμού στη Θεσσαλονίκη, η ΓΑΙΑΟΣΕ προτίθεται να αξιοποιήσει και τα 600 στρέμματα του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, στην περιοχή Διαβατών του δήμου Δέλτα Θεσσαλονίκης.
Για τη δημιουργία και λειτουργία εμπορευματικού κέντρου στο ακίνητο των 600 στρεμμάτων έχει ξεκινήσει διαγωνισμός, ο οποίος ωστόσο έχει παγώσει καθώς η εταιρεία είναι εν αναμονή οδηγιών από την κυβέρνηση. Για την έκταση έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η ΜΕΤΚΑ, η Intrakat με την ΤΕΚΑΛ και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Στο πρώην στρατόπεδο εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας ζώνης ελεύθερου εμπορίου, πρωτίστως για εξαγωγές σε τρίτες χώρες με την παροχή φορολογικών κριτηρίων. Το ακίνητο πληροί τις προδιαγραφές δεδομένου ότι απέχει μόλις 8 χιλιόμετρα από το λιμάνι της πόλης, ενώ υπάρχει γραμμή η οποία το συνδέει με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε ό,τι αφορά το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στην έκταση των 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο πεδίο, η ΓΑΙΑΟΣΕ περιμένει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα.
Στις 4 Οκτωβρίου η ΓΑΙΑΟΣΕ απάντησε στη δεύτερη επιστολή που έστειλε η Κομισιόν ζητώντας εξηγήσεις για το έργο, το οποίο πρόκειται να υλοποιήσουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και η Goldair. Καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμούν ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
Εκτάσεις στα περιφερειακά λιμάνια
Τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η εκπόνηση σχεδίων για την αξιοποίηση εκτάσεων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ κοντά στα 10 περιφερειακά λιμάνια που οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ακίνητο 200 στρεμμάτων ακριβώς πίσω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο αναμένεται να είναι από τα πρώτα που θα ιδιωτικοποιηθούν, πιθανότατα με πώληση του 100% των μετοχών. Στην περιοχή θα μπορούσε να αναπτυχθεί εμπορευματικό κέντρο δεδομένου ότι συνδέεται με το σιδηρόδρομο, ωστόσο θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η παραχώρηση του λιμανιού σε ιδιώτες πριν από τη λήψη αποφάσεων.
Ενδιαφέρουσες περιπτώσεις αποτελούν ακίνητα που διαχειρίζεται η εταιρεία στο λιμάνι του Βόλου, αλλά και στη Λάρισα κοντά στο εργοστάσιο της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η έκταση στο Βόλο ανέρχεται σε 50 στρέμματα και στη Λάρισα σε περίπου 300.