Η DeepMind, θυγατρική εταιρεία της Google, πέτυχε ένα νέο ορόσημο στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς ανέπτυξε ένα νέο «έξυπνο» πρόγραμμα, το οποίο για πρώτη φορά είναι ικανό να παίξει με μεγάλη δεξιοτεχνία ένα υψηλών απαιτήσεων ηλεκτρονικό παιγνίδι στρατηγικής, όπως το StarCraft II. Ήδη, με βάση τις επιδόσεις του, το πρόγραμμα AlphaStar συγκαταλέγεται στην ελίτ των παικτών, ανάμεσα στο κορυφαίο 0,2%, ξεπερνώντας έτσι τη συντριπτική πλειονότητα (99,8%) των ανθρώπων παικτών του StarCraft II παγκοσμίως.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Όριολ Βίνιαλς, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature». Ο αλγόριθμος τους αποτελεί ένα νέο σημαντικό επίτευγμα στον τομέα της μηχανικής μάθησης και, όπως ανέφεραν, μελλοντικά μπορεί να προσαρμοσθεί, ώστε να αξιοποιηθεί για την επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων σε άλλες εφαρμογές.
Το StarCraft II είναι ένα από τα δημοφιλέστερα παιγνίδια επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών, το οποίο παίζεται επαγγελματικά σε διαδικτυακούς διαγωνισμούς διεθνώς και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα επαγγελματικά ηλεκτρονικά «αθλήματα» (esports). Οι παίκτες ανταγωνίζονται μεταξύ τους, ελέγχοντας μία από τρεις εξωγήινες φυλές, κάθε μία από τις οποίες έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά και ικανότητες.
Το εν λόγω παιγνίδι έχει εδώ και καιρό αναδειχθεί σε μείζονα πρόκληση στο ερευνητικό πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης. Μέχρι τώρα όλα τα «έξυπνα» προγράμματα που είχαν αναπτυχθεί για να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς, είχαν αποτύχει να τα βγάλουν πέρα με τους καλύτερους ανθρώπους παίκτες.
Όμως το νέο πρόγραμμα της DeepMind ενσωματώνει αρκετά διαφορετικά νευρωνικά δίκτυα βαθιάς μάθησης, που ανταγωνίζονται μεταξύ τους, δημιουργώντας συνεχώς νέες στρατηγικές και αναπροσαρμογές τους (multi-agent reinforcement learning). Έτσι, το AlphaStar κατάφερε για πρώτη φορά, παίζοντας στον επίσημο διαδικτυακό τόπο Battle.net, με τις ίδιες ακριβώς συνθήκες που παίζουν οι άνθρωποι, να φθάσει στο κορυφαίο επίπεδο του Grandmaster και στις τρεις επιμέρους φυλές-πλατφόρμες ανταγωνισμού του StarCraft (Protoss, Terran και Zerg). Έγινε έτσι το πρώτο πρόγραμμα στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης που κατέκτησε την κορυφή της ανθρώπινης δεξιοτεχνίας σε ένα επαγγελματικό ηλεκτρονικό παιγνίδι.
Η DeepMind έγινε διάσημη για τα προηγούμενα προγράμματα της AlphaGo και AlphaZero, που πέτυχαν υπερανθρώπινες επιδόσεις στο Go, στο σκάκι και σε άλλα επιτραπέζια παιγνίδια, ενώ δεν έχει σταματήσει να επεκτείνει συνεχώς τα όρια της τεχνητής νοημοσύνης.
Τον Ιανουάριο 2019 η εταιρεία είχε παρουσιάσει το AlphaStar, την πρώτη τεχνητή νοημοσύνη που νίκησε έναν κορυφαίο άνθρωπο παίκτη σε ένα ηλεκτρονικό άθλημα, το StarCraft. Το πρώτο StarCraft είχε εμφανισθεί το 1998 και το 2010 η εταιρεία Blizzard κυκλοφόρησε τη συνέχεια του, το StarCraft II: Wings of Liberty. Έκτοτε παίζεται σε πραγματικό χρόνο από χιλιάδες επαγγελματίες σε διάφορα μέρη του κόσμου και σε διάφορους διαγωνισμούς.
Στην ανάπτυξη του αλγόριθμου του AlphaStar, εκτός από τους ερευνητές της DeepMind, συνέβαλαν κορυφαίοι επαγγελματίες παίκτες του StarCraft II, όπως οι Grzegorz «MaNa» Komincz, Dario «TLO» Wunsch και Diego «Kelazhur» Schwimer.
Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1724-z