Σημείο ηλεκτροφόρτισης αυτοκινήτων στο κέντρο των Βρυξελλών
Πηγή Εικόνας: Θοδωρής Καραουλάνης - economix.gr

Ο τίτλος του άρθρου θα μπορούσε να είναι «η ΚΥΑ που ξεχάστηκε» – ή αν θέλαμε να βάλουμε τίτλους εμπνευσμένους από τη φετινή TV, «οι άγριοι εκπρόσωποι», «21 λέξεις»… – και φυσικά το all-time classic «και οι 21 ήταν υπέροχοι».

Γιατί τόσο ειρωνικό ξεκίνημα;

Μα γιατί το ΥΠΕΝ αποφάσισε να δημοσιοποιήσει επισήμως τη συγκρότηση επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση. Το γράψαμε χθες στο economix – εύγε και αργήσαμε. Μόνο που κάτι ξέχασε να μας πει το Υπουργείο: ποιοί συγκροτούν την επιτροπή. Στην ανακοίνωση που κυκλοφόρησε αναφέρεται μεν το έργο της επιτροπής, σε περίποτη θέση οι δύο συμπροεδεύοντες αλλά πέραν τούτου ουδέν… Και μείναμε να ψάχνουμε. Το βρήκαμε στην Διαύγεια και μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω ποιοι ακριβώς την αποτελούν.

Οπότε, αφού ανέβηκε στη Διαύγεια, κανένα πρόβλημα, σωστά;

Ίσως όχι. Ξενίζει το γεγονός ότι μια κυβέρνηση που ομνύει στο μικρότερο κράτος και στο ρόλο του ιδωτικού τομέα αποφασίζει να συγκροτήσει μια τόσο πολυπρόσωπη επιτροπή, κυρίως από δημοσίους υπαλλήλους και λειτουργούς και συνεργάτες της πολιτικής ηγεσίας. Ξενίζει ιδιαίτερα αφού απουσιάζει εντελώς ο κλάδος που θα ρυθμισθεί (της αυτοκίνησης, της κινητικότητας και οι συναφείς) όσον αφορά εταιρείες ή εκπροσώπους τους, ενώ από την αγορά μπορεί να χαρακτηρισθεί ότι συμμετέχουν μόνο δύο άτομα: η εκπρόσωπος του ΤΕΕ και ο εκπρόσωπος του ΔΕΔΔΗΕ (όπως και έπρεπε, όταν το βασικό πρόβλημα είναι τεχνικό, όχι οικονομικό…). Άντε να βάλουμε και τον ΟΑΣΑ μέσα – όπου έχουμε ορισμένα ερωτηματικά, αλλά δεν είναι της παρούσης… Και απουσιάζει πλήρως και η κοινωνία των πολιτών. Μήπως τελικά όλο αυτό ήθελε να κρύψει η «παράλειψη» τη κοινοποίησης των μελών της επιτροπής;

Τα κακοήθη σχόλια ότι έτσι προβλήθηκαν μόνο οι δύο γενικοί γραματείς που αναφέρονται στην ανακοίνωση τα ξεπερνάμε… Λόγω «συντομίας» της ανακοίνωσης θα έγινε αυτή η επιλογή…

Είναι και εκείνο το 30 Ιουνίου 2020 που τέθηκε ως στόχος, με υπογραφή τριών υπουργών, που βγάζει μάτι… Γιατί; Μα, υποτίθεται η Νέα Δημοκρατία ήταν έτοιμη κυβερνητικά για το σχέδιο ενίσχυσης και επέκτασης της ηλεκτροκίνησης. Μέχρι και ειδική εκδήλωση αναλυτικής παρουσίασης είχε κάνει, πέραν της ανακοίνωσης των βασικών θέσεων του προγράμματος της. Και με υπεύθυνο τον ίδιο άνθρωπο που προεδρεύει στην επιτροπή και σήμερα: την Αλεξάνδρα Σδούκου, τότε σύμβουλο του Προέδρου της ΝΔ. Και ήταν μάλιστα μία από τις λίγες ειδικές πολιτικές που είχε κάνει τέτοια εκδήλωση. Αν χρειάστηκε το ΥΠΕΝ 3,5 μήνες για να συγκροτήσει μια επιτροπή και 8+ μήνες για να συσκεφθεί η επιτροπή, πόσο ακριβώς έτοιμη ήταν η ΝΔ; Και τί να περιμένουμε άραγε για άλλες πολιτικές που δεν είχε κάνει τόση προετοιμασία, να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός σε πέντε τέρμινα;

Αν αμφιβάλλεται για τα ερωτήματά μας, αντιγράφουμε από την ανακοίνωση:

Έργο της Επιτροπής είναι:

  • H εκπόνηση εθνικού επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μέχρι  30 Ιουνίου 2020
  • H διαχείριση και o συντονισμός σε διυπουργικό επίπεδο όλων των ενεργειών και των δράσεων που αφορούν στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης
  • Η αναθεώρηση των στόχων για την ηλεκτροκίνηση που συμπεριλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) καθώς και στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξης της αγοράς Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων στον τομέα των Μεταφορών
  • Ο σχεδιασμός εφαρμογής ολοκληρωμένου προγράμματος κινήτρων για την προώθηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων
  • Η καταγραφή εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων με σκοπό την ένταξη δράσεων ηλεκτροκίνησης σε προγράμματα χρηματοδότησης
  • Η χωροταξία των υποδομών φόρτισης σε όλη τη χώρα
  • Το ρυθμιστικό πλαίσιο των ηλεκτρικών σταθμών φόρτισης
    Η αποτύπωση των εξελίξεων του ευρωπαϊκού πλαισίου (νέες Οδηγίες στο πλαίσιο των “Clean Energy Package” και “Clean Mobility Package”)
  • Η ανάδειξη προς υλοποίηση οποιωνδήποτε άλλων σχετικών με την ηλεκτροκίνηση θεμάτων.

Τα 2/3 από αυτά τα θέματα περιλαμβάνονταν στην παρουσίαση του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ. Και όλοι είχαμε πειστεί ότι υπήρχε προετοιμασία. Ή δεν μας τα είπαν καλά απότη ΝΔ τότε που παρουσίασαν το πρόγραμμα (λέτε;;;;) ή ανακάλυψαν καθυστερημένα ότι δεν ήταν και τόσο μελετημένο το πρόγραμμα…

Α, και κάτι που ξεχάσαμε: εκείνος ο ορισμός εκπροσώπου – συντονιστή για θέματα ηλεκτροκίνησης στο Μέγαρο Μαξίμου, με δομή συγκεκριμένη, που υποσχέθηκε προγραμματικά η ΝΔ, που πήγε άραγε; Τα κατάπιε όλα αυτά η νέα δομή του επιτελικού κράτους ή έγινε κάτι άλλο;

Για όσους ενδιαφέρονται, η συγκρότηση της επιτροπής έχει ως εξής:

  1. Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, ως Πρόεδρος,
  2. Νίκος Σταθόπουλος, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ως Συμπροεδρεύων,
  3. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, ως μέλος,
  4. Νικόλαος Λυμούρης, διδάκτωρ ευρωπαϊκού δικαίου, επιστημονικός συνεργάτης Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ως μέλος.
  5. Σταύρος Παπαθανασίου, καθηγητής στον τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ως μέλος,
  6. Δρ. Χρήστος Χριστοδούλου, μηχανολόγος μηχανικός και μηχανικός Η/Υ, συνεργάτης του Υπουργού Οικονομικών, ως μέλος,
  7. Δέσποινα Δεληγιαννάκη, τελωνειακός, εκπρόσωπος του Υφυπουργού Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, ως μέλος,
  8. Ιωάννης Αγγελόπουλος , τελωνειακός, εκπρόσωπος του Υφυπουργού Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, ως μέλος,
  9. Δρ. Γεώργιος Αγερίδης, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), ως μέλος,
  10. Μαρί α Ζαρκαδούλα, προϊσταμένη Τμήματος Περιβάλλοντος και Μεταφορών στο ΚΑΠΕ, ως μέλος,
  11. Όλγα Σχινά, ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός Η/Υ, ως μέλος, με αναπληρώτρια τη Μαρί α Σίτη, αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός, εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας,
  12. Δημήτριος Μπαϊρακτάρης , περιβαλλοντολόγος – οικονομολόγος, εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), ως μέλος,
  13. Μαριάνθη Ντάρα, προϊσταμένη Τμήματος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) Μεταφορών και Εναλλακτικών Καυσίμων της Διεύθυνσης ΑΠΕ και Εναλλακτικών Καυσίμων, ως μέλος, με αναπληρωτή τον Δημή τριο Αλεξόπουλο, υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης,
  14. Νίκος Τασιός, στέλεχος Τμήματος Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Προστασίας Καταναλωτών, της Διεύθυνσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως μέλος, με αναπληρωτή τον Θεοδόσιο Παυλόπουλο,
  15. Αριστομένης Σκυλλάκος , προϊστάμενος Διεύθυνσης Τεχνικού Ελέγχου και Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ως μέλος,
  16. Ευαγγελία Γκότζου, Οικονομολόγος, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτών, Περιβάλλοντος και Λιανικών Αγορών, ως μέλος, με αναπληρώτριες τη Λευκοθέα Παπαδά, πολιτικό μηχανικό και την Καλλιόπη Νατούδη, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, εκπρόσωποι της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ),
  17. Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης, εκπρόσωπος του Διαχειριστή Εθνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. (ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ), ως μέλος,
  18. Νικόλαος Αθανασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών ΑΕ (ΟΑΣΑ ΑΕ), ως μέλος, με αναπληρώτρια τη Μάρλεν Μιχάλη, Προϊσταμένη Τμήματος Μέτρων Προτεραιότητας,
  19. Ζήσης Ιωαννίδης, φυσικός, συνεργάτης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως μέλος,
  20. Παναγιώτης Ηλιόπουλος, δικηγόρος, συνεργάτης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως μέλος,
  21. Ιωάννης Τσελίκης, ηλεκτρολόγος μηχανικός, συνεργάτης της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, ως μέλος.

Γραμματειακή υποστήριξη στην Επιτροπή θα παρέχει υπάλληλος της Διεύθυνσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Εναλλακτικών Καυσίμων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.