Η σιδηροδρομική υπηρεσία της Γερμανίας είδε να βελτιώνεται ο βαθμός πιστοληπτικής αξιολόγησής της ως απάντηση σε ένα νέο νόμο για το κλίμα που θα επιβάλλει φόρους σε αεροπορικά και οδικά ταξίδια, μειώνοντας ταυτόχρονα τον ΦΠΑ για ταξίδια με τρένο, σε κάτι που χαιρετίστηκε ήδη ως πρωτότυπο στην Ευρώπη. Ο εταίρος της EURACTIV Climate Home News μεταδίδει.
Η Deutsche Bahn (DB), μια εταιρεία εθνικής ιδιοκτησίας που κατέχει και διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο της Γερμανίας, θα είναι σε θέση να δανειστεί χρήματα πιο φτηνά αφού ο οργανισμός S & P Global Ratings ανέβασε τη βαθμολόγησή της από την AA- σε AA+ και επιβεβαίωσε τη σταθερή του προοπτική.
Το πακέτο, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο της Γερμανίας την Τετάρτη, περιλαμβάνει σημαντική χρηματοδότηση για το σιδηροδρομικό δίκτυο την επόμενη δεκαετία.
«Στην Ευρώπη είναι η πρώτη φορά που αυξήσαμε την πιστοληπτική ικανότητα μιας μεγάλης εταιρείας λόγω της δράσης για το κλίμα», δήλωσε στο Climate Home News η κ. Beata Sperling-Tyler, ανώτερη πιστωτική αναλύτρια της S & P Global Ratings.
Η Sperling-Tyler δήλωσε ότι προηγουμένως σε εταιρείες είχε μειωθεί η βαθμολογία τους λόγω του υψηλότερου κόστους των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, αλλά η αναγνώριση της δράσης για το κλίμα ως πηγή χρηματοοικονομικής υγείας ήταν σημαντική.
«Πιστεύω ότι αυτή είναι μια συνεχής αλλαγή στο επίκεντρο του χρηματοπιστωτικού συστήματος», ανέφερε. «Οι επενδυτές που επιθυμούν να επενδύσουν σε υποδομές πρέπει συνήθως να κοιτάξουν μακροπρόθεσμα και είναι πολύ σημαντικό για αυτούς μια εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί και να δημιουργεί ταμειακές ροές σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα».
Η αλλαγή των αξιολογήσεων προκλήθηκε από ένα πακέτο στήριξης ύψους 12 δισ. δολλαρίων από τη γερμανική κυβέρνηση για να καταστήσει το σιδηρόδρομο ένα πιο αποδοτικό και φθηνότερο μέσο μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων.
Το πακέτο παρουσιάστηκε παράλληλα με μια σειρά άλλων μέτρων πολιτικής στο πλαίσιο του κυβερνητικού Προγράμματος Δράσης για το Κλίμα 2030, το οποίο ελπίζει ότι θα οδηγήσει τη χώρα σε καλό δρόμο για τη μείωση των εκπομπών κατά 55% από τα επίπεδα του 1990 μέχρι το 2030.
Επενδυόμενα σε βάθος 11 ετών, τα χρήματα θα στηρίξουν επενδύσεις για την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό και την ηλεκτροδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η κυβέρνηση θα μειώσει επίσης το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) για να κάνει φθηνότερα τα σιδηροδρομικά εισιτήρια, να αυξήσει τις προσαυξήσεις αεροπορικών ταξιδιών και να αυξήσει τον φόρο στα οχήματα σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 ανά χιλιόμετρο, σε μια προσπάθεια να γίνει το τραίνο το προτιμώμενο μέσο μεταφοράς των Γερμανών.
Η S & P Global δήλωσε ότι το πακέτο της κυβέρνησης «δείχνει ισχυρότερη από ποτέ στήριξη» για την DB, με την κυβέρνηση να θεωρεί την εταιρεία «καθοριστική για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Γερμανίας». Τα μέτρα αναμένεται να μεταφραστούν σε «αισθητά πρόσθετα κέρδη» για την DB από το 2020, πρόσθεσε.
Ο κ. Steven Tebbe, διευθύνων σύμβουλος της CDP Europe, μιας φιλανθρωπικής οργάνωσης που βοηθά τις εταιρείες να αποκαλύψουν κλιματικούς κινδύνους, δήλωσε στην Climate Home News ότι η κίνηση ήταν «πολύ ενθαρρυντική» και μια αντανάκλαση ότι οι επιχειρήσεις που είναι έτοιμες να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή θεωρούνται «ασφαλής επένδυση».
«Ορισμένες εταιρείες είναι καλύτερα προετοιμασμένες για το μέλλον από άλλες. Όσοι είναι λιγότερο καλά προετοιμασμένοι κινδυνεύουν να υποβαθμιστούν, εκείνοι που είναι καλύτερα προετοιμασμένοι θα δουν μια καλύτερη βαθμολογία», είπε, προσθέτοντας ότι ενώ οι εταιρείες ίσως κάποτε θεωρούσαν τη δράση για το κλίμα ως επιβάρυνση κόστους, το αντίστροφο είναι πλέον η αλήθεια.
«Η δράση για το κλίμα και η οικονομική βιωσιμότητα είναι απολύτως συνδεδεμένες και η αγορά αρχίζει πραγματικά να την ενσωματώνει στο μοντέλο της. Είναι μόνο η αρχή ενός ενάρετου κύκλου.»
[το ρεπορτάζ της Chloé Farand από το Climate Home News πρωτοδημοσιεύτηκε στην euractiv.com και μεταφρασμένο στα ελληνικά από τον Θοδωρή Καραουλάνη στην ελληνική euractiv]