Το rebranding της Ελλάδας ως μιας χώρας ευρωπαϊκής κανονικότητας, που προσφέρει μοναδικές επενδυτικές ευκαιρίες αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού. Υψηλής προτεραιότητας είναι και για το δήμαρχο Αθήνας Κώστα Μπακογιάννη το rebranding της πόλης, που θα πρέπει να μετατραπεί σε μητρόπολη, όπως ανέφερε, πρόσφατα, ο ίδιος. Τι είναι όμως, το brand και ποια είναι η φυσιογνωμία της έξυπνης πόλης;
Τα συστατικά επιτυχίας
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Mindhaus, που αποτελεί μέλος του ομίλου V+O, το brand ενός τόπου είναι το σύνολο των συσχετισμών, των εντυπώσεων και των συναισθημάτων που δημιουργούνται σε όσους τον σκέφτονται ή αλληλοεπιδρούν με αυτόν. Εξελίσσεται διαρκώς μέσα από τα ερεθίσματα που προσφέρουν οι κάτοικοι, οι εταίροι και ο συνολικός σχεδιασμός του, αποτελώντας μια υπόσχεση που πρέπει να βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα. Όλα αυτά τα κάπως θεωρητικά έχει καταφέρει να κάνει πράξη ο Δήμος Τρικάλων, όπου έλαβε, πρόσφατα, χώρα και το 1ο Plug & Play συνέδριο «Restart mAI City”.
Τι απαιτείται όμως, σύμφωνα με την έρευνα, προκειμένου ένας τόπος να γίνει brand; Εμπνευσμένη και ισχυρή ηγεσία, μακροπρόθεσμο όραμα, συνεργασίες μεταξύ των εταίρων και στρατηγικό σχεδιασμό, ώστε να καθίσταται εφικτή η ανάδειξη των μοναδικών χαρακτηριστικών ενός τόπου, του ρόλου των κατοίκων και των μοναδικών εμπειριών που προσφέρει ένας τόπος.
Πόσο όμως, εξοικειωμένοι είναι οι Έλληνες με τον όρο έξυπνη πόλη; Άνω του 60% των ερωτηθέντων είναι από αρκετά έως πάρα πολύ εξοικειωμένοι, ενώ για το 28% των συμμετεχόντων τα οφέλη σχετίζονται με τη βιώσιμη και έξυπνη διαχείριση των πόρων (νερό, απορρίμματα, ενέργεια). Αντίστοιχα, για το 25% των ερωτηθέντων τα οφέλη των έξυπνων πόλεων σχετίζονται με την άμεση εξυπηρέτηση σε δημόσιες υπηρεσίες και τη δυνατότητα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης και πληρωμών. Ταυτόχρονα, οι σημαντικότερες υπηρεσίες μίας πόλης περιλαμβάνουν την υλοποίηση εγκαταστάσεων για ΑμεΑ σε πολλαπλά σημεία της πόλης, «έξυπνους» κάδους ανακύκλωσης για όλα τα είδη απορριμμάτων, «έξυπνες» υποδομές φωτισμού, οδικού δικτύου, ελεύθερους δημόσιους χώρου και χώρους πρασίνου, δημόσιες υπηρεσίες με ηλεκτρονικές πλατφόρμες εξυπηρέτησης πολιτών (π.χ. chatbots, online chat), άμεση πρόσβαση σε πρώτες βοήθειες/ ιατρικό προσωπικό μέσω τηλεϊατρικής και βέβαια δωρεάν Wi-fi σε όλους τους δημόσιους χώρους.
Αρκεί να αναφερθεί ότι για τη συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων η “έξυπνη πόλη” αποτελεί κίνητρο ταξιδιού και τουρισμού, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι στο project του Ελληνικού κυρίαρχο ρόλο θα έχει η “έξυπνη” τεχνολογία και η πλήρης αξιοποίηση της τεχνολογίας της πληροφορίας.
Έμπρακτη στήριξη από EBRD
Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) χρηματοδοτεί σταθερά έργα που οδηγούν στον μετασχηματισμό των πόλεων σε “έξυπνες”, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι στελέχη της βρέθηκαν, πρόσφατα, στην Αθήνα για την παρουσίαση της νέας στρατηγικής τους για τον τουρισμό και τα ακίνητα.
Όπως αναφέρει ο Vlaho Kojakovic, Διευθυντής του κλάδου ακίνητης περιουσίας και τουρισμού της EBRD στο Economix.gr, oι πράσινες επενδύσεις συμβάλλουν στην ευημερία των κατοίκων με τη δημιουργία πιο υγιούς εσωτερικού περιβάλλοντος και καλύτερου μικροκλίματος που επιτρέπει μεγαλύτερη παραγωγικότητα. Οι πράσινες επενδύσεις περιλαμβάνουν επίσης τεχνικές κλιματικής ανθεκτικότητας που επεκτείνουν τόσο τη διάρκεια ζωής των ακινήτων όσο και την αντοχή τους στην αναμενόμενη υψηλότερη θερμική καταπόνηση. Έχουν επίσης θετικό οικονομικό αντίκτυπο, οδηγώντας σε χαμηλότερο κόστος λειτουργίας των κτιρίων. Όλα αυτά καθιστούν τα ακίνητα ελκυστικότερα για μελλοντικούς μισθωτές και αγοραστές.
Τα περιβαλλοντικά βιώσιμα κτίρια γίνονται όλο και πιο κοινά, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ δαπανηρά στις περισσότερες από τις χώρες που επενδύει η EBRD. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η συνεισφορά της EBRD είναι απαραίτητη.