Ένα καινούργιο κρατίδιο που θα είναι δύο φορές μεγαλύτερο σε σχέση με το Πριγκιπάτο του Μονακό θα δημιουργηθεί στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, με την επένδυση συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ να προσελκύει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον εντός κι εκτός Ελλάδας. «Το Ελληνικό είναι το στοίχημα, ότι η Ελλάδα μπορεί να βγάλει πέρα με τις δικές της δυνάμεις ένα απαιτητικό, σύνθετο και καινοτομικό έργο. Κάθε στιγμή που αυτό θα επιτυγχάνεται, η χώρα θα εκπέμπει και ένα ηχηρό μήνυμα σε όσους την αμφισβητούν, ότι η αμφισβήτησή τους δεν έχει πλέον βάση που να τη στηρίζει και ποτέ δεν είχε. Επίσης, θα εκπέμπει το μήνυμα, ότι αυτή η αλλαγή είναι ορατή σε κάθε Έλληνα και σε κάθε Ελληνίδα, και έχει την ευρύτερη υποστήριξή τους, γιατί θα βλέπουν πόσο επηρεάζεται η κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και το μέλλον της χώρας» ανέφερε, χθες, κατά την έκτακτη γενική συνέλευση για την έγκριση της ΑΜΚ ύψους 650 εκατ. ευρώ ο πρόεδρος της Lamda Development Τάσος Γιαννίτσης.
Πότε όμως, θα ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα του ελληνικού τουρισμού, αλλά και της ελληνικής οικονομίας;
Η πρώτη φάση
Η ανάπτυξη, όπως εξήγησε, χθες, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου θα προχωρήσει σε διαφορετικές φάσεις, ενώ θα δημιουργούνται συνεργασίες, που θα προκύψουν μέσω διεθνών διαγωνισμών, με τις καλύτερες στον τομέα τους εταιρείες.
Στην πρώτη φάση, που θα διαρκέσει πέντε έτη, θα δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου και θα κατασκευαστούν 800 κατοικίες, από τις συνολικά 10.000 που προβλέπει το business plan της Lamda Development, το οποίο εκτείνεται σε χρονικό ορίζοντα 25 ετών. Η εταιρεία έχει κάνει τους υπολογισμούς του επιχειρηματικού σχεδίου της με «συντηρητικές» τιμές πώλησης κατοικιών 3.500 έως 4.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, την στιγμή που οι αξίες στα Νότια προάστια αγγίζουν τις 8.000 ευρώ / τ.μ. Επίσης, το οικιστικό κομμάτι αντιστοιχεί σε 1 εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα, θα αντιπροσωπεύει το 43% των εσόδων, με τη συνεισφορά των δύο εμπορικών κέντρων και του ολοκληρωμένου συγκροτήματος αναψυχής με καζίνο (IRC) να τοποθετείται σε 35% και 10%, αντίστοιχα. Υπολογίζεται ότι στην πρώτη φάση θα υπάρχουν συνολικά έσοδα 1,2 δισ. ευρώ από πωλήσεις κατοικιών και άλλου είδους πωλήσεις.
Επίσης, κατά την πρώτη φάση, θα υλοποιηθεί το 40% του Μητροπολιτικού πάρκου, το οποίο θα συνδέεται με το Βόρειο και Νότιο τμήμα του ακινήτου, το 37% των υποδομών του έργου και το IRC. Επίσης, με ορίζοντα το 2023-2024, θα ολοκληρωθεί το Vouliagmenis mall, που θα βρίσκεται κοντά στο μετρό Ελληνικό και θα αποτελείται από 72 χιλ. τ.μ. μικτών εκμισθώσιμων χώρων. Σε αυτό το ελάχιστο μηνιαίο μίσθωμα εμπορικών καταστημάτων, ανά τ.μ., έχει προσδιοριστεί σε 37 ευρώ, ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη εκτιμάται σε 25 ευρώ. Στην πρώτη πενταετία, θα αναπτυχθεί κι ένα boutique mall, που θα βρίσκεται στην μαρίνα του Αγ. Κοσμά, εξυπηρετώντας, κατά βάση, τους επισκέπτες του IRC και τους κατοίκους των όμορων σε αυτό περιοχών, όπως και το βασικό συγκρότημα γραφείων, ένας οικιστικός πύργος και το mall hotel tower.
Τα υπόλοιπα στάδια
Η δεύτερη φάση είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, ενώ συνολικά, το έργο θα διαθέτει πέντε ψηλά κτήρια που θα φτάνουν τα 200 μέτρα και δέκα αρχιτεκτονικά τοπόσημα, μεταξύ των οποίων το πολυτελές ξενοδοχείο μαρίνας, ο πύργος κατοικιών στη μαρίνα, το πολυδύναμο κέντρο πολλαπλών λειτουργιών και εκδηλώσεων με πύργο παρατήρησης, το ενυδρείο, και ο πύργος/συγκρότημα κατοικιών και μικτών χρήσεων.
Συνολικά, η Lamda τοποθετεί τα έσοδα από πωλήσεις κατοικιών σε 58%, ενώ η αντίστοιχη συνεισφορά των malls και των ξενοδοχείων να είναι 28% και 8%, αντίστοιχα.
Στο ακίνητο θα δημιουργηθούν συνολικά τέσσερα ξενοδοχεία, από τα οποία ένα θα βρίσκεται στη μαρίνα, ενώ ένα ακόμη θα προορίζεται για οικογένειες. Συνολικά, θα υπάρχουν χίλια δωμάτια, εξαιρουμένου του ξενοδοχείου που θα διαθέτει το IRC.
Ωστόσο, τι μέλλει γενέσθαι με τις αναγκαίες υποδομές; Όπως ανέφερε, χθες, ο κ. Αθανασίου, η Lamda Development είναι συμβατικά υπεύθυνη για τις υποδομές εντός της έκτασης στο Ελληνικό, ενώ έχει καταρτίσει συγκοινωνιακές μελέτες, οι οποίες έχουν εγκριθεί. Ταυτόχρονα, θα υλοποιήσει μία γραμμή τραμ που θα συνδέεται με το μετρό Ελληνικού, ενώ θα δημιουργηθεί άξονας εντός του πάρκου. Ακόμη έχουν γίνει μελέτες ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο έργο από τον Πειραιά, ενώ μεγάλη θα είναι η συμβολή της υπογειοποίησης, κατά το ήμισυ, της παραλιακής, μεταξύ του Αγίου Κοσμά και του πρώην αεροδρομίου.
Η ΑΜΚ
Την ΑΜΚ, ύψους 650 εκατ. ευρώ, θα καλύψει, κατά το ποσοστό που του αναλογεί -αντιστοιχεί σε 350 εκατ. ευρώ- ο βασικός μέτοχος της Lamda Development, δηλαδή ο όμιλος Λάτση, όπως και η Voxcove του ομίλου Γερμανού και της οικογένειας Κάτσου. Τα δικαιώματα των μετοχών της θα ασκήσει και η Aegean που απέκτησε το 1,66% της Lamda Development, ενώ η συνεργασία των δύο εταιρειών αφορά την προώθηση του έργου στο Ελληνικό από την αεροπορική και την προβολή της αεροπορικής από την Lamda Development.
Παράλληλα, η χρηματοδότηση της πρώτης φάσης θα προέλθει εκτός από την ΑΜΚ ύψους 650 εκατ. ευρώ, από:
– έσοδα 400 εκατ. ευρώ που θα αποτελούν τμήμα των εκτιμώμενων συνολικών πωλήσεων 1,2 δισ. ευρώ της πρώτης φάσης
-δανεισμό 850 εκατ. ευρώ από τράπεζες με τις οποίες η Lamda Development βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις
-έκδοση ομολόγου 150 εκατ. ευρώ