Περισσότερα οχήματα στους δρόμους της Αθήνας δείχνουν τα στοιχεία της Αττικής Οδού, με τους συγκοινωνιολόγους να τονίζουν πως χρειάζεται στροφή στην βιώσιμη κινητικότητα καθώς το μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα είναι δυσανάλογο αυτού που μπορεί να αντέξει η πρωτεύουσα και άλλα αστικά κέντρα.
Μάλιστα, λόγω της κίνησης στους δρόμους τόσο στις ώρες αιχμής, όσο και τις υπόλοιπες, φαίνεται πως έχουν οδηγήσει τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερο τον αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, στα 256.461 οχήματα ανέρχεται η μέση κυκλοφορία για το διάστημα 1 Σεπτεμβρίου 2018 – 31 Αυγούστου 2019 στην Αττική Οδό.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στην διάθεση του το economix.gr, οι διελεύσεις στον αυτοκινητόδρομο καταγράφουν αύξηση, ενώ δεν αποκλείεται να αγγίξουν τα επίπεδα του 2009, τότε που η χώρα δεν είχε μπει ακόμα στα μνημόνια.
Πιο συγκεκριμένα, το 2009 ο ημερήσιος Μέσος Όρος οχημάτων ήταν 307.300, το 2010 έπεσε στα 281.329, το 2011 η πτώση συνεχίστηκε αφού έφτασε τα 250.491, το 2012 καταγράφηκε και άλλη μείωση διελεύσεων και συγκεκριμένα 215.644, κάτι που έγινε και ένα χρόνο μετά έχοντας 200.473. Το 2014, ήταν η χρονιά με το μικρότερο Μ.Ο. διελεύσεων καθώς ανέρχονταν στις 196.960. Το 2015 υπήρξε μια μικρή αύξηση, δηλαδή στις 201.749. Αντίστοιχα και το επόμενα έτη, με το 2016 να σημειώνονται 210.492 διελεύσεις, το 2017 να πηγαίνουν στις 216.893 και το 2018 τις 226.035.
Το πρώτο 9μηνο του έτους, η Αττική Οδός έχει μέσο όρο διελεύσεων 234.210, δηλαδή περισσότερες από το 2012 και μετά, χωρίς ωστόσο να έχουν συμπληρωθεί οι 12 μήνες. Κατά τις εκτιμήσεις, δεν αποκλείεται να αγγίξουν τα επίπεδα προ δεκαετίας, δείχνοντας έτσι πως οι οδηγοί πλέον χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματα τους. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο Ιούλιος ήταν ο μήνας με τις περισσότερες διελεύσεις καθώς καταγράφηκαν 264.503, ακολουθεί ο Ιούνιος με 260.491 και παίρνει την σκυτάλη ο Σεπτέμβριος με 252.024.
Από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων προκύπτει ότι η ημέρα με την μεγαλύτερη κυκλοφορία είναι η Παρασκευή, ενώ η κορύφωση του φόρτου στην Αττική Οδό παρατηρείται καθημερινά στις 8 το πρωί, στις 9 το πρωί και στις πέντε το απόγευμα.
Το μέλλον της κίνησης στην Αθήνα
Σύμφωνα με τα όσα τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, χρειάζονται δραστικά μέτρα για να μην «πνίγεται» η πόλη και οι πολίτες να μην ταλαιπωρούνται. Πρώτη δράση αποτελεί η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που τα τελευταία χρόνια κατά γενική ομολογία έχουν απαξιωθεί. Πιο τακτά δρομολόγια για να εξυπηρετούνται ακόμα περισσότεροι πολίτες, σε λεωφορεία, τρόλεϊ και τρένα θα ήταν μια λύση που θα έκανε αρκετούς να μην παίρνουν τα οχήματα τους σε καθημερινή βάση. Παράλληλα, η κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) επιβάλλεται να προχωρήσει για να έχουν πρόσβαση ακόμη περισσότερες περιοχές και κατ’ επέκταση πιο πολλοί επιβάτες. Άλλωστε, εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί ημερησίως 311.000 πολίτες, το οποίο μεταφράζεται σε 40.000 λιγότερες μετακινήσεις με ΙΧ.
Ταυτόχρονα, κατά τους συγκοινωνιολόγους, χρειάζεται να ενισχυθεί η μετακίνηση με το ποδήλατο και τα ηλεκτρικά πατίνια – δημιουργώντας όμως ποδηλατόδρομους προκειμένου οι χρήστες να είναι ασφαλείς και η χώρα να θυμίζει ευρωπαϊκό κράτος. Έτσι, η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα μειωθεί σημαντικά αφού οι πολίτες για κοντινές αποστάσεις θα μπορούν να χρησιμοποιούν μέσα φιλικά προς το περιβάλλον.
Τί προγραμματίζει για βιώσιμη κινητικότητα το ΥΠΕΝ
Όπως εξηγεί στο economix.gr ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, το υπουργείο Περιβάλλοντος ήδη τρέχει δράσεις που θα αλλάξουν την καθημερινότητα των πολιτών και θα έχουν πράσινο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Μεταξύ αυτών, το ΥΠΕΝ έχει προχωρήσει στην:
-
Χρηματοδότηση 170 και πλέον δήμων της χώρας μέσω του Πράσινου Ταμείου για την σύνταξη και Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
-
Συνεχής επικαιροποίηση και συμπλήρωση της νομοθεσίας για τον αστικό χώρο (σε όλα τα επίπεδα του χωρικού σχεδιασμού) και για τα θέματα της προσβασιμότητας. Συνεχής επικαιροποίηση και συμπλήρωση της νομοθεσίας για ενεργειακά θέματα, θέματα ανακύκλωσης, κυκλικής οικονομίας και φυσικού περιβάλλοντος που θεωρούνται μείζονα και εντός του πλαισίου των ΣΒΑΚ.
Επίσης:
-
Βρίσκεται σε εξέλιξη το Εθνικό Σχέδιο για την Προσβασιμότητα.
-
Δημιουργήθηκε Ο.Ε. που επεξεργάζεται την Σύνταξη Τεύχους Τεχνικών Οδηγιών Μελετών Αστικού Σχεδιασμού υπαίθριων δημόσιων χώρων και οδικού περιβάλλοντος».
-
Προωθήθηκε Κ.Υ.Α. για την υλοποίηση του έργου «Σύσταση και συγκρότηση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας » μετά την έκδοση των νέων οδηγιών από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό ELTIS που ενδυναμώνουν τα θέματα ενέργειας, logistics, και κλιματικής αλλαγής μέσα στο συνολικό πλαίσιο της σχετικής στρατηγικής.
-
Προωθήθηκε Κ.Υ.Α. για την υλοποίηση του έργου «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην επικράτεια».
-
Συστήνει Διυπουργική Ομάδας προώθησης του Ευρωπαϊκού εργαλείου EU ΒΙΜ (Building Information Modeling) και σχετικής ανάληψης δράσεων, για όλες τις υποδομές.
-
Προωθεί από το 2002 την Ευρωπαϊκή Εκστρατεία ευαισθητοποίησης του κοινού European Mobility Week, προς τους δήμους της χώρας με μεγάλη επιτυχία και συνεχόμενες διακρίσεις.
-
Υποστηρίζει τις εκστρατείες Ecomobility μαζί με το Υπουργείο Παιδείας για την ευαισθητοποίηση του μαθητικού κοινού προς μια κουλτούρα βιώσιμης κινητικότητας, και Free Mobility.
-
Έχει δημιουργήσει ένα Network Τοπικών Συντονιστών για την Βιώσιμη Κινητικότητα με την καθοδήγηση από τον Εθνικό Συντονιστή, με εκπροσώπους από τους ελληνικούς δήμους (σήμερα το δίκτυο αριθμεί 180 μέλη στο σύνολο των ελληνικών δήμων) και έχει καθημερινή συνεργασία μαζί τους.
-
Προώθησε τις προτάσεις του και σχέδιο Τροπολογίας για την προώθηση της μικροκινητικότητας.
-
Προωθεί την ανάπτυξη συνολικού δικτύου ποδηλατοδρόμων σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής για την εξυπηρέτηση του Μητροπολιτικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας.
-
Έχει εντάξει την διάσταση της προσβασιμότητας σε θεσμικά – κανονιστικά κείμενα που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον (προσβάσιμες παραλίες, πεζοπορικά μονοπάτια).