Σε περίπου τέσσερις μήνες αναμένεται να κατατεθεί το νομοθετικό πλαίσιο για τα μικροοχήματα, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και τα skate rollers, το οποίο θα προβλέπει όλο το κανονιστικό πλαίσιο για την αγορά, την ασφάλεια και τη χρήση τους, στις πόλεις. Τη διαβεβαίωση αυτή έδωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Βασίλη Κεγκέρογλου για τα μέτρα ενσωμάτωσης κοινόχρηστων αυτοηλεκτροκινούμενων πατινιών στις ελληνικές πόλεις.
Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν προκαλέσει το τελευταίο διάστημα παγκόσμια φρενίτιδα, ενώ μέρα με την μέρα κερδίζουν ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές αλλά και φανατικούς… haters. Η απουσία νομοθετικού πλαισίου, τα συχνά ατυχήματα και η έλλειψη υποδομών έχουν προκαλέσει διχογνωμία σε χρήστες, πολίτες και άλλους οδηγούς. Πέρα από τις φθορές και τους βανδαλισμούς που ενίοτε έχουν σημειωθεί, η γενική εικόνα παραμένει θετική, ωστόσο οι φόβοι για τραυματισμούς λόγω της μη τήρησης του ΚΟΚ παραμένουν υπαρκτοί.
Στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες οι οποίες υποστηρίζουν πως σε γενικές γραμμές οι πολίτες ανταποκρίνονται σημαντικά, καθώς παρέχουν με μικρό κόστος κοντινές μετακινήσεις φιλικές προς το περιβάλλον.
«Η Ελλάδα είναι δύο βήματα μπροστά από την ΕΕ. Κανένα έγγραφο καμία οδηγία δεν έχει εκδοθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για την ελεύθερη διακίνηση όχι μόνο των πατινιών αλλά και των άλλων μικρών μέσων μετακίνησης. Από το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη συσταθεί Ειδική Επιτροπή -μετά και την επιστολή από την Ένωση Συγκοινωνιολόγων- με τη συμμετοχή και όλων των αρμόδιων φορέων, η οποία εξετάζει όλο το πλαίσιο και θα παραδώσει τις προτάσεις της μέσα σε στο δεσμευτικό χρονικό περιθώριο των τεσσάρων μηνών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης.
Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι μέχρι την οριστική λύση του προβλήματος θα ανακοινωθεί η εφαρμογή προσωρινών μέτρων για την ελεύθερη διακίνησή τους μέσα στις πόλεις.
Ο υφυπουργός διευκρίνισε ακόμα ότι το νομοθετικό πλαίσιο θα καθορίζει τους κανόνες, τόσο των τεχνικών τους προδιαγραφών όσο και τους συγκεκριμένους χώρους και σταθμούς για την κυκλοφορία τους, ενώ θα προβλέπει και θέματα που αφορούν την ασφάλεια των ίδιων οδηγών μικροοηχημάτων.
Τα ηλεκτρικά πατίνια, το τελευταίο διάστημα αποτελούν την νέα… μόδα παγκοσμίως και αυτό γιατί είναι μια εναλλακτική μορφή κυκλοφορίας που προωθεί τη βιώσιμη κινητικότητα μέσω του μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Ωστόσο, φλέγον ζήτημα αποτελεί η μείωση των ατυχημάτων, κάτι που έχει λάβει σοβαρά υπόψη της, η νέα ηγεσία του υπουργείου.
Λίγο πριν τις εκλογές, η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, είχε καταθέσει πρόταση η οποία όμως δεν νομοθετήθηκε. Μεταξύ άλλων, προέβλεπε οι οδηγοί των ηλεκτρικών πατινιών να απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους και έθετε ηλικιακά όρια (πάνω από 15 ετών ή από 12 ετών σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικα). Παράλληλα, υποχρεούνταν να φορούν κράνος το οποίο θα είναι δεμένο.
Αναλυτικότερα, τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα κατηγοριοποιούνταν ανάλογα με την ταχύτητά τους σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ/ώρα (θεωρούνταν ως πεζοί και μπορούσαν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ/ώρα και 25 χλμ/ώρα (θεωρούνταν ποδήλατα και επιτρεπόταν να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ/ώρα, οι οδηγοί των οποίων θα επιβαρύνονταν με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούσαν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.