Στιγμιότυπο από το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα Υψηλής Τάσης του ΑΔΜΗΕ
Πηγή Εικόνας: ΑΔΜΗΕ

Σε αποτυχία οδηγήθηκαν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην κυπριακή εταιρεία EuroAsia Interconnector και του ΑΔΜΗΕ, υπό τον συντονισμό του υπουργείου Ενέργειας, για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης και την ένταξη του έργου στο PCI (Projects of Common Interest), ώστε να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους.

Το πρόβλημα είχε ξεκινήσει όταν η ΡΑΕ αποφάσισε να αναθέσει το έργο Κρήτης – Αττικής στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ. Η απόφαση οδήγησε την EuroAsia Interconnector, που είχε οριστεί ως φορέας υλοποίησης του PCI από την Ε.Ε., να προσφύγει στη δικαιοσύνη χωρίς, ωστόσο, να καταφέρει να δικαιωθεί. Οι δύο πλευρές δεν μπόρεσαν να βρούνε κοινό πεδίο συνεργασίας μέσω μίας συμβιβαστικής λύσης ώστε να μην γίνει το έργο ως εθνικό και να υπάρξει πρόσβαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία που προβλέπει η Ε.Ε. Η κυπριακή εταιρεία υποστηρίζει ότι οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, όπως αποφασίστηκαν από ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ, είναι διαφορετικές από τις αντίστοιχες που προβλέπει το κοινοτικό έργο με την ελληνική πλευρά να εκφέρει διαφορετική γνώμη επ’ αυτού κρίνοντας ότι δεν υφίσταται ζήτημα διαλειτουργικότητας.

Τα τελευταία εικοσιτετράωρα το υπουργείο Ενέργειας, με συντονιστή τον υφυπουργό Γεράσιμο Θωμά, δρομολόγησε επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές για να υπάρξει μία αμοιβαία επωφελής λύση. Με δεδομένο, όμως, ότι προτεραιότητα για το υπουργείο είναι η έγκαιρη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής και η ενεργειακή ασφάλεια του νησιού, το περιθώριο για να υπάρξει συνεννόηση ήταν εξαρχής αμελητέο. Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να ολοκληρώσει την Πέμπτη την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών για τα καλώδια, τη στιγμή που το ελληνικό δημόσιο θέλει το έργο να ολοκληρωθεί έως το 2022. Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για τους μετασχηματιστές αναβλήθηκε για τα τέλη Οκτωβρίου, ύστερα από σχετικό αίτημα των εταιρειών.

ΟΙ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ…

Εντός της χθεσινής ημέρας, η κυπριακή πλευρά κατέθεσε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μία νέα πρόταση που, παρά και την προσπάθειά της, δεν θεωρήθηκε επαρκής από την ελληνική πλευρά. Η τελευταία επέμενε ιδιαίτερα σε θέματα που αφορούν την ολοκλήρωση του έργου εντός ενός ορισμένου χρονικού πλαισίου και δεν ήθελε επ’ ουδενί να υπάρξει καθυστέρηση προς αυτή την κατεύθυνση. Από εκεί και πέρα, φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν πολλά ερωτηματικά και αναφορικά με τη διαχείριση του καλωδίου από άλλον Διαχειριστή πλην του ελληνικού δημοσίου. Το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης ήταν η κυπριακή εταιρεία και ο βέλγος διαχειριστής Elia, που διαχειρίζεται και τα κεφάλαια, να αποφασίσουν τη μη συμμετοχή στη διαδικασία.

… ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ

Στην «ανάγκη ταχείας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που είναι μείζονος εθνικής σημασίας» απέδωσε το ΥΠΕΝ, με ανακοίνωσή του, την αποτυχία στις διαπραγματεύσεις όλων των πλευρών. Μάλιστα, όπως εξηγεί το υπουργείο, η ελληνική κυβέρνηση ενθάρρυνε και υποστήριξε τη διεξαγωγή εντατικών διαπραγματεύσεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να εξευρεθεί συναινετική λύση ενώ συμπληρώνει πως «στόχος ήταν να υλοποιηθεί  η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest-PCI). Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη δεν τελεσφόρησαν». Τέλος, το υπουργείο τονίζει πως «παρέχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ».

Σημειώνεται ότι επίσημη αντίδραση δεν υπήρξε από την κυπριακή πλευρά που, όλο το προηγούμενο διάστημα, έκανε λόγο για ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας και την άρσης της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού καθώς και ενδεχόμενο ενεργειακής εξάρτησης από Κύπρο και Κατεχόμενα. 

ΥΠΕΝ: εθνικό έργο η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης