Ημέρα εξελίξεων για τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης είναι η σημερινή καθώς ολοκληρώνεται το χρονικό περιθώριο για τη λήψη των τελικών αποφάσεων από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης για τη στήριξη του έργου PCI ηλεκτρικής διασύνδεσης Aττικής – Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ. Η κρισιμότητα της σημερινής ημέρας έγκειται και στο γεγονός ότι επίκειται συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Κομισιόν προκειμένου να αποφασιστεί η στήριξη της χώρας μας.
Ειδικότερα, πρόκειται για τη συνεδρίαση που αφορά στην κατάρτιση του διετούς ευρωπαϊκού καταλόγου για τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος. Η χρηματοδότηση στη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης μέσα από κοινοτικούς πόρους μπορεί να δρομολογηθεί μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθεί με τη μορφή ενός ενιαίου έργου υποθαλάσσιου αγωγού.
Οι προσδοκίες για τη συμμετοχή της κυπριακής εταιρείας EuroAsia Interconnector δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές καθώς, παρά και τις διαβουλεύσεις με ΥΠΕΝ και ΑΔΜΗΕ, λίγα μπορούν να γίνουν προς την κατεύθυνση της συνεργασίας όλων των πλευρών. Σε κάθε περίπτωση, η προχθεσινή συνάντηση των δύο πλευρών μοιάζει να ξαναβάζει το εγχείρημα στις ράγες αλλά, με δεδομένη και τη χρονική πίεση που υπάρχει προς όλες τις πλευρές, δύσκολα θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές στις αποφάσεις για το θέμα.
Τα προβλήματα στη λήψη της απόφασης ξεκινούν από το γεγονός ότι οι προδιαγραφές που καθορίστηκαν από ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ για την «Αριάδνη» είναι διαφορετικές από τις αντίστοιχες της EuroAsia Interconnector. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το έργο δεν είναι πλέον ενιαίο, με αποτέλεσμα να μη συνδέονται εν τέλει Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτη – Αττική. Η Κομισιόν έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι το έργο θα θεωρηθεί κοινοτικό μόνο αν γίνει στο πλαίσιο ενός ενιαίου υποθαλάσσιου αγωγού και, κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν πρόκειται να προβεί σε χρηματοδότηση έως και 335 εκατ. ευρώ, που αναμενόταν να καταβάλει αν το έργο ήταν κοινοτικό.
Όπως έγραψε το Economix.gr, το ΥΠΕΝ επιχειρεί να επισπεύσει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση της ενεργειακής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και, κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, προτεραιότητα για την ηγεσία του είναι να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν το έργο. «Είναι ακόμα σημαντικότερη η ενεργειακή ευστάθεια της Κρήτης, πολύ περισσότερο που η λειτουργούσα σήμερα μονάδα της ΔΕΗ στη μεγαλόνησο θα πρέπει βάση του ενωσιακού δικαίου να αποσυρθεί», είχε σημειώσει χαρακτηριστικά ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης.
Από εκεί και πέρα, για τη Λευκωσία τα προβλήματα στην υλοποίηση του αγωγού ερμηνεύονται ως αδυναμία απέναντι σε ενδεχόμενη ηλεκτρική διασύνδεση Τουρκίας – Κατεχόμενων. Μάλιστα, αντιμετωπίζουν την ενεργειακή διασύνδεση με την Κρήτη ως μέσο για την ενεργειακή ασφάλεια και την άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού. Στην περίπτωση που τεθεί ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας της Κύπρου, και με δεδομένο ότι τα ενεργειακά δίκτυά της συνδέονται πλήρως με τα Κατεχόμενα, θα αναγκαστεί να καλυφθεί ενεργειακά από την Τουρκία – αντί για την Ελλάδα και το Ισραήλ.