Στοπ” στην πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, στο τμήμα από την Τσιμισκή έως την παραλιακή Λεωφόρο Νίκης, είπε το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης με την απόφαση να λυθεί η σύμβαση του έργου με τον εργολάβο. Τη σύμβαση είχε υπογράψει η διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη, λίγο πριν ολοκληρώσει τη θητεία της, προκαλώντας τότε την αντίδραση του νεοεκλεγέντος δημάρχου, Κωνσταντίνου Ζέρβα.
«Στις 8 Αυγούστου, κατακαλόκαιρο, ο Γιάννης Μπουτάρης καλεί τον εργολάβο και υπογράφει τη σύμβαση, παρά το ότι έχω εκλεγεί δήμαρχος και παρά το ότι του έχω ζητήσει τηλεφωνικά να μην το κάνει, διότι διαφωνώ. Εάν σας ακούγονται σωστά και ωραία αυτά, τότε απλώς συζητάμε», είπε ο κ. Ζέρβας μιλώντας κατά τη συζήτηση του θέματος, σε μαραθώνια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου που εκτυλίχθηκε ξημερώματα Παρασκευής.
«Προφανώς θέλω πεζοδρόμους και όχι μόνο την Αγίας Σοφίας. Αλλά να είναι βιώσιμοι. Σκεφτείτε τον άνθρωπο που στοιβάζεται στον ΟΑΣΘ. Σκεφτείτε αυτόν που ψάχνει να παρκάρει. Τα καταστήματα που θα έχουν δύο χρόνια τα έργα. Το φέραμε εσπευσμένα για να προφυλάξουμε τον δήμο από όποιες επιπτώσεις. Θα μπορούσαν να αποφευχθούν αυτές, εάν ο Γιάννης Μπουτάρης δεν υπέγραφε», πρόσθεσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών ‘Εργων, Εφραίμ Κυριζίδης, που έφερε την εισήγηση του θέματος προς συζήτηση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος είπε πως «κανείς δεν πέφτει από τα σύννεφα καθώς η διοίκηση Ζέρβα επανειλημμένα έχει εκφραστεί ενάντια του συγκεκριμένου έργου» και η απόφαση για ακύρωση της σύμβασης είναι πολιτική.
Οι λόγοι διάλυσης της σύμβασης, σύμφωνα με τον κ. Κυριζίδη, είναι πως δεν έγιναν οι σχετικές μελέτες κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την Αγίας Σοφίας και πως επρόκειτο για έργο μη αναπτυξιακού χαρακτήρα με αποπληρωμή μέσω του δανείου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων τα επόμενα 30 έτη.
Επίσης, πρόσθεσε πως θα δημιουργούσε σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη καθώς δεν υπάρχει άλλη κάθοδος για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, ενώ δίχως τη βασική γραμμή του Μετρό να λειτουργεί στην πόλη, είναι δύσκολες οι μετακινήσεις καθώς αυτή τη στιγμή το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς είναι ο ΟΑΣΘ που παρουσιάζει ελλείψεις.
Η θέση της αντιπολίτευσης
«Νιώθω διαρκώς ότι αυτή η διοίκηση φέρει ένα ψυχολογικό θέμα και ένα πρόβλημα ανάληψης ευθυνών. Μοιάζει πως θέλει να ξηλώσει ότι θυμίζει Μπουτάρη και αυτό είναι αντιπαραγωγικό για τη Θεσσαλονίκη», είπε η Κατερίνα Νοτοπούλου, επικεφαλής της παράταξης “Θεσσαλονίκη Μαζί” για την ανάπλαση της Αγίας Σοφίας, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η κ. Νοτοπούλου άσκησε κριτική στον κ. Ζέρβα λέγοντας πως της προκαλεί «αλγεινή εντύπωση» το γεγονός ότι εισάγεται το θέμα της λύσης της σύμβασης, χωρίς να υπάρχει εισήγηση από την αρμόδια υπηρεσία. «Αναρωτιέμαι γιατί ξανά και ξανά συζητάμε σε αυτή την πόλη για σταμάτημα έργων αντί να συζητάμε για καινούργια. Γιατί θέλετε να σταματήσετε μια σειρά από έργα και φυσικά το Μετρό;» αναρωτήθηκε.
Από την παράταξη “Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα”, με επικεφαλής τον Νίκο Ταχιάο, ο δημοτικός σύμβουλος, Βασίλης Γάκης, θύμισε πως από την πρώτη θητεία της διοίκησης του Γιάννη Μπουτάρη το 2011 ήταν ο μόνος από τους σημερινούς συμβούλους που είχε καταψηφίσει το συγκεκριμένο έργο και επισήμανε το αντίτιμο που θα κληθεί να πληρώσει ο δήμος στον εργολάβο. «Και ο νυν δήμαρχος και άλλοι συνάδελφοι που σήμερα είναι αντίθετοι στην πεζοδρόμηση την υπερψήφιζαν. Εγώ είμαι πραγματικά αντίθετος στην διαμόρφωση της Αγίας Σοφίας από την αρχή», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Σπύρος Βούγιας, επικεφαλής της παράταξης “ΠΟΛΗχρωμη Πόλη” εξέφρασε αρχικά την απορία για το κατεπείγοντος του θέματος, ενώ πρότεινε να ξανασχεδιαστεί το επόμενο κομμάτι του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας και να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια ένας σύγχρονος πεζόδρομος που θα χαρακτηρίζει τη Θεσσαλονίκη.
«Απαράδεκτη» χαρακτήρισε ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος εκ μέρους της “Λαϊκής Συσπείρωσης” την ενέργεια του πρώην δημάρχου, Γιάννη Μπουτάρη, να υπογράψει τη σύμβαση λίγες ημέρες προτού ολοκληρώσει τη θητεία του. Επίσης, υπενθύμισε πως η παράταξή του ήταν αντίθετη στο συγκεκριμένο έργο από την αρχή. «Να μην παραδοθεί η πόλη περαιτέρω σε οικονομικά συμφέροντα», πρόσθεσε, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Από την “Οικολογία – Αλληλεγγύη”, ο Μιχάλης Τρεμόπουλος ζήτησε ενημέρωση για το ύψος των αποζημιώσεων που θα διεκδικήσει ο εργολάβος, είπε πως οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου θα έπρεπε να εξηγήσουν τους λόγους για το σταμάτημα του έργου και πως το συγκεκριμένο τμήμα θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
Ο Αντώνης Γαζάκης από την παράταξη “Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής” ανέφερε πως είναι υπέρ των πεζοδρομήσεων και πως η κυριαρχία του Ι.Χ. θα πρέπει να περιοριστεί στο κέντρο της Θεσσαλονίκης καλώντας τη διοίκηση να καταθέσει συνολικό σχεδιασμό.
«Αντιδεοντολογική» χαρακτήρισε ο Γιώργος Ρακκάς, επικεφαλής της παράταξης “Μένουμε Θεσσαλονίκη”, την ενέργεια του Γιάννη Μπουτάρη να υπογράψει τη σύμβαση, τονίζοντας πως είναι ενάντια στην υλοποίηση ενός τέτοιου έργου που ευνοεί την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων. Με τη διάλυση της σύμβασης συντάχθηκε και ο επικεφαλής του συνδυασμού, Ιωάννης Νασιούλας.
Η διάλυση σύμβασης για την εκτέλεση του έργου εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης έπειτα από ονομαστική ψηφοφορία.