Τη διαβεβαίωση πως οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα πληρώσουν φέτος τα ίδια τέλη κυκλοφορίας με πέρσι, έδωσε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία που συνδέει τα τέλη με τους ρύπους και «αν δεν κάνουμε κάτι, το 2021 εκ των πραγμάτων θα αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας». Σύμφωνα με τον υπουργό, επειδή στην Ελλάδα έχουμε από τους πιο παλιούς και γερασμένους στόλους ΙΧ αυτοκινήτων, αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση είναι κατά πόσο «μπορούμε να βοηθήσουμε την εισαγωγή καλών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και να δώσουμε κίνητρα στους Έλληνες σιγά σιγά» συμπλήρωσε αναφερόμενος σε μεταχειρισμένα νέας τεχνολογίας και τη μείωση της φορολογίας τους.
Σύμφωνα με πηγές του economix.gr, για να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις στο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας ειδικά για τα παλαιά μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. που επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας, αναμένεται τον επόμενο μήνα να συγκροτηθεί μια ειδική ομάδα εργασίας.
Υπενθυμίζεται ότι με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΟΜΕ, ανεστάλησαν προσωρινά οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μέτρηση των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα. Η… παράταση στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας θα ισχύσει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου όπου και θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά (στην Ελλάδα για τα καινούρια και στην Ευρώπη για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα) από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά.
Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:
– 0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ
– 91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο
– 101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
– 121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο
– 141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
– 161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
– 181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
– 201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
– Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Μετά την αλλαγή του προτύπου υπολογισμού των ρύπων, οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα αυξηθούν για τα οχήματα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την παράταση. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως αν ένα όχημα που εκπέμπει σήμερα 130 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα επιβαρύνεται με ετήσια τέλη ύψους 156 ευρώ. Με το νέο πρότυπο θα εμφανίζεται, για παράδειγμα, να εκπέμπει 200 γραμμάρια ρύπων και έτσι ο ιδιοκτήτης του εφόσον αυτό ταξινομηθεί από την 1η Μαρτίου και μετά θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ύψους 556 ευρώ, δηλαδή πάνω από 400 ευρώ που θα έδινε μέχρι σήμερα. Ωστόσο, για να μην συμβεί αυτό θα πρέπει να πραγματοποιηθεί προσαρμογή της κλίμακας υπολογισμού των τελών – κάτι που εξετάζει ενδελεχώς το ΥΠΟΙΚ.
Στα υπόλοιπα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010 και τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης, δεν αναμένονται αλλαγές.
Τι είναι το WLTP
Το Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, είναι ένας νέος τρόπος υπολογισμού εκπομπής ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου που αντικατέστησε το NEDC τον Σεπτέμβριο του 2017 και βάση προγραμματισμού θα τον έχει αντικαταστήσει πλήρως το 2021.
Η αλλαγή έγινε για οικολογικούς λόγους, καθώς η αύξηση των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα λειτουργούσε αρνητικά ως προς το φαινόμενο του θερμοκηπίου.