Ξεκινάει η επόμενη φάση του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του Μετρό
Σταθμός του μετρό, Μανχάταν - Νέα Υόρκη
Ξεκινάει η επόμενη φάση του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του ΜετρόΠηγή Εικόνας: fancygrave.com στο pexels

Μακρά καθυστέρηση προβλέπουν ενημερωμένες πηγές  της αγοράς κατασκευών για την πορεία υλοποίησης της πρώτης φάσης του έργου της γραμμής 4 του Μετρό, το οποίο δημοπρατήθηκε την περασμένη άνοιξη. Ο λόγος; Οι προσφυγές με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπο το έργο, προϋπολογισμού 1,45 δισ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι κοινοπραξίες Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών, με την πρώτη φάση της γραμμής 4  (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) να είναι, ενδεχομένως, το μοναδικό δημόσιο που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει με νέο αντικείμενο την ελληνική κατασκευαστική αγορά. Παρόλ’ αυτά, το έργο, όπως εξηγούν πηγές, θα μπορούσε να παραμείνει επ’ αόριστον στον αέρα, λόγω των προσφυγών που έχουν κατατεθεί στη δικαιοσύνη, έχουν κριθεί βάσιμες και έχουν ως αντικείμενο την “προσβολή πράξεων της διαγωνιστικής διαδικασίας”.

Οι προσφυγές

Ειδικότερα, ο όμιλος Μυτιληναίος έχει καταθέσει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά απόφασης  του διοικητικού συμβουλίου της Αττικό Μετρό, βάσει της οποίας αποκλείστηκε από το διαγωνισμό. Η προσφυγή αφορά και τον αποκλεισμό της, ως μέλος κοινοπραξίας με τις εταιρείες FCC και Αρχιρόδον, από το διαγωνισμό.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες του Economix.gr, μελετητικές εταιρείες, που αποκλείσθηκαν από το διαγωνισμό, έχουν προσφύγει στο ΣτΕ, με τη σχετική απόφαση να μην έχει ακόμη εκδοθεί.

Αλλά και η ΤΕΡΝΑ, που δεν κατέθεσε προσφορά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που σχετίζεται με την τεχνική πληρότητα των προσφορών. Ταυτόχρονα, το σκεπτικό της προσφυγής της κατασκευαστικής στη δικαιοσύνη σχετίζεται και με το γεγονός ότι βάσει της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την υπόθεση των προσυνεννοήσεων σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, καταδικάζεται αριθμός εταιρειών που δεν προχώρησε στη διαδικασία διευθέτησης και έχουν εμπλοκή στο έργο.

Σε όλα τα παραπάνω, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, έρχεται να προστεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες του Economix.gr, το προδικαστικό αίτημα που έχει καταθέσει το Συμβούλιο της Επικρατείας στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Το Ανώτατο Δικαστήριο ζητάει την λήψη γνωμοδότησης σχετικά με το κατά πόσο και σε ποιο βαθμό οικονομικοί φορείς, που εμπλέκονται σε ένα έργο, μπορούν να προσφεύγουν στη δικαιοσύνη με αντικείμενο την προσβολή πράξεων της διαγωνιστικής διαδικασίας. Όπως εξάλλου, αναφέρουν έγκριτοι νομικοί κύκλοι στο Economix.gr, «το ενωσιακό δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων διαθέτει μία ιδιαίτερα σύνθετη νομοτεχνική δομή, η οποία καθιστά αναγκαία την περαιτέρω ερμηνεία διατάξεων και εννοιών»

Εάν λοιπόν, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, ληφθεί υπόψη ότι εκκρεμεί και η προσφυγή αποκλεισθείσας εταιρείας από το διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 του μετρό, όπου προσωρινός μειοδότης είναι η ΤΕΡΝΑ, γίνεται αντιληπτό ότι το χρονοδιάγραμμα του έργου έχει εκτροχιαστεί.

Σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου τέλη του 2018, το υπουργείο Υποδομών είχε προχωρήσει στη δέσμευση ποσών 488.020.000 ευρώ και 560.000 ευρώ για την κατασκευή της υπόγειας σήραγγας του έργου και για απαλλοτριώσεις, αντίστοιχα.  Το συγκεκριμένο έργο της γραμμής 4 εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ (επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) στα μέσα Δεκεμβρίου, με το συνολικό κόστος της σήραγγας να διαμορφώνεται σε 601,2 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός της γραμμής 4 ανέρχεται σε 1,45 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με το υπολειπόμενο τμήμα της χρηματοδότησης να αναμένεται ότι θα προέλθει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).

Όσον αφορά τη σήραγγα 12,1 χλμ. θα πρέπει να έχει αποπερατωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 (βάσει και των δεσμεύσεων ολοκλήρωσης έργων στο τρέχον ΕΣΠΑ με τον κανόνα Ν+3), στόχος που συγκεντρώνει, για την ώρα, περιορισμένες πιθανότητες επιτυχίας.