Στην πρόθεση της κυβέρνησης της ΝΔ να προχωρήσει με τις ιδιωτικοποιήσεις, όπως αυτή αποτυπώνεται από τις εξελίξεις στην υπόθεση του αεροδρόμιου «Ελευθέριος Βενιζέλος», εστιάζει η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, σημειώνοντας ότι το πρόγραμμα θα ενισχύσει την αξιοπιστία της νέας κυβέρνησης για την μεταρρυθμιστική της βούληση.
Όπως αναφέρεται το αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας απογειώνεται, καθώς για πρώτη φορά τον Αύγουστο, περισσότεροι από τρεις εκατομμύρια επιβάτες διακινήθηκαν στο αεροδρόμιο σε ένα και μόνο μήνα. «Κατά τους πρώτους οκτώ μήνες, ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε κατά 6,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μέχρι το τέλος του έτους θα μπορούσε να επιτευχθεί ένα νέο ρεκόρ με 23 εκατομμύρια επιβάτες. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ θα έχει διπλασιάσει έτσι την κίνησή του σε σχέση με το πρώτο έτος λειτουργίας του το 2002. Η επιβατική έκρηξη είναι μια καλή προϋπόθεση για την προγραμματισμένη ιδιωτικοποίηση της εταιρείας του αερολιμένα» γράφει η εφημερίδα.
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι το κράτος εξακολουθεί να ελέγχει το 55% των μετοχών. Το 40% το κατέχει η AviAlliance, η οποία υποστηρίζεται από το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments. Το υπόλοιπο πέντε τοις εκατό των μετοχών ανήκει στον Όμιλο Κοπελούζου.
«Τώρα το κράτος θέλει να εκχωρήσει το 30% των μετοχών και οικονομικοί κύκλοι υπολογίζουν ότι το ενδεχόμενο κέρδος μπορεί να κυμανθεί από 1 έως 1,5 δισ. ευρώ», σημειώνεται στο δημοσίευμα και προστίθεται ότι «η εταιρεία είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα».
Σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα «η μερική ιδιωτικοποίηση ήταν ένας από τους όρους των πιστωτών που έπρεπε να εκπληρώσει εδώ και καιρό η Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης, καθυστέρησε όμως λόγω της διαμάχης για τη μελλοντική κατανομή των εδρών στο Διοικητικού Συμβουλίου. Πίσω από αυτό κρυβόταν η επιθυμία της κυβέρνησης του αριστερού πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να διατηρήσει και στο μέλλον το κράτος τον έλεγχο της εταιρείας. Εναντίον αυτής (της επιθυμίας) τάσσονταν οι ιδιώτες κάτοχοι μεριδίων. Η νέα κυβέρνηση έλυσε με μια υπουργική απόφαση το θέμα και άνοιξε το δρόμο για την πώληση των μεριδίων. Μεταξύ των δυνητικών ενδιαφερομένων, παράλληλα με τους υφισταμένους μετόχους συγκαταλέγεται και ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci. Οι Γάλλοι είχαν ήδη δείξει ενδιαφέρον το 2014 για τον διαγωνισμό που είχε προκηρυχτεί για 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά έχασε από τη (γερμανική) Fraport η οποία εξασφάλισε την σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων με 1,2 δισ. ευρώ».
«Η ελληνική κυβέρνηση ελπίζει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση των μεριδίων του αεροδρομίου ήδη πριν το τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου. Κάτι τέτοιο θα έδινε ώθηση και σε άλλες ιδιωτικοποιήσεις που θέλει να προωθήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά από πολύχρονες καθυστερήσεις για να υπογραμμίσει τη μεταρρυθμιστική του βούληση και να κερδίσει την εμπιστοσύνη των χρηματαγορών», σχολιάζει η εφημερίδα.
«Υπό την τεράστια πίεση των πιστωτών ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας αναγκάστηκε το καλοκαίρι του 2015 να συμφωνήσει σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, αυτό ήταν το τίμημα για το τρίτο πακέτο διάσωσης, το οποίο προφύλαξε τότε την Ελλάδα από τη χρεοκοπία. Ο Τσίπρας επέβαλε τους νόμους για τις ιδιωτικοποιήσεις στη Βουλή, αλλά παρασκηνιακά η κυβέρνηση φρέναρε τα περισσότερα προγράμματα λαμβάνοντας υπόψη τις αντιδράσεις των συνδικάτων και τις ιδεολογικές (αντιδράσεις) στο ίδιο τους το κόμμα», αναφέρει μεταξύ άλλων η εφημερίδα και προσθέτει: «Ο Μητσοτάκης θέλει τώρα να εφαρμόσει γρήγορα τα σχέδια που καθυστερούν εδώ και χρόνια. Σε αυτά ανήκει, ως ένα είδος φάρου, η αξιοποίηση του εγκαταλελειμμένου χώρου του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Σε μια έκταση η οποία είναι ίση με το πριγκιπάτο του Μονακό, ιδιώτες επενδυτές θέλουν, υπό την καθοδήγηση της ελληνικής εταιρείας αξιοποίησης ακινήτων Lamda Development, να επενδύσουν περίπου οκτώ δισ. ευρώ σε ξενοδοχεία, κατοικίες, εμπορικά και συνεδριακά κέντρα, εγκαταστάσεις για ελεύθερο χρόνο κι ένα καζίνο. Ένα άλλο σχέδιο για το οποίο εργάζεται ιδιαίτερα εντατικά η κυβέρνηση, είναι η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, ενός σημαντικού οδικού άξονα Ανατολής-Δύσης στην ΝΑ Ευρώπη, η οποία συνδέει την Αδριατική με τον Βόσπορο. Το ίδιο ισχύει και για την πώληση κρατικών μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων, τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΔΔΗΕ».
«Μετά την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ το 2016 από την κινεζική COSCO, όπου κατασκευάζεται ένα προγεφύρωμα του νέου δρόμου του μεταξιού, η ελληνική κυβέρνηση θέλει τώρα να ιδιωτικοποιήσει άλλα δέκα λιμάνια, αρχής γενομένης από εκείνο του βορειοελλαδίτικου λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Όπως ο Πειραιάς. Έτσι και η Αλεξανδρούπολη είναι ένα παράδειγμα ότι οι ιδιωτικοποιήσεις δεν αφορούν μόνο εμπορικά συμφέροντα αλλά και γεωπολιτικά: Οι ΗΠΑ διερευνούν το λιμάνι (της Αλεξανδρούπολης) το ως πιθανό ενεργειακό διαμετακομιστικό κόμβο και χώρο, και σταθμό υγροποιημένου φυσικό αέριου, αλλά και ως σταθμό για τον αμερικανικό στόλο στη Μεσόγειο», καταλήγει η εφημερίδα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.