Απόλυτης προτεραιότητας χαρακτήρισε την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό στη Θεσσαλονίκη ώστε να λειτουργήσει μέσα στο 2023, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, κατά την παρουσίαση, στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, του Νίκου Ταχιάου και του Νίκου Κουρέτα για τις θέσεις, του προέδρου και αντιπροέδρου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. αντίστοιχα, οι οποίες εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία με την στήριξη των βουλευτών της ΝΔ.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης βρέθηκε στο επίκεντρο της κριτικής των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ σχετικά με τη διαχείριση των αρχαιοτήτων του σταθμού της οδού Βενιζέλου και την απόφαση να απομακρυνθούν και να επανατοποθετηθούν.
Μητσοτάκης: Θέλετε σταθμό του μετρό στο κέντρο ή ένα ωραίο μουσείο στη Βενιζέλου;
«Θα έπρεπε να σταματήσουμε έξι μήνες τα έργα του Μετρό για να γίνουν οι αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου. Εμείς επιλέγουμε τη λύση απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, ώστε να παραδοθεί ως ενιαίο το έργο μαζί με τον σταθμό Βενιζέλου μέχρι τους πρώτους μήνες του 2023», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Από την πλευρά τους, οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επέμειναν ότι η καλύτερη λύση είναι η κατασκευή του έργου με τα αρχαία κάτω από το χώρο και ότι η αλλαγή του αρχικού σχεδίου σημαίνει περισσότερες καθυστερήσεις και μεγαλύτερο κόστος ενώ έδωσαν έμφαση και στις αντιδράσεις που υπάρχουν από αρχαιολόγους. «Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού δημιουργούν ανησυχίες μήπως διακινδυνευθούν νέες καθυστερήσεις και νέα πρόστιμα», σημείωσε ο πρώην Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής του κόμματος, Γιάννης Δραγασάκης.
«Αν προχωρήσουμε στην αρχική λύση το κόστος θα είναι μεγαλύτερο και θα υπάρξουν καθυστερήσεις, Η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλος δεν έχει ξεκινήσει, Είμαστε στο σημείο μηδέν», αντέτεινε ο υπουργός Υποδομών και πρόσθεσε: «Η λύση με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων είναι πολύ σύντομη και φθηνότερη. Το κόστος για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στη Θεσσαλονίκη έφθασε στα 135 εκατ. ευρώ όταν το Μουσείο Ακρόπολης έγινε με λιγότερα λεφτά ενώ όλο το Μετρό της Αθήνας στοίχισε 130 εκατ. ευρώ. Υπάρχει πρόβλημα. Να σεβαστούμε τα αρχαία, όμως ας μην πηγαίνουμε και σε μια διαδικασία απίστευτων υπερβολών».
«Οι αρχαιολόγοι βρίσκονται στο στόχαστρο ιδιοτελών συμφερόντων μικρών ή μεγάλων. Επί δύο αιώνες η κοινότητα των αρχαιολόγων με υψηλή αίσθηση του καθήκοντος κατόρθωσαν να περισώσουν τους αρχαίους θησαυρούς της πολιτισμικής ταυτότητας της χώρας. Η κυβέρνηση, έρχεται τώρα και φέρνει ένα νέο εθνικό αφήγημα ξεχνώντας την προδοσία των Σκοπίων και ανοίγει μέτωπο με το εθνικό έργο των αρχαιολόγων. Ας ληφθούν αποφάσεις που δεν θα καταφεύγουν σε λαϊκίστικα συνθήματα», τόνισε από την πλευρά του ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης.
«Διαφωνώ ότι κάνουμε επίθεση στους αρχαιολόγους. Το αντίθετο. Οι ίδιοι οι αρχαιολόγοι μεταξύ τους έχουν για πολύ βασικά θέματα, προβλήματα, όπως για το μετρό Θεσσαλονίκης ή τις ανασκαφές στην Αμφίπολη. Δεν έχω εμμονή, σέβομαι την διατήρηση του αρχαιολογικού πλούτου αλλά πρέπει και να τον αναδείξουμε», απάντησε ο κ. Καραμανλής. Συμπλήρωσε δε, ότι η κυβέρνηση εξετάζει το θέμα με τις ενστάσεις στο ΣτΕ, που δημιουργούν όπως είπε μεγάλα προβλήματα στα επενδυτικά έργα, ώστε να βρεθεί ένας μέσος όρος για να μην δημιουργούνται προσκόμματα.
«Κακά τα ψέματα. Η Αθήνα που έχει ένα μεγάλο αρχαιολογικό πλούτο όταν έγινε το Μετρό λήφθηκαν αποφάσεις και αναδείχθηκαν. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει η νοοτροπία μην αγγίξετε τίποτα. Υπάρχει η λογική ότι ο χρόνος μετριέται σε αιώνες. Πρέπει με τους αρχαιολόγους να συνεννοηθούμε ότι τα αρχαία είναι για να φυλάσσονται αλλά και να αναδεικνύονται», ήταν το σχόλιο της πρώην υπουργού Πολιτισμού και βουλευτή της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη.
Υπέρ της νέας λύσης που προτείνει η κυβέρνηση τάχθηκαν επίσης τόσο ο πρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό. «Η μόνη λύση είναι αυτή που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός. Δεν υπάρχει θέμα μόνο με τους αρχαιολόγους αλλά και με την ίδια τη πόλη. Πρέπει να κάνουμε διάλογο και να συνδιαλλαγούμε με την πόλη να φέρουμε καταλαγή. Θα οργανωθεί ενημέρωση των πολιτών της Θεσσαλονίκης ώστε να αποδραματοποιηθεί το έργο, να γίνει κατανοητό και να τους κάνουμε συμμέτοχους του», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος και πρόσθεσε: «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει καμία σχέση με το Μετρό της Αθήνας Αθήνας. Πρέπει με τους αρχαιολόγους να βρούμε κοινή γλώσσα, Ανάγουν το θέμα στο απώτατο παρελθόν, εμείς όμως πρέπει να τρέξουμε το έργο. Μια συμπληρωματική σύμβαση για το σταθμό Βενιζέλου θα κοστίσει 35 εκ. εκατ. ευρώ και αναγκαστικά θα γίνουν και απευθείας αναθέσεις έργου. Έχει αυτό τη πολιτική του σημασία γιατί κανείς δεν μπορεί να αναλάβει μια τέτοια απόφαση».
«Από το 2014 το ΚΑΣ προειδοποίησε ότι υπάρχουν αρχαία κάτω από το Μετρό Θεσσαλονίκης και εισηγήθηκε να αποσπαστούν και να επανατοποθετηθούν», σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Κουρέτας.
Κόντρα για τις καθυστερήσεις
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μίλησε για «σοβαρά προβλήματα που καλείται η σημερινή κυβέρνηση να αντιμετωπίσει» και τόνισε ότι για το Μετρό Θεσσαλονίκης χάθηκε πολύτιμος χρόνος ενώ τα έργα προχωρούν αργά.
«Είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας οι επικοινωνιακές προσπάθειες με εγκαίνια και δημόσιες δηλώσεις, ότι δήθεν θα μπορούσε να λειτουργήσει το 2020. Αυτές οι ανυπόστατες εκτιμήσεις δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με την πραγματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το έργο», ανέφερε και πρόσθεσε: «Οι πολίτες άκουγαν πολλά για το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εμείς δεν θα τους κοροϊδέψουμε. Είναι εύκολο να λες θα είναι έτοιμο το 2021. το 2022. Το έργο πέρασε από χίλια κύματα. Από το να πούμε ότι θα ολοκληρωθεί τότε προτιμάμε να πούμε ότι θα ολοκληρωθεί ενιαίο το έργο με το σταθμό του Βενιζέλου τους πρώτους μήνες του 2023. Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε εικονική πραγματικότητα. Μελετάμε, σχεδιάζουμε προχωράμε βάζοντας πάνω από όλα το δημόσιο συμφέρον».
Οι αναφορές του υπουργού Υποδομών για προσπάθεια δημιουργίας μιας εικονικής πραγματικότητας από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε ότι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, προκάλεσαν την αντίδραση του πρώην αντιπροέδρου και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Δραγασάκη, που τόνισε ότι θα περίμενε μια άλλη προσέγγιση στο θέμα αυτό. «Ήρθε ο υπουργός να πει ότι όλα καλά έγιναν μέχρι το 2015 και ότι οι καθυστερήσεις υπήρξαν μέχρι το 2018 και από δω και πέρα όλα θα τρέξουν. Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μια υπόθεση 30 ετών και ξεκίνησε επί Κούβελα το 1989. Για κάθε καθυστέρηση πληρώθηκαν πρόστιμα από το δημόσιο. Πρέπει να οικοδομηθεί ένα κλίμα συζήτησης για ένα έργο που δεινοπάθησε. Η προηγούμενη κυβέρνηση το έβαλε σε ένα δρόμο», επεσήμανε ο κ. Δραγασάκης.
«Με εξαίρεση το σταθμό Βενιζέλου το μετρό Θεσσαλονίκης προχώρησε πολύ ικανοποιητικά. Δεν έχω κανένα να πρόβλημα να δώσω τα εύσημα στη προηγούμενη κυβέρνηση. Με αδικείται. Όλη η ιστορία με τις καθυστερήσεις ξεκίνησε από το 2013 όταν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μπουτάρης προσέφυγε στο ΣτΕ, δικαιώθηκε, το έργο καθυστέρησε επί δύο χρόνια και ο εργολάβος πήρε γύρω στα 300 εκατ. ευρώ», απάντησε ο κ. Καραμανλής.
Ταυτόχρονα, απέρριψε τις αιτιάσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ήταν έτοιμο το 2020, χαρακτηρίζοντας το «σενάριο εκτός πραγματικότητας» και αντιτείνοντας ότι, «όλος ο τεχνικός κόσμος όταν το ακούει αυτό από πολιτικούς, τους αντιμετωπίζει ως ασόβαρους» και πρόσθεσε ότι σύμφωνα με τους ειδικούς, χωρίς τη λύση του σταθμού Βενιζέλου θα είναι έτοιμο το 2022.
«Πήραμε την πολιτική απόφαση όχι πολλά λόγια, όχι να τάζουμε πράγματα που δεν μπορούν να υλοποιηθούν αλλά να κάνουμε συστηματική δουλειά με στόχους και χρονοδιαγράμματα. Πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι και να μην πολιτικοποιούμε σύνθετα τεχνικά ζητήματα», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Αττικό Μετρό: αντιπαράθεση για τους νέους επικεφαλής – βιογραφικά – Γιατί φωνάζει ο ΣΥΡΙΖΑ