Την αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα, με βελτιωμένο πλαίσιο προκήρυξης και τη χρήση πλοίου αντικατάστασης από τις εταιρείες, εξετάζει το υπουργείο Ναυτιλίας.
Η χρηματοδότηση των μισθωμάτων για τις άγονες γραμμές που ανέρχονται σε 105, θα γίνεται πλέον από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ αναμένεται ναανέλθει σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, από τα 100 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα στα 130 εκατομμύρια ετησίως. Η χρηματοδότηση έως σήμερα ήταν 90,5 εκατ. για τις άγονες και 10 εκατομμύρια ευρώ από το αυξημένο κόστος των καυσίμων που θα ισχύσει από τις αρχές του 2020. Από την 1/1/2020 τα πλοία βάση σχετικής νομοθεσίας του ΙΜΟ θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο που είναι ακριβά κατά 20% με 25% από το συμβατικό καύσιμο .
Το κράτος με βάση τις υφιστάμενες συμβάσεις θα πρέπει να καλύψει το αυξημένο κόστος, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Επίσης η αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες κρίνεται αναγκαία προκειμένου να μπορούν πλέον στο ακτοπλοϊκό δίκτυο να χρησιμοποιηθούν πλοία καλύτερης κατηγορίας (πιο σύγχρονα) ώστε όλα τανησιά να αντιμετωπισθούν ισότιμα.
Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας είναι επίσης η πρόβλεψη του «πλοίου αντικατάστασης» που όποια εταιρεία θα διαθέτει θα έχει την ανάλογη προτεραιότητα, ενώ αυτό αν δεν εφικτό θα δίνεται η δυνατότητα ορισμού «πλοίου αντικατάστασης» από άλλες εταιρείες. Επίσης, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης πέρα από την Αλεξανδρούπολη εξετάζεται να γίνεται και με τη Λήμνο, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων Μιχάλης Σακέλης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι οι ελεύθερες δρομολογήσεις καλύπτουν αυτή τη στιγμή το 95%-97% της ακτοπλοϊκής κίνησης από και προς τα νησιά ενώ οι γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας (άγονες γραμμές) είναι το 3%-5% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης όπου εξυπηρετούνται 44 νησιά.
Αναφορικά με το θέμα της εφαρμογής στα πλοία του νέου τύπου καυσίμου από 01/01/2020 ανέφερε ότι η επιβάρυνση ανα τόνο είναι περίπου από 100 έως 125 ευρώ.
Σημειώνεται ότι στις ελεύθερες δρομολογήσεις, όπου εκεί δεν υπάρχει επιδότηση της γραμμής, οι ακτοπλόοι με την εφαρμογή του νέου τύπου καυσίμου έχουν ζητήσει μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια προκειμένουν να αποφευχθούν τυχόν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.