Παραλιακός δρόμος
Παραλιακός δρόμος
Παραλιακός δρόμοςΠηγή Εικόνας: Photo by Tirachard Kumtanom from Pexels

Τρία σενάρια επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών για την επανεκκίνηση του δρόμου Πάτρα-Πύργος, που έχει απομείνει μακέτα, καθώς οι αλχημείες, για περίπου 4 χρόνια, του πρώην υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη δεν έφεραν απτά αποτελέσματα. Ειδικότερα, όπως εξηγούν στο Economix.gr αρμόδιες πηγές, οι λύσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο έχουν ένα κοινό παρονομαστή: όχι μόνο την έναρξη των εργασιών, αλλά κυρίως την ολοκλήρωσή τους, χωρίς να προκύψουν απρόοπτα.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείεται οι πέντε από τις συνολικά εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος να υλοποιηθούν, τελικά, από τις εταιρείες, που έχουν μειοδοτήσει στους σχετικούς διαγωνισμούς, δηλαδή την ιταλική GD Infrastrutture, την Intrakat και την Interkat. Βάσει του σεναρίου αυτού, μένει να βρεθεί λύση για τις υπόλοιπες τρεις εργολαβίες, τις δύο στις οποίες η Τοξότης του Καλογρίτσα κηρύχθηκε έκπτωτη και μία ακόμη που βρίσκεται «παγιδευμένη» στα γρανάζια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ωστόσο, στη ζυγαριά του Υποδομών, μεγαλύτερο βάρος φαίνεται να έχουν δύο άλλες «φόρμουλες» με στόχο την επανεκκίνηση του έργου.

Πρώτον, αυτό να ενταχθεί στον οδικό άξονα της Ολυμπίας Οδού της οποίας τμήμα αποτελούσε μέχρι και πριν από περίπου έξι χρόνια, οπότε, ελέω οικονομικής κρίσης, η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να αναβάλει την υλοποίησή του. Η κίνηση αυτή, όμως, θα απαιτήσει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και γι’ αυτό ο φάκελος αυτός θα περιλαμβάνεται στις αποσκευές του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, κατά την προσεχή επίσκεψή του στις Βρυξέλλες, η οποία τοποθετείται το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου. Σε αυτή βέβαια, την περίπτωση, δεν είναι ξεκάθαρο ποια θα είναι η διαχείριση, σε νομικό επίπεδο, των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τους σημερινούς αναδόχους.

Δεύτερον, η επαναδημοπράτηση του έργου, εξέλιξη που θα καθιστούσε, ξανά, αναγκαία τη νομική διαχείριση της ενδεχόμενης λύσης των υπογεγραμμένων συμβάσεων με τις τρεις εταιρείες.

Το πάγωμα πληρωμής των προκαταβολών

Την ίδια στιγμή, η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών με έγγραφό της έχει προχωρήσει στην αναστολή της πληρωμής των προκαταβολών του οδικού άξονα προς τους αναδόχους, ωσότου ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις για την τύχη του έργου.

Πρακτική με την οποία φαίνεται να διαφωνεί η GD Infrastrutture, που είναι μειοδότης στα τμήματα Μιντιλόγλι – Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας και Κάτω Αχαΐα – Σαγαίικα, η οποία διαμηνύει, με επιστολή της, ότι είναι σε θέση να ολοκληρώσει τις δύο εργολαβίες έξι μήνες νωρίτερα.

«Υπό την αυτονόητη προϋπόθεση τόσο της άμεσης άρσης αναστολής των πληρωμών που έχει διαταχθεί από τις υπηρεσίας σας, όσο και της άμεσης επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζονται συνήθως κατά την εκτέλεση των έργων αυτής της κλίμακας και της σπουδαιότητας, είναι σε θέση να περατώσει τις κατασκευαστικές εργασίες των ερβολαβιών που έχει  αναλάβει έως και 6 μήνες νωρίτερα του προβλεπομένου συμβατικού χρόνου» σημειώνει. Και υπενθυμίζει, στην ίδια επιστολή, την πρότασή της για την ανάληψη των εργολαβιών 1 και 4 του οδικού άξονα, με τις ίδιες τιμές που είχε προσφέρει η Τοξότης, που είχε κηρυχθεί έκπτωτη.

Σημειώνεται ότι ο χρόνος πιέζει, καθώς το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι και το 2023, ειδάλλως η Ελλάδα θα κληθεί να καταβάλει στην Ε.Ε. τα κονδύλια που αντιστοιχούν στην κοινοτική χρηματοδότησή του.