Με τη χρήση πετρελαίου σε αυτοκίνητα να αναμένεται να κορυφωθεί στα μέσα της δεκαετίας του 2020, οι πετρελαϊκές εταιρείες επιδιώκουν ένα καταφύγιο στα πετροχημικά – και τα πλαστικά – όπου η ζήτηση εξακολουθεί να είναι ισχυρή. Ωστόσο, ακόμη και αυτή η αντίληψη τίθεται τώρα υπό αμφισβήτηση λόγω μιας παγκόσμιας αντίστασης στο πλαστικό που κυριαρχεί στην Ευρώπη.
Το πικ του πετρελαίου – τουλάχιστον στα επιβατικά αυτοκίνητα – βρίσκεται κοντά, κυρίως λόγω της βελτίωσης της απόδοσης καυσίμων και της ταχείας ηλεκτροκίνησης του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων, σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Ενέργειας (IEA).
Η παγκόσμια έκθεση ενέργειας του IEA για το 2018 προβλέπει ότι η χρήση πετρελαίου στα αυτοκίνητα θα κορυφωθεί «στα μέσα της δεκαετίας του 2020». Μετά από αυτό, με βάση την υπόθεση ότι 300 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι στο δρόμο μέχρι το 2040, αυτό θα μετατοπίσει τρία εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, αναφέρει η έρευνα.
Αρκετά για να μειώσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου; Όχι και τόσο, σύμφωνα με την Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας (ΙΕΑ), το οποίο δείχνει στα πετροχημικά – κυρίως τα πλαστικά- ως τη «μεγαλύτερη πηγή ανάπτυξης της χρήσης πετρελαίου» την επόμενη δεκαετία.
«Ακόμη και αν οι παγκόσμιες αναλογίες ανακύκλωσης πλαστικών διπλασιαστούν, αυτό θα περιορίσει μόνο τα 1,5 mb / d από την προβλεπόμενη αύξηση πάνω από 5 mb / d», αναφέρει ηΙΕΑ στην έκθεση του, σημειώνοντας τη συνεχή αύξηση της ζήτησης από την Ασία.
Για τη βιομηχανία πετρελαίου, τα πλαστικά θεωρούνται επομένως ως ασφαλές καταφύγιο, καθώς και μια βασική πηγή διαφοροποίησης.
«Η πετρελαϊκή βιομηχανία αναζητά τον επόμενο οδηγό ανάπτυξης και η πετροχημική βιομηχανία είναι μια βασική αγορά για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου», λέει ο Rob Gilfillan, από τη συμβουλευτική εταιρεία Wood Mackenzie.
[To ρεπορτάζ της Frédéric Simon πρωτοδημοσιεύτηκε στην EurActiv.com και στην EurActiv.gr μεταφρασμένο από Σοφία Ελανίδου ]