Ένα από τα επιτακτικότερα και σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το νησί της Αλοννήσου είναι αυτό της ακτοπλοϊκής σύνδεσης καθώς το υπό χρήση λιμάνι είναι προβληματικό και κάθε φορά που ο καιρός χαλάει δεν μπορεί να προσεγγίσει καράβι σ’ αυτό.
Σύμφωνα με τις μελέτες της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού στο λιμάνι της Αλοννήσου, το Πατητήρι, προσδιορίζεται το μέγιστο πρόβλημα της επικίνδυνης πρυμνοδέτησης στον εξωτερικό προβλήτα, λόγω γειτνίασης με τα βράχια του λιμενοβραχίονα.
Το σημερινό λιμάνι του νησιού, στο Πατητήρι, δεν εξυπηρετεί σε καμία περίπτωση λόγω της επικινδυνότητάς του, αλλά αντίθετα δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα, που σύμφωνα με την δημοτική αρχή της Αλοννήσου έχει θέσει ως στόχο να τα αντιμετωπίσει με την κατασκευή ενός νέου σύγχρονου λιμανιού στις Σπαρτίνες.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, για το μείζον θέμα του λιμανιού, ο δήμαρχος Αλοννήσου Πέτρος Βαφίνης χαρακτήρισε το λιμάνι ως «επικίνδυνο και δύσκολο στην προσέγγιση των πλοίων, είναι ένα λιμάνι χωρίς προστασία, ο χώρος είναι ακατάλληλος και προκύπτουν προβλήματα. Ειδικά τον χειμώνα υπάρχουν μέρες που όταν οι άνεμοι έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση, τα πλοία δεν μπορούν να προσεγγίσουν το λιμάνι, τα βλέπουμε να έρχονται και να φεύγουν. Από την κατασκευή του, πριν πολλά χρόνια, ήταν λάθος η χωροθέτησή του και παράλληλα είναι δύσκολη και η μετακίνηση των αυτοκινήτων όταν δένει καράβι στο νησί».
Το αίτημα των Αλοννησιωτών και της δημοτικής αρχής είναι ένα νέο λιμάνι, ασφαλές και εύκολα προσεγγίσιμο για τα πλοία που θα εκτελούν τα δρομολόγια προς την Αλόννησο και τα άλλα νησιά των Σποράδων και όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος «το νέο λιμάνι στις Σπαρτίνες θα λύσει τα χρόνια συγκοινωνιακά προβλήματα του νησιού και έχουμε προετοιμαστεί αφού έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για την κατασκευή του νέου λιμενικού έργου. Ο δήμος Αλοννήσου επιδιώκει και ελπίζει στη χρηματοδότηση της κατασκευής από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, μέσω του προγράμματος «Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ)» όπου αναμένεται στις επιλέξιμες δαπάνες να είναι και τα έργα για τα λιμενικά. Δεν θέλουμε να βρεθούμε απροετοίμαστοι και να ζήσουμε αυτό που βίωσαν οι κάτοικοι της Σαμοθράκης».
Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί ο προϋπολογισμός για τη δημιουργία του νέου λιμανιού στις Σπαρτίνες ανέρχεται σε 13 εκατομμύρια ευρώ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι και στο παρελθόν υπήρχε προμελέτη για την κατασκευή νέου λιμανιού, αλλά από το 2011 και μετά έγιναν και ολοκληρώθηκαν οι συστηματικές και ολοκληρωμένες μελέτες, ώστε το έργο να είναι ώριμο για την εκτέλεσή του.
Όταν η Αλόννησος αποκτήσει το νέο της λιμάνι, στις Σπαρτίνες, με βάθος χρόνου τα τέσσερα χρόνια για την ολοκλήρωσή του, για το νησί θα σημάνει η ύπαρξη ενός ασφαλούς λιμανιού, στο οποίο θα μπορούν να δένουν ταυτόχρονα ένα ταχύπλοο και δύο μεγάλα επιβατικά-οχηματαγωγά πλοία που το μήκος τους θα μπορεί να φθάνει τα 130-140 μέτρα.
Σύμφωνα με τον κ. Βαφίνη και τα υπάρχοντα σχέδια “το παλιό λιμάνι στο Πατητήρι θα μετατραπεί σε μια σύγχρονη μαρίνα σκαφών, που ειδικά τις καλοκαιρινές περιόδους με τον αυξημένο τουρισμό θα μπορούν να σταθμεύουν δεκάδες μικρές και μεγάλες θαλαμηγοί, με τις απαραίτητες διευκολύνσεις που θα αποφέρουν και σημαντικά έσοδα στην τοπική οικονομία και παράλληλα θα λύσει για έναν και πλέον αιώνα το χρόνιο λιμενικό πρόβλημα της Αλοννήσου”.
Πηγές που μίλησαν στο economix τονίζουν ότι το έργο δημιουργίας νέου λιμανιού σε προστατευομένη περιοχή – και μάλιστα πολλαπλά – έχει σημαντικές προκλήσεις και αν μπορέσει να ολοκληρωθεί μέσα από το εργαλείο της ΟΧΕ θα αποτελέσει οδηγό για αντίστοιχες επενδύσεις και έργα σε άλλες περιοχές. Το πρόβλημα που αντιμετώπισε η Σαμοθράκη οδηγεί την Πολιτεία στο να βρεί λύσεις, σημειώνουν. Θυμίζουμε ότι η Αλόννησος αποτελεί μία από τις πρώτες και πιο σημαντικές προστατευόμενες περιοχές της χώρας, τόσο του δικτύου Natura 2000, όσο, κυρίως, του Εθνικού Θαλλάσσιου Πάρκου Βορείων Σποράδων.