Αισιοδοξία για την απεμπλοκή των επενδύσεων στα υδατοδρόμια, που έχει κατατάξει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών ως ένα από τα μεγάλα, αναγκαία, έργα στην Ελλάδα, εκφράζουν στο Economix στελέχη εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά.
Κι αυτό καθώς η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων αποτελεί προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, των κ.κ. Κ.Καραμανλή και Γ.Κεφαλογιάννη, ενώ και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης έχει συναντηθεί με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Hellenic Seaplanes Νικόλα Χαραλάμπους.
Σημειώνεται ότι η Hellenic Seaplanes μαζί με την Ελληνικά Υδατοδρόμια είναι οι βασικοί παίκτες που επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά των μεταφορών με υδροπλάνα, ενώ, ήδη, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Τι πρέπει να αλλάξει
Ένα από τα πιο σημαντικά εμπόδια για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων είναι ο Νόμος 4568/18 του πρώην υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Ο λόγος;
Βάσει των διατάξεων Σπίρτζη, η έκδοση άδειας ίδρυσης βρίσκεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα είτε των Οργανισμών Λιμένος είτε των Λιμενικών Ταμείων. Αυτό σημαίνει ότι εταιρείες που έχουν αναλάβει την παραχώρηση λιμένων και μαρίνων δεν είναι δυνατόν να «τρέξουν» τη σχετική διαδικασία.
Με άλλα λόγια, υδατοδρόμιο δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστεί στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δηλαδή της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα των business plan των επενδυτών.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του Economix, στην τροποποίηση του Ν.4568, οι επενδυτές ζητούν να καταστεί δυνατή η εξασφάλιση αδειών από ιδιώτες παραχωρησιούχους, ώστε να είναι δυνατή η κατασκευή υδατοδρομίων στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Ένα ακόμη, από τα βασικότερα προβλήματα του σημερινού νομοθετικού πλαισίου είναι ότι δεν έχουν εκδοθεί συνολικά έξι ΚΥΑ, γεγονός που σημαίνει ότι η διαδικασία εξασφάλισης άδειας υδατοδρομίου είναι καταδικασμένη να… «παγώσει».
Αυτό, εάν λάβουμε υπόψη ότι οι αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες που εμπλέκονται στον έλεγχο των υδατοδρομίων λειτουργούν ασυντόνιστα και με μεγάλη καθυστέρηση, έχει ως αποτέλεσμα οι σχετικές εγκρίσεις να δίνονται με καθυστέρηση πολλών μηνών, όταν ο νόμος ορίζει ότι θα πρέπει να χορηγούνται σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 20 ημερών.
Μία ακόμη παθογένεια του σημερινού πλαισίου αφορά τον μεγάλο αριθμό των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων, η οποία προβλέπεται να αποτελείται από 10 άτομα! Ως αποτέλεσμα, είναι λογικό, όπως εξηγούν από την αγορά, να υπάρχει σοβαρή δυσκολία ως προς την εύρεση κοινής ημερομηνίας συνάντησης.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστική η περίπτωση των Παξών, όπου χρειάστηκαν πολλοί μήνες μέχρι τα μέλη της επιτροπής να συνεννοηθούν για να μεταβούν στο υδατοδρόμιο, ώστε να προχωρήσουν στον προβλεπόμενο έλεγχο.
Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, ο αριθμός των μελών αντίστοιχων επιτροπών δεν ξεπερνάει τα τρία άτομα, αριθμός που αποτελεί ζητούμενο και για την επιτροπή υδατοδρομίων στην Ελλάδα.
Προς το καλοκαίρι του 2020
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν γνώστες της αγοράς, εάν η κυβέρνηση δώσει ώθηση στις επενδύσεις στα υδατοδρόμια, είναι εξαιρετικά πιθανό, να έχουμε ένα μικρό αριθμό υδατοδρομίων κυρίως στο Ιόνιο.
Μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί τρία υδατοδρόμια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται αυτά σε Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθο και Μεγανήσι.
Σε αυτά τα συνολικά οκτώ υδατοδρόμια, σε πρώτη φάση, θα μπορούσαν να υπάρχουν πτήσεις με υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2020, ενώ, αν κινηθούν οι διαδικασίες, για τα οποία τα λιμενικά ταμεία έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.
Ακόμη υπάρχουν 20 «πιθανά» υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο που θα μπορούσαν να «ξεπαγώσουν» γρήγορα.
Αφότου βελτιωθεί το αδειοδοτικό καθεστώς, το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου στην Αττική, που θα πρέπει να λειτουργήσει ως κόμβος.
Τι έχει προηγηθεί ως σήμερα
18.4.2013
Δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις
Δεκέμβριος 2014
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο Κέρκυρας
Αύγουστος 2016
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο στον Λιμένα Γαΐου Παξών
Οκτώβριος 2018
Ψηφίστηκε ο νόμος 4568 με τίτλο “Θέματα υδατοδρομίων, αστικών οδικών μεταφορών και λοιπές διατάξεις”
Ιούλιος 2019
Το καλοκαίρι του 2019 είναι το έβδομο, κατά σειρά, όπου το δίκτυο υδατοδρομίων είναι ανύπαρκτο.