Σε υψηλή προτεραιότητα φαίνεται ότι θέτει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης αλλά και της Κύπρου με την Ελλάδα μετά και την αδυναμία της προηγούμενης κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΑΔΜΗΕ να συνεργαστούν με τον κυπριακό Euroasia Interconnector.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναμένεται κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κύπρο να θέσει ψηλά το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Στις συναντήσεις του αναμένεται να παρευρίσκεται και ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, που έχει έρθει ήδη σε επαφές για το θέμα και γνωρίζει από πρώτο χέρι την ατζέντα, όπως και ζητήματα που αφορούν την ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής.
Μάλιστα, ο νέος υπουργός Ενέργειας, θέτει ως αναγκαίο σημείο για την ολοκλήρωση του έργου διασύνδεσης της Κρήτης την κοινοτική χρηματοδότηση (στην οποία θα έχει πρόσβαση μόνο μέσω της συνεργασίας με τους Κύπριους) ενώ ξεκαθαρίζει πως το έργο θα πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα θέματα επάρκειας, που προκύπτουν από την απόσυρση των παλιών μονάδων, και της ηλεκτρικής τροφοδοσίας του νησιού.
Από εκεί και πέρα, η ελληνική πλευρά φαίνεται ότι θέτει εμπόδια στον εαυτό της καθώς η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που διορίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν κατάφερε να έρθει σε συνεννόηση με τον κυπριακό φορέα παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος μπορεί να αξιοποιήσει τα εργαλεία κοινοτικής χρηματοδότησης δεδομένου ότι το πρότζεκτ ετέθη στα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Μάλιστα, η ελληνική πλευρά θέλησε να προωθήσει το έργο ως εθνικό χωρίς να είναι σε θέση να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του.
Η απόφαση της ΡΑΕ για απευθείας ανάθεση του έργου διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης στην Αριάδνη (εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ) έδινε μεν τη δυνατότητα να ενταχθούν στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV κι άλλοι μέτοχοι με ποσοστό ως 49% αλλά διεμβόλιζε την αρχική συμφωνία με τους Κύπριους.
Στην πρώτη φάση, είχε υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα σε Euroasia Interconnector και ΑΔΜΗΕ για να καλυφθεί η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής που, όμως, οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο λόγων των ενιαίων τεχνικών προδιαγραφών που απαιτούνται για τη διαμόρφωση και ολοκλήρωση του έργου.
Το αρχικό σχέδιο, παρά τα προβλήματά του, άφηνε ανοιχτό το πεδίο συνεργασίας στο πλαίσιο της ένταξης του έργου στη λίστα κοινού ενδιαφέροντος. Η Ε.Ε. ξεκαθάρισε πως η απόφαση που ελήφθη δεν αφήνει ανάλογο περιθώριο και θα πρέπει το έργο να κατασκευαστεί ως εθνικό και άρα χωρίς πρόσβαση στην κοινοτική χρηματοδότηση. Η ελληνική πλευρά θέτει εν προκειμένω σαφή χρονικό ορίζοντα για την υλοποίηση του τμάμτος Αττική – Κρήτη, κι εκεί φαίνεται να εντοπίζεται ένα εκ των κυριότερων προβλημάτων των δύο πλευρών που, μάλιστα, οδήγησε σε νέο ναυάγιο τις συναντήσεις που ακολούθησαν σε Αθήνα και Βρυξέλλες.
Στη συνάντηση ΥΠΕΝ – ΑΔΜΗΕ επιβεβαιώθηκε και η πρόθεση των δύο πλευρών να παραταθούν οι δύο διαγωνισμοί για τα καλώδια και τους μετασχηματιστές του έργου από τις 5/8 για τις 30/8, μετά και την πρόσκληση της κυπριακής εταιρείας για συμμετοχή στους διαγωνισμούς κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής. Στο σχετικό διάστημα αναμένεται η ελληνική πλευρά να διευθετήσει όλες τις εκκρεμότητες και να αποφασίσει αναφορικά με το μοντέλο που θα ακολουθήσει για τη διασύνδεση Κύπρου και Κρήτης.
Σε κάθε περίπτωση, η κυπριακή εταιρεία γνωστοποίησε πως περιμένει από τους Οικονομικούς Φορείς να καταθέσουν τις προσφορές τους ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η σύνδεση με την Κρήτη να έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του 2022 και με την Κρήτη ως τα τέλη του 2023.
Αξίζει ακόμη να αναφερθεί πως, ενώ ο ΑΔΜΗΕ έχει προκηρύξει διαγωνισμούς για καλώδια και σταθμούς μετατροπής, η κυπριακή εταιρεία έχει ετοιμάσει τα έγγραφα των Διαγωνισμών μέσα από τον Φορέα Κατασκευής και τους συμβούλους της, την εταιρεία Elia Grid International (EGI) θυγατρική εταιρεία του ομίλου Elia, την Clifford Chance LLP και την Teshmont Consultants LP.
Σημειώνεται πως στην Ελλάδα επρόκειτο να βρεθούν και εκπρόσωποι του Euroasia Interconnector την προηγούμενη εβδομάδα.