Η ευρύτερη περιοχή της καταστροφής, σήμερα, μετά την πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Την… αναγέννηση στο Μάτι ανέλαβε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο μέχρι τις 23 Ιουλίου 2020 θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο.

Λίγες μέρες πριν, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος προχώρησε στην προέγκριση του ΕΧΣ, με το οποίο προβλέπονται μεταξύ άλλων η πολεοδομική οργάνωση, η απελευθέρωση της παραλιακής ζώνης από περιφράξεις, η αποκατάσταση της φυσικής λειτουργίας των ρεμάτων και η προώθηση της αντιπυρικής και αντιπλημμυρικής προστασίας.

Μάλιστα, όπως τονίζουν πηγές από το ΥΠΕΝ στο economix.gr, το Σχέδιο που εκπονήθηκε κυμαίνεται στην σωστή κατεύθυνση και έτσι θα συνεχιστεί ως έχει, ενώ τις επιμέρους λεπτομέρειες θα αναλύσουν τις επόμενες ημέρες ο υφυπουργός ΠΕΝ Δημήτρης Οικονόμου και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός.

Όπως έκανε γνωστό ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ Ευθύμιος Μπακογιάννης, στόχος του ΕΧΣ είναι μεταξύ άλλων, να αρθούν βασικά προβλήματα που προΰπαρχαν στην περιοχή και τα οποία συνέβαλαν στην εξέλιξη του καταστροφικού φαινομένου.

Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί η διαδικασία ανάπλασης, προκειμένου οι κάτοικοι της περιοχής να μην αντιμετώπισουν παρόμοια προβλήματα. Ταυτόχρονα, το Σχέδιο αναμένεται να γίνει «μπούσουλας» για περιοχές οι οποίες έχουν αντίστοιχα προβλήματα και σε εν δυνάμει φυσικά φαινόμενα, μπορούν να μετραπούν σε… παγίδες.

Η Περιοχή Επέμβασης έχει έκταση περίπου 7.900 στρ., με τα όρια να περιλαμβάνουν ανατολικά την ακτογραμμή, νότια (από ανατολικά προς δυτικά) τις οδούς Παύλου Μελά-Δημοκρατίας-Αλ.Φλέμινγκ-Κωστή Παλαμά, δυτικά: τη Λεωφόρο Μαραθώνος και το ανατολικό όριο του Π.Δ. προστασίας του Πεντελικού Όρους και βόρεια (από δυτικά προς ανατολικά) τις οδούς Μιλτιάδου-Αεροπορίας-Ευκαλύπτων-Καποδιστρίου-Ποσειδώνος-Αεροπορίας. Παράλληλα, κύριος χαρακτήρας της περιοχής παραμένει η παραθεριστική κατοικία, με τον συντελεστή δόμησης να κυμαίνεται από 0,30 έως 0,50.

Σύμφωνα με το ΕΧΣ, προτείνεται για την Νέα Μάκρη, το Μάτι και τον Άγιο Ανδρέα να διατηρήσουν τον χαρακτήρα που έχουν σήμερα, δηλαδή αυτόν της παραθεριστικής κατοικίας.

Ωστόσο, θα υπάρξουν ορισμένες εξαιρέσεις για να οριστούν κάποια τμήματα ως περιοχές αμιγούς κατοικίας, με συντελεστή δόμησης 0,30 και σε κάποια τμήματα θα καθοριστεί χρήση γενικής κατοικίας (με τον ίδιο συντελεστή) προκειμένου να επιτραπεί η λειτουργία καταστημάτων που θα εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες. Λεωφόρος Μαραθώνος και γύρω από τον Ιερό Ναό της Αγίας Μαρίνας, προτείνεται η χρήση γενικής κατοικίας (με εξαιρέσεις) στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση των αναγκών κατοικίας και των όμορων και γειτονικών περιοχών παραθερισμού. Οι περιοχές αυτές θα έχουν συντελεστή δόμησης 0,40, ενώ όπου έχει ήδη θεσμοθετηθεί υψηλότερος θα διατηρηθεί.

Αναφορικά με τις κατασκηνώσεις, το ΕΧΣ προτείνει να διατηρηθεί ο υπάρχων χαρακτήρας τους ενώ σε όλη την ζώνη θα καθοριστούν ελεύθεροι χώροι  σε ορισμένα ελεύθερα οικόπεδα, στις δασικές εκτάσεις, τη ζώνη της παραλίας και τις παραρεμάτιες περιοχές.

Για το ρέμα Παππά, προτείνεται να αναδειχθεί ως φυσικό στοιχείο σύνδεσης των περιοχών Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι.

Αντίστοιχα, για την Ραφήνα το ΕΧΣ προτείνει να παραμείνει ως κύριος χαρακτήρας η παραθεριστική κατοικία, όπως είναι δηλαδή το Κόκκινο Λιμανάκι.

Παράλληλα, προτείνεται κατά κύριο λόγο η γενική κατηγορία χρήσης της αμιγούς κατοικίας σε συνδυασμό με περιορισμένους θύλακες γενικής κατοικίας (με εξαιρέσεις).

Η περιοχή κοντά στην λεωφόρο Φλέμινγκ (π.χ. περιοχή Σκουφέικα), που βρίσκεται κοντά σε κεντρικά σημεία της Ραφήνας, προτείνεται να αναλάβει τις ανάγκες επέκτασής της και εξυπηρέτησης σε κοινωνικές υποδομές.

Για τις περιοχές ανατολικά  της Λεωφόρου Μαραθώνος και δυτικά των περιοχών παραθεριστικής και κύριας κατοικίας, προτείνεται η αγροτική χρήση.

Σε γενικές γραμμές, το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο προωθεί μεταξύ άλλων:

– Την αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία για την θωράκιση και ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Περιοχής Επέμβασης.

– Την αντιμετώπιση των δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασίας από τη διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο.

– Την αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού της Περιοχής Επέμβασης που αποτελούσε η έντονη δενδρώδης και θαμνώδης βλάστηση.

– Την ανασυγκρότηση του οικιστικού ιστού.

– Την ιεράρχηση του Οδικού Δικτύου.

– Την βελτίωση των οδικών συνδέσεων μεταξύ της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας και Νέας Μάκρης, καθώς και της Περιοχής Επέμβασης με το Ζούμπερι και το Ν. Βουτζά.

– Δημιουργία δικτύου κίνησης πεζών και ποδηλάτων.

– Διερεύνηση και ενίσχυση του κοινόχρηστου, δημόσιου χαρακτήρα της παραλιακής ζώνης.

– Αποκατάσταση της φυσικής λειτουργίας των ρεμάτων, με οριοθέτηση, προστασία και ανάδειξή τους σε όλο το μήκος τους μέχρι τη θάλασσα.

Έτσι θα γίνει το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο στο Μάτι