Η απόπειρα πλειστηριασμού, προχθές, τμήματος του εμπορικού κέντρου Avenue στο Μαρούσι, που υπήρξε άγονη, πέρασε, σε μεγάλο βαθμό στα ψιλά της ειδησεογραφίας.
Ωστόσο, αποτελεί μία πρώτης τάξης αφορμή για να τεθεί το ερώτημα πόσα malls εν τέλει χωράει η Αττική.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι την περασμένη Τετάρτη επιχειρήθηκε να βγει στο σφυρί, με τιμή εκκίνησης 9,4 εκατ. ευρώ, για δεύτερη φορά αριθμός ακινήτων του εμπορικού, δηλαδή ορισμένα καταστήματα, χώροι πάρκινγκ και ποσοστά εξ’ αδιαιρέτου σε βοηθητικούς χώρους.
Συνολικά, τα συγκεκριμένα ακίνητα αντιστοιχούν σε κάτι περισσότερο από το 4% του Avenue, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Τρόπαια Συμμετοχική (πρώην Σάνυο) έχει ανακοινώσει, παλαιότερα, ότι ο πλειστηριασμός δεν είναι παρά μια τραπεζική διαδικασία ρύθμισης κόκκινων δανείων, “που δημιουργήθηκαν με εγγύηση ένα μικρό μέρος των ιδιοκτησιών του εμπορικού κέντρου και που, λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών δεν καλύφθηκαν”.
Τα νέα σχέδια
Σύμφωνα με πληροφορίες του Economix, με αφορμή ένα νέο εμπορικό κέντρο – συνδέεται με επενδυτικό σχέδιο 93,4 εκατ. ευρώ που έχει λάβει την έγκριση της διυπουργικής επιτροπής στρατηγικών επενδύσεων – η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε καταρτίσει μελέτη με αντικείμενο εάν η Αττική διαθέτει χώρο για νέα malls.
Αν και τα ακριβή δεδομένα της μελέτης δεν έγιναν γνωστά, βασικό συμπέρασμα αυτής είναι ότι υπάρχει περιθώριο για καινούργια εμπορικά κέντρα.
Παρόλ’ αυτά, οι νέες επενδύσεις, δηλαδή τα malls που κατασκευάζονται από το μηδέν, είναι απειροελάχιστες.
Οι πιο βασικές από αυτές αφορούν:
-την επέκταση του νέου τμήματος του εμπορικού κέντρου Golden Hall στο Μαρούσι, που θα αποκτήσει 11,5 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα εκμισθώσιμων χώρων, με 7.500 τ.μ. να αντιστοιχούν σε χώρους στάθμευσης. Η Lamda Development, που απέκτησε το 2012 μέσω διεθνούς διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ την έκταση 21,6 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων του πρώην κέντρου ραδιοτηλεόρασης IBC στο Μαρούσι, εξασφάλισε τον Ιούνιο την έγκριση δόμησης. Η εισηγμένη, στο προς ενοποίηση με το Golden Hall δυτικό τμήμα του πρώην Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, θα δημιουργήσει Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων, νέα εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής, ενυδρείο, παιδότοπους και υπόγειους χώρους στάθμευσης. Το νέο τμήμα του εμπορικού κέντρου υπολογίζεται ότι θα φέρει στο Golden Hall αυξημένα έσοδα τόσο από την εκμετάλλευση των χώρων όσο και από την αύξηση των επισκεπτών και είναι επένδυση ύψους 25 εκατ. ευρώ.
-στα Σπάτα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες επέκτασης του Smart Park, που διαχειρίζεται η θυγατρική εταιρεία του ομίλου Ελλάκτωρ, REDS. H επέκταση του εμπορικού κέντρου συνολικά κατά 15.500 τ.μ. θα δημιουργήσει 20-25 καινούργια εμπορικά καταστήματα, με τη νέα αυτή φάση, που θα οδηγήσει σε διπλασιασμό τον αριθμό των καταστημάτων και των χώρων εστίασης, να είναι προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη φάση του mall αναμένεται να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει τον Νοέμβριο
-το Cambas project, που αποτελεί επένδυση 220 εκατ. ευρώ, είναι στα σχέδια από την Reds. Προϋπόθεση είναι να ολοκληρωθεί η επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας του Προεδρικού Διατάγματος για τους όρους πολεοδόμησης, με το έργο να φιλοδοξεί να αποτελέσει γραφειακό hub υψηλών προδιαγραφών, προσελκύοντας μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Θα διαθέτει επιφάνεια 132.815 τ. μ., από τα οποία οι ανοιχτοί χώροι θα είναι 53.115 τ.μ. και η δομήσιμη επιφάνεια θα είναι 79.700 τ.μ.
Η περίπτωση του Avenue
Tον Απρίλιο του 2007, η πρώην Sanyo Ελλάς Συμμετοχική έλαβε ένα ακόμη ομολογιακό δάνειο ύψους 12 εκατ. ευρώ και διάρκειας 14 ετών από τη Eurobank. Σκοπός του συγκεκριμένου δανείου ήταν η χρηματοδότηση των εργασιών επέκτασης του εμπορικού κέντρου Sanyo Carrefour σε όμορο αυτού οικόπεδο έκτασης 6.658 τ.μ. Στο υφιστάμενο κτήριο προστέθηκαν περίπου 6.500 νέα τετραγωνικά μέτρα, ενώ το αναβαθμισμένο Avenue ξεκίνησε να λειτουργεί τον Μάιο του 2007. Ωστόσο, τρία χρόνια μετά, η είσοδος στο μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής εγκαινίασε την ελληνική χρηματοπιστωτική κρίση που έπληξε και την Τρόπαια Συμμετοχική. Τότε, το 2009 η εταιρεία προχώρησε στη διακοπή της παραγωγικής δραστηριότητας των θυγατρικών Arcadia και Arcadia Audiovisual με αντικείμενο την παραγωγή ψηφιακών δίσκων και οπτικών μέσων.